söndag, maj 31

ROLAND SCHÜTT, PUBERTETEN OCH KÄRNVAPNEN

Min gamle vän Roland Schütt (1913-2005) hade tyskättad pappa och vitrysk judinna som mamma. Han bidrog till att Radio Tuff en gång gjorde en insats för svensk litteratur- och filmhistoria. Efter att på 1980-talet ha blivit intervjuad tre gånger i Radio Tuff skrev han succéboken Kådisbellan. Den låg sedan till grund för filmen som utsågs till Sveriges bästa ett år på 1990-talet. När Roland av journalister utfrågades om varför han på gamla dar hade debuterat som författare, svarade han.

Den där Åke sa till mig efter intervjuerna i Radio Tuff, att nu går du hem och skriver en bok om det du har berättat, och då gjorde jag det.”

Under många år var Roland Schütt ankare i ett av de mest traditionella programmen på Succékanalen 91,4, Tyresöradion. Det dokumenterar folkhumorn i trakten med ocensurerade historier och limerickar. I dag har det fått devisen: ”Iakttag gudsfruktan, nykterhet och sedlighet – men utan fanatiska överdrifter” (Grönköpings Veckoblad)

Gudsfruktan ja, när jag sommaren 2005 intervjuade 92-årige Roland en halvtimme och frågade honom vad han egentligen trodde på, han som på 1920-talet som konfirmationslärare i Tyska kyrkan hade haft kyrkoherde Ohly, farfar till dagens vänsterledare, då svarade han:

”Jag tror på Tuff, på ickevåld och internationell solidaritet.”

Vid den intervjun satt vi utanför Rolands port högst upp på Lidvägen i Tyresö. Kvarteret heter Venus. Så när damer frågade honom, var han bodde, brukade han ibland chocka dem genom att svara: ”På Venusberget”. Ännu då, några månader före sin död, var han lika slagfärdig som alltid. När en och annan skällde oss historieberättare för gubbsjuka, utbrast Roland:

”Jag gubbsjuk? Ja, då har jag tammefan varit det i 80 år, för jag minns att det började i tolvårsåldern.”

Roland Schütt brukade också framhålla att han ännu var i puberteten. Ibland känner jag mig själv trots min ålder som en upprorisk pubertetsyngling. Det är när jag tänker på alla de kärnvapen vår värld är nerlusad med. Ironiskt nog är det andra världskrigets beundrade ”segrare” USA, Ryssland, Storbritannien, Frankrike och Kina som har de flesta av dessa människoföraktande domedagsvapen. De ständigt skuldbelagda förlorarna, Japan och Tyskland, har blivit ekonomiska stormakter, bland annat därför att de inte satsat så mycket på militära rustningar och inte liksom segrarna gång på gång ställt till med folkrättsvidriga anfallskrig.

Ironiskt är också att ickevåldskämpen Gandhis hemland Indien har skaffat kärnvapen, liksom det nu så turbulenta grannlandet Pakistan. Lika ironiskt är att kärnvapen också finns i det land, där många anser sig vara utvalda av självaste Gud, en lika förmäten tanke som tron på att tillhöra en högre ras.

Sedan november går nu en budkavle för ”En kärnvapenfri värld” från Norrland och söderut. Redan har norrländska kommuner nåtts av budkavlen och många tusen kloka människor har skrivit på namnlistor. Initiativtagare är Inger Holmlund, som hörs under juni på Tyresöradion 91,4 MHz och på webben www.tyresoradion.se Budkavlen kommer till Tyresö den 24 oktober, alltså på självaste FN-dagen. De allra flesta skriver på namnlistorna mot kärnvapen, det har vi i Tuff redan erfarenhet av.

En och annan muttrar däremot om att det är lönlöst, ja patetiskt. Om dessa ännu skulle kunna prata efter ett kärnvapenkrigs atomvinter, vore det intressant att höra, vad de skulle säga. Själv förvandlas jag till en trotsig pubertetspojke, när jag tänker på att kloka och oftast kärleksfulla människor stillatigande accepterar kärnvapen. Snacka om förintelse!
----------------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (nr 1239) 31/5-7/6 2009

2 kommentarer:

  1. Anonym7:06 em

    jag ska göra ett arbete om roland men har väldigt svårt att hitta information om honom mer än födelse år ock sådant. vet du möjligen något?
    mvh j

    SvaraRadera
  2. Kul att du ska göra ett arbete om Roland.Mindre kul att att du inte sätter ut ditt namn utan liksom en stor skara fegisar tycks trivas i det slemmiga mörkret under stenarna. Men kontakta mig med namns nämnande, t ex på telefon eller e-post, så hjälper jag dig gärna

    Åke Sandin, tel 08- 712 4463

    SvaraRadera