måndag, maj 18

Våra mediers ensidighet

”FLERA SIDOR MÅSTE FÅ KOMMA TILL TALS!”
Nyligen visade Radioteatern i två avsnitt en dramatisering av Gunilla Bresky på vitryskan Svetlana Aleksijevitjs bok ”Kriget har inget kvinnligt ansikte ”. I presentation hette det:

”Man borde skriva en bok som gjorde en så äcklad att själva tanken på krig skulle framstå som motbjudande. Och vansinnig. Till och med generalerna skulle bli äcklade”

Om svenska medier säger Gunilla Bresky:

”För mig har alltid Krimhalvön varit rysk. Vissa dagar orkar jag inte höra på radio eller läsa dagstidningarna. Jag anser att de svenska medierna har en väldigt onyanserad bild av Ryssland. Som journalist har jag fått lära mig att alltid låta flera sidor komma till tals. Men alla sådana där journalistiska grundregler struntas det i när det gäller Ryssland.”
ROBERT PARRYS BOK EN MOTBILD
Det påminner om den undersökande amerikanske journalisten Robert  Parry. Han var med redan på 80-talet och avslöjade den skandalöse Iran-Kontras affären. Nu har Karneval förlag i sin småskriftserie givit ut en bok av honom med titeln ”BAKOM KULISSERNA I KIEV”.

Parry är minst sagt föga imponerad av västliga mediers opartiskhet i fråga om Ryssland och Ukraina utan kallar det för ”den mest ensidiga bevakningen i mannaminne av en större internationell kris”. 
 -- - - - - - - - - - - - -- - -- - - - - - -  - - --
Bpken kostar bara 50 kr. Kan beställas av Tuff  (Tyresö Ulands- och Fredsförening) genom att ringa mig, Åke Sandin, tel 08-712 4463


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar