onsdag, december 30

Avslöjad lärarlögn om 30-talets kris i befolkningsfrågan

Trefaldig ökning av världsbefolkningen
I förra inlägget (29/12) här på bloggen nämndes som ett PS befolkningsökningen. Skrev att jordens befolkning hade ökat trefalt under min livstid. Den är nu uppe i drygt sju miljarder.

På 30-talet var det i Sverige ”kris i befolkningsfrågan” som Alva och Gunnar Myrdals bok (1934) hette. Där varnade de för det låga födelsetalet i Sverige.

Det jag försökte lära ut om 30-talet
Som lärare i bland annat historia på Nyboda högstadium och vuxengymnasiet undervisade jag förstås om 30-talets historia. Påpekade helt riktigt att då föddes få barn i Sverige. När jag frågade om vad det kunde bero på, var det ingen som räckte upp handen och trodde sig veta det. Då anlade jag min mest seriösa ton och förklarade:

”På den tiden struntade föräldrarna i kvantitet utan satsade mycket på en riktigt bra kvalitet på sina barn och det lyckades de jättebra med.

Det tog några sekunder tills någon skärpt elev utbrast: ”Öh Åke, lägg av, va!”

Arbetslöshet och Ådalen 31
Då blev jag tvungen att berätta om den ekonomiska krisen på 30-talet med svår arbetslöshet. Människorna tycks inte ha haft råd att gifta sig eller skaffa så många barn. (Att de avhöll sig från att avla barn , som ändå bara kostar någon njuningsfull tid i sängen, har jag aldrig förstått)

Berättade också om Ådalen 31 vid Ångermanälven, där några demonstranter mot strejkbrytare sköts ihjäl av tillkallad militär. Två av mina morbröder fanns bland de demonstrerande. Den enes dotter, min yngsta kusin, har varit i riksdagen i många år, men hon är centerpartist och agiterade tyvärr framgångsrikt för att hennes parti skulle kräva svenskt Nato-inträde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar