torsdag, mars 21

Stackars Tobias Billström!


ETT FÖGA AVUNDSVÄRT JOBB
Hoppsan, jag brukar inte uttrycka medömkan med moderata ministrar, men nu är jag beredd att göra ett undantag. Egentligen tycker jag synd om alla som blir just migrationsansvariga. Det är inget avundsvärt jobb för frågan är infekterad från olika håll. Sverigedemokraterna tycks ju stödjas av allt flera och bland fotfolket i andra partier finns det en del med samma invandrarkritiska inställning. Å andra sidan finns det många som gjort inflation av ordet rasism och som ibland inte vill ha några spärrar för en obegränsad invandring. Det är tjusigt men inte probleminriktat.

Tobias Billström har ett par dagar nu löpt gatlopp i våra medier. Hans partivän, självaste statsministern, har riktat mycket skarp kritik mot honom. Själv har han gång på gång gjort pudlar och ägnat sig åt reservationslös självkritik.

Många är nu väldigt upprörda över att Billström sagt ungefär så här: "Jag tror inte att blonda blåögda tanter är de som gömmer utvisningshotade utan det är deras egna landsmän". Egentligen har två grupper anledning att förfasa sig men av olika skäl. De som med uttrycket "en hetsjakt mot papperslösa" hårt kritiserat Reva, dvs polisens sätt att kräva legitimation av misstänkta, som har nekats uppehållstillstånd, måste tycka lite illa om de blonda hårdhjärtade svenskorna. Å andra sidan har väl de rigoröst laglydiga eller invandrarkritiska fått vatten på sina kvarnar, när det sägs att det är de papperslösas "landsmän" som i större utsträckning gömmer dem.
VAR BILLSTRÖMS UTTALANDE OSANT?
Kan inte någon tala om för mig vad som var så osant eller galet i Billströms förmodan att blonda tanter är mera kallsinniga mot papperslösa än de asylsökandes landsmän. Båda grupperna har en positiv poäng: Invandrarna visar större medkänsla och solidaritet, svenskorna mera respekt för lagar.

Nu är det ofta så att våra journalister får frispel när blondhet kommer på tal. En känd programledare på Sveriges radio drämde till med uttrycket "nazistblonda" utan att någon kollega reagerade. Han lär ha synfel men säkert inte så grava att han undgått att se att Hitlers lilla löjliga mustasch var svart och hans favoritsoldater, SS, svartklädda

Själv har jag ju erkänt min långvariga "rasism". I 17 år har jag varit programledare för ett program på www.tyresoradion.se  som dokumenterar folkhumorn. Hundratals gånger har vi där berättat elaka historier om töntiga människor med en viss hårfärg. Det är våra blondinhistorier och vi har lärt oss att detta är politiskt korrekt. Skulle vi berättat något liknande om någon mediestark grupps människor hade jag väl fått skriva det här från Kumlabunkern.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar