söndag, maj 17

Kvinnoöden i krig

ÖVERLEVANDE FRÅN KRIGET BERÄTTAR
Nyss hörde vi i Radio Tuff Marianne Stieger berätta att även småflickor våldtogs av krigens rusiga segrare. Under mina uppåt 7000 intervjuer på www.tyresoradion.se och i Radio Tuff har jag också haft förmånen att få fråga ut många hundra Tyresöbor födda i minst  70 olika länder. Några av dem har varit överlevande från krig.

Den intervju som tog längst tid var med min tyskfödda goda granne Eva Onegård, som tyvärr härom året lämnade detta jordeliv.   Ena dagen tog det timmar, medan hon berättade och grät och jag försökte ställa frågor så varsamt som möjligt. Nästa dag samtalade vi också i timmar, men då lyckades jag i alla fall spela in en halvtimme.

VÅLDTÄKTER OCH ANDRA GRYMHETER
15-åriga Evas familj lyckades 1945 inte fly från Hinterpommern (numera polskt), när Röda armén trängde fram. De blev upphunna av pansarvagnar, som krossade flyktingkärror och till och med rödakorsfordon. Och Eva berättade snyftande om ett års helvete:

”Vet du Åke, hur många dagar och nätter det är på ett år? Våldtäkter förekom ideligen. Jag  såg min mamma våldtas och hon såg hur jag drabbades av samma öde. Med egna ögon såg jag hur man hade satt upp delar av människokroppar på en laduvägg. Vi blev hämtade för att titta Man tvingade oss att titta på dessa grymheter.”

Bara kampen för att överleva hjälpte till att stå ut med alla förödmjukelser.

” Vi letade i avskrädeshögarna efter mat. Vi sög på stenar, för det påstods lindra hungern. Jag stängdes in i en järnvägsvagn tillsammans med några hästar och en gammal man som gjorde korstecken, När jag efter en tid lyckades rymma och mödosamt ta mig tillbaka hem, kände mamma inte igen mig. Jag hade säckar på fötterna, var mager som en kråka. Och jämt och ständigt plågades vi av löss. Man hade inget värde och man återfick heller inget värde, eftersom det är ingen som pratar om oss.”

”NÄR SOLDATERNA KOM”
Nyligen utkom historikern Miriam Gebhardts bok med titeln ”Als die Soldaten kamen” (När soldaterna kom). Tidigare har uppgivits att långt över en miljon våldtäkter begicks av ryssarna. Hon reducerar detta antal till ca 600 000.

Å andra sidan har hennes bok fått stor uppmärksamhet genom hennes beräkningar av de västliga segrarnas våldtäkter: 190 000 av amerikaner, 50 000 av fransmän och 45 000 av britter. Siffrorna är dock svåra att verifiera

ALEXANDR SOLSJENITSYN OM ÖVERGREPPEN
Den blivande nobelpristagaren Alexandr Solsjenitsyn var sovjetisk officer under kriget. I hans diktsamling "Ostpreussiska nätter" finns följande strof:

Ännu jungfru, blir till kvinna
och som kvinna snart till lik
Redan omtöcknad, ögat blodigt
ber hon: "Döda mig, soldat!"
- - -- - - - - - -  -- - -  --  - - --  - - - - - - - - - -
(Åke Sandins krönika i Tyresö Ulands- och Fredsförenings Radio Tuff nr 1388. www.tyresoradion.se )



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar