söndag, februari 1

Den värsta hädelsen

I RADIO SLIPPER MAN SYNAS
Har ibland morrat över att de sociala medierna alltför ofta verkar helt asociala. Inte minst Facebook innehåller en massa nonsens och dessutom självbespeglande texter och bilder. Att jag i många år varit en inbiten ”radiot” – både genom att lyssna på P ! och själv sedan 30 år göra en massa radio – kan förstås tolkas att jag föredrar radio för då slipper man synas, vilket gör radio till ett för oss gubbar skonsamt medium.

FÖRLÅT, NU VILL JAG DOCK GÖRA EN ”SELFIE”
Nu när jag ska yttra mig i religiösa frågor måste jag berätta var jag själv står i dessa ämnen. Liksom nästan alla svenska 30-talister döptes jag och konfirmerades av evangeliska präster. När jag som 18-åring tog studenten som privatist hade jag högsta betyg (stort A) i religion, som väl då förresten ännu hette kristendomskunskap. Och för att nämna ett tyvärr mera aktuellt exempel har jag bett mina anhöriga att ge mig en kristen begravning.

Ändå kallar jag mig för religiöst obegåvad. Är ju medveten att om jag hade vuxit upp i arabvärlden hade jag väl varit muslim, i Thailand buddhist, i Indien vegetarian med många gudar osv, osv. Det gör mig en smula förvirrad över tron på den enda rätta, allsmäktiga guden och väldigt förvånad över att en del faktiskt tror att man kan utföra de värsta vidrigheter i hans namn.

MUSLIMER DÖDAR FRAMFÖR ALLT MUSLIMER
För någon vecka sedan meddelades att houthi-milisen i Yemens huvudstad Sana med våld hade erövrat presidentens palats. Dessa rebeller är shiamuslimer i ett land ökänt för att vara ett tillhåll för det extremt sunnimuslimska Al Quaida.

Samtidigt dödade sunnitiska självmordsbombare alavitiska besökare på ett café i Libanons näst största stad Tripoli. Alaviterna är nog mest kända för att vara den syriska presidenten Assads religion, som anses vara en gren av shiaislam.

I förrgår (30/1) dödades i det sunnidominerade Pakistan uppåt ett 60-tal shiamuslimer, när de kom ut från fredagsbönen. Talibanerna tog på sig dådet.

Exemplen kan mångfaldigas och de har blivit så vanliga att de inte väcker mycken uppmärksamhet. Bara när mordiskheten i guds namn någon gång drabbar oss västerlänningar, som i Paris nyligen, får de stora rubriker.

ALLAH AKBAR TILLÅTER MASSMORD?
Det för mig så förvirrande är att alltför många jihadister åberopar sin gud och stolt (eller fromt?) hojtar Allah Akbar (”Gud är större”), när de dödat till synes oskyldiga. Om de själva därvid stryker med tror de att de kommer till paradiset.

Hörde i dag här i Tyresö ett intressant föredrag av representanten för Kurdiska regionala regeringen i Irak Shoresh Rahem  Han berättade, att  också kvinnliga kurdiska soldater finns i motståndet mot islamfanatiska IS, vars kämpar är särskilt rädda för dem. Han påstod att enligt deras tro portas man från paradiset, om man har oturen att bli dödad av en kvinna.

HOPPAS PÅ DEN FREDLIGA MAJORITETEN
Det lär finnas stycken i Koranen som lösryckta ur sitt sammanhang kan användas för att rättfärdiga dödande av medmänniskor, precis som det finns sådana avsnitt i Gamla testamentet.

Det är viktigt att inse att de allra flesta muslimer tar avstånd från hatpredikanter, som lurar unga killar att döda i Islams namn. Hoppas att de höjer sina röster och sprider åsikten att Islam är en fredens och kärlekens religion. De anser nog att mord på människor i religionens namn är den värsta hädelsen av alla.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar