torsdag, maj 15

I DAG ÄR DET NAKBADAGEN

Du kanske inte har hört talas om Nakba, som lär betyda "katastrof" eller liknande. För palestinierna är det ett välkänt (läs: ökänt) ord.

Själv kan jag inte sätta mig på höga hästar i denna språkfråga. Om jag hade hört ordet Nakba för 25 år sedan hade jag knappast begripit någonting.

Sedan dess har jag läst den israeliska historikern Ilan Pappes bok "Den etniska rensningen av Palestina". Den handlar om att ca 750 000 palestinier fördrevs från sina hem och hundratals palestinska byar jämnades med marken av den israeliska armén i samband med staten Israels grundande 1948. Än i dag lever någon miljon palestinier som flyktingar runt om i världen, de flesta i Libanon, Jordanien och Syrien.

Det pinsamma är att under de många år jag undervisade tusentals tonåringar och vuxengymnasister i historia nämnde jag aldrig nakba, kände inte ens till uttrycket, så lite uppmärksamhet gavs det av svenska medier. Minns inte att jag ens nämnde Deir Yassin, den palestinska by där över 100 människor massakrerades, däribland många kvinnor och barn.

När nakba skedde var det okej med etniska rensningar. 1945 hade de beundrade segrarnas ledare, Churchill och Truman i samarbete med Stalin, bestämt att tyskarna skulle fördrivas från östliga områden, där deras förfäder hade bott i sekler. Minst 12 miljoner etniskt rensades under så brutala former att uppåt två miljoner, mestadels kvinnor och barn, dog eller dödades. (En etnocentrisk svensk propagandist med goda kontakter med ansedda medier "förnekade" 2010 denna rensning genom att påstå att bara 2 miljoner tyskar hade fördrivits utan att nämna några dödsoffer.)

Numera är etnisk rensning ett svårt brott. Exempelvis fick den Bosnienserbiska politikern Biljana Plavcik tillbringa många år i fängelse för detta brott, däribland flera år på svenska Hinseberg. Om rensningen av serber har det däremot inte talats mycket i våra  medier.

Men vem bryr sig om serber - för att inte tala om palestinier och tyskar?

PS: Hör just på nyhetsutsändningarna att två unga palestinier av israelisk militär dödats under minneshållandet av 66-årsdagen av Nakba.
----------------------------------------
ÅKE SANDIN 15 maj 2014 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar