lördag, maj 5

Elise Rappe:FÖRTJUSANDE MODERATA DAMER: GÖR UPPROR!

Jag har i hela mitt liv varit bekant med flera äldre damer som jag vet röstar på moderaterna; av tradition och gammal vana. De här damerna är förtjusande människor, de har i hela sitt liv tagit sitt ansvar för nära och kära liksom för varje medmänniska som kommit i deras väg. De vill alla väl.

Det som saknas är den vidare utblicken och kunskaperna; de tror att de röstar på vissa värden när de väljer moderaterna; de kristna grundvärderingarna, lag och fasta normer.

Jag kom att tänka på dem när jag begrundade den politiska situationen i Sverige i dag. Alldeles speciellt tänkte jag på vår utrikesminister Carl Bildt. Han har ju varit i KU-förhör. Mycket av förhöret kom att handla om hans ryska affärer och Lundin Oil. Hans transaktioner med investmentbolaget Legg Mason kom i skymundan. Bildt har suttit i styrelsen för Legg Mason och har optioner därifrån värda 9 -10 miljoner. Dessa optioner ska lösas in först om flera år.

Legg Mason investerar i den amerikanska vapenindustrin. Ett av de stora fyra bolag man har intressen i är Alliant Tech Systems. Alliant Tech tillverkar klusterbomber. (En klusterbomb är en behållare som innehåller många små bomber. Den öppnar sig när den skjuts iväg och släpper iväg de små projektilerna åt alla håll; ett urskillningslöst vapen, alltså.

Blindgångare ligger kvar efter striderna och orsakar många dödsfall och många skador. Det är armar som ryker, ben som ryker, ögon som ryker. Enligt Svenska Freds rapporterades från staden Najaf i Irak bara för perioden 21 mars - 11 april under invasionen år 2003 635 civila offer, varav 254 dödade och 381 skadade. Den en million sådana små bomber som Israel lämnade i avskedsgåva till Libanon i somras var tillverkade av Alliant Tech.)

Alliant Tech är också den amerikanska arméns största leverantör av ammunition tillverkad av s.k. depleted uranium, uranvapen. Minst 1000 ton av denna radioaktiva och giftiga substans har USA spritt över land, vatten, djur och människor under det pågående kriget. Båda vapenslagen strider mot alla internationella konventioner ; är alltså förbjudna vapen, vilket också påpekats av en underkommittée till FNs Kommission för de Mänskliga Rättigheterna. (Belgien har som första land i världen bekräftat detta förbud genom nationell lag som bannlyser både klusterbomber och vapen med depleted uranium.)

Tillbaka till de här de damerna jag känner. Jag kan inte se dem säga ja och amen till de här förfärliga vapnen. Jag tror inte heller de blir särskilt glada när de får höra att deras Carl Bildt tjänar pengar på ett ohyggligt mänskligt lidande. Och jag hoppas att många människor i Sverige, av alla politiska schatteringar, blir upprörda och säger med mig: Vi kan inte ha en utrikesminister som tjänar pengar på klusterbomber! Det går inte, det är omöjligt. Sverige ska vara Sverige, inte en enda stor skamfläck på världskartan.

Till alla goda krafter inom borgerligheten: Ibland är det sannerligen rätt att göra ett litet uppror!
------------------------------------------------------------
Elise Rappe i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (nr 1131) 2007-05-06

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar