Vulgärt vid Luciafirande på
TV
På Luciadagen i söndags sändes Radio Tuff nr 1403 ( www.tyresoradion.se ). Där hade min
krönika rubriken ”Julens egentliga
mening”. Redan i början nämndes
”Mammons triumf” i form av att svenska folket köper för 75 miljarder (75 000
000 000) kr under julmånaden.
Vulgär reklam avbröt
TV högtidlighöll luciafirandet den dagen med besked. På TV4
fick vi se och höra hur massor av duktiga ungdomar sjöng luciasången och andra
julvisor i en kyrka i Växjö.
Tyvärr avbröts gång på gång den vackra sången av reklam. Den
var som vanligt skränig och vulgär, inslag som långt ifrån passade in bland de
högstämda sångerna.
Vi sportfånar drabbas
TV är ett utmärkt medium för oss som gillar idrott. Men se
upp för reklamkanalerna. De säger i programtablåerna att den eller den matchen
börjar kl 19. De gör den dock inte utan framåt kl 21. Under tiden fram till den
matas vi med intelligensbefriat snack och massor med reklaminslag.
”Reklamen är livsfarlig”
"Reklamen är mördande farlig, ett hot mot
ett naturligt liv. Den lurar oss att köpa saker vi inte vill ha, lockar våra
barn att driva utpressning hemma och tvingar oss att byta ut saker vi trivs
med.”
Detta
skrevs av Sven Lindqvist i
stridsskriften ”Reklamen är livsfarlig”. Det märkliga med den är att den utkom
för 58 år sedan, alltså 1957. Då var reklamen jämfört med nu ändå relativt
blygsam.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar