söndag, mars 29

Citaten på dasset

Jag är så gammal att jag växte upp med utedass i min norrländska hembygd vid Höga kusten. Det var skitkallt (sic!) på vintern men också folkbildande. Dassväggarna bryddes nämligen med tidningsklipp och andra tänkvärda citat så man kunde både frysa och krysta men också glädja sig åt bra texter.

Den traditionen har jag tagit med mig till Tyresö där jag bott sedan 1964. På toalettväggen har hängt en massa texter att begrunda vid besöken där. Så drabbades lägenheten i höstas av stambyte med nya badrum och toaletter. Under sex veckor var lägenheten inte beboelig. Jag kallade den för ”Gaza”, men det var förstås en grov överdrift med tanke på Gazabornas lidanden i somras.

TEXTERNA PÅ MIN TOALETTVÄGG
Alltså har jag varit tvungen att riva ner alla texter från toalettväggen. Innan de hamnar i sopnedkastet vill jag gärna nämna några av dem. En var en affisch med citat hämtade från boken från ”Platon till PAF”, en hyllning till författaren och fredsaktivisten Per Anders Fogelström (1917-1998). Först citerades den finländske författaren och krigsveteranen Henrik Tikkanen:

”Krig löser inga problem
och alltså fortsätter de

Sedan var det en anonym som skrivit, faktiskt på en vägg:

”Gud måste gilla oss militärer. Vi är ju dom enda som fått dispens från något av hans bud”

Nästa är av Tage Danielsson (1928-1985):

”Lås era dörrar! Friden är slut!
Vapenvägraren har sluppit ut!
Tänk om han kommer där,
kristen och galen,
och vägrar att anfalla
folk på Centralen”

Så här citerades Martin Luther King på min toalettvägg:

”Den yttersta tragedin är inte
de onda människornas brutalitet
utan de goda
människornas tystnad”

Och nederst på affischen ett indianskt ordspråk:

”Det finns ingen väg.
Men om många börjar gå
blir det en väg”

Det sista är ett bra argument för att bli aktiv för fred och solidaritet, till exempel att bli medlem i Tyresö Ulands- och Fredsförening (TUFF). Det blir man genom att på Tuffs plusgiro 160137-6 sätta in 200 kr.

MIN BEUNDRAN FÖR BERTOLT BRECHT
En annan som jag gärna citerar är den tysk-judiske författaren Bertolt Brecht, som till exempel skrev:

På väggen stod det med krita
De vill ha krig. 
Den som skrivit det 

har redan stupat.

PS
Några korkade lokala –men kanske trendriktiga -- moderater förtalade mig häromåret grovt genom att svamla om att mina ca 5000 radioprogram vimlade av ”antisemitisk propaganda”. De kunde inte ge ett enda exempel på det. Massor av lyssnare hörde av sig och intygade att de inte märkt tillstymmelsen av min påstådda ”rasism”.

Bedrövligt nog trodde de till synes historielösa byråkraterna i Svenska Freds, som jag frivilligt tjänat i över 50 år, på propagandalögnerna. Ironiskt nog är den enda gång jag reserverat mig mot ett uttalande av Svenska Freds årskongress, var när jag gick emot ett beslut att kalla Israel för ”rasistiskt”. Tyckte man skulle vara lite försiktig med inneorden. 

Jag skulle kunna ge många exempel på judar jag skrivit och talat positivt skrivit om. Inte bara Brecht.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar