fredag, maj 8

Marianne Stieger: Where Do all the Angels Go?

Kära programledare!

Jo, kära lyssnare, ni horde alldeles rätt. Idag vänder jag mig i första hand till Radio TUFF:s programledare Åke Sandin. Jag har nämligen en alldeles personlig önskan. Åke, kan du inte spela den underbara sången ”Where Have All the Flowers Gone?” för lyssnarna och mig? Varför? Jo, det finns en speciell anledning till detta.

Den 3 maj fyllde den amerikanske protestsångaren Pete Seeger 90 år. Det är han som har skrivit texten till sången och även ”If I Had a Hammer” och ”Turn, Turn, Turn” om ni minns dem. Hur många protestmarscher Pete Seeger har deltagit i och hur många amerikanska presidenter han har häcklat, det går inte att räkna. Trots sin höga ålder ger protestsångaren med anledning av sin födelsedag en konsert i Madison Square Garden, vars intäkter går till en miljöorganisation som bevarar och skyddar Hudsonfloden. Man kan säga att Pete Seeger är Hudsonflodens skyddsängel.

(Här spelades i Radio Tuff "Where have all the Flowers gone?" med Pete Seeger)

Jag gillar människor som engagerar sig. Framförallt gillar jag tanken att med anledning av jämna födelsedagar samla in pengar till viktiga ändamål, istället för att köpa diverse onödiga prylar. Den tanken värnar vi om i TUFF. Ja, detta säger jag med tanke på min 75-årsdag om några år. Men än har ni gott om tid.

En annan skyddsängel har just gått bort, ”fångarnas ängel”. Birgitta Wolf von Rosen, som blev 97 år gammal och nyligen avled i den bayerska staden Murnau, var syster till den legendariske piloten Carl-Gustaf von Rosen, som blev bekant för sina hjälpinsatser per flyg till Biafra och Etiopien på sin tid. Men hon var också syskonbarn till Karin von Rosen, som var gift med Hermann Göring. Detta senare faktum tvekade Birgitta Wolf von Rosen aldrig att utnyttja under nazisttiden, när det gällde att rädda politiskt förföljda fångar.

Efter kriget startade hon organisationen ”Nothilfe”, som hjälpte unga straffångar i ett antal fängelser. Hon var också en av grundarna av Riksförbundet för humanisering av kriminalvården i Sverige. Se, det var en sann skyddsängel. Men hur många av oss kände till detta? Namnet von Rosen är så förknippat med Hermann Göring att de här hjälpinsatserna alldeles kommer i skymundan.

Här i Skåne har en annan, en mycket ung skyddsängel visat sig. I den lilla sydskånska byn Fru Alstad brann det häromkvällen. Den unga Nathalie Forsberg såg elden i grannens villa och den handikappade gamle mannen som stod i dörröppningen. Nathalie rusade över och bar gamlingen över till sin gårdsplan.

Nu är villan totalt utbränd och den gamle vistas på sjukhus. På frågan vart han sedan ska ta vägen svarade Nathalie Forsberg att han så klart ska bo hos henne och hennes familj. ”Jag har ju känt honom sedan jag var ett spädbarn,” var Nathalies självklara kommentar. Så talar en sann skyddsängel, hälsar från Limhamn
-------------------------------------
Marianne Stalbohm-Stieger (i Radio Tuff (nr 1235) 10-17 maj 2009)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar