onsdag, december 16

Den vulgära reklamen

Vulgärt vid Luciafirande på TV
På Luciadagen i söndags sändes  Radio Tuff nr 1403 ( www.tyresoradion.se ). Där hade min krönika rubriken ”Julens egentliga mening”. Redan i  början nämndes ”Mammons triumf” i form av att svenska folket köper för 75 miljarder (75 000 000 000) kr under julmånaden.

Vulgär reklam avbröt
TV högtidlighöll luciafirandet den dagen med besked. På TV4 fick vi se och höra hur massor av duktiga ungdomar sjöng luciasången och andra julvisor i en kyrka i Växjö.

Tyvärr avbröts gång på gång den vackra sången av reklam. Den var som vanligt skränig och vulgär, inslag som långt ifrån passade in bland de högstämda sångerna.

Vi sportfånar drabbas
TV är ett utmärkt medium för oss som gillar idrott. Men se upp för reklamkanalerna. De säger i programtablåerna att den eller den matchen börjar kl 19. De gör den dock inte utan framåt kl 21. Under tiden fram till den matas vi med intelligensbefriat snack och massor med reklaminslag.

”Reklamen är livsfarlig”
"Reklamen är mördande farlig, ett hot mot ett naturligt liv. Den lurar oss att köpa saker vi inte vill ha, lockar våra barn att driva utpressning hemma och tvingar oss att byta ut saker vi trivs med.” 


Detta skrevs av Sven Lindqvist i stridsskriften ”Reklamen är livsfarlig”. Det märkliga med den är att den utkom för 58 år sedan, alltså 1957. Då var reklamen jämfört med nu ändå relativt blygsam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar