söndag, november 16

”OANSTÄNDIGT” OCH VERKLIGT OANSTÄNDIGT

”OANSTÄNDIGT” OCH VERKLIGT OANSTÄNDIGT

Den trefaldigt oscarsbelönade amerikanske skådespelaren Jack Nicholson –han i Gökboet ni minns-- påpekade i början av 1990-talet:

”Om man i film kysser en kvinnas bröstvårta ingriper censuren. Sticker man en kniv i hennes bröst blir filmen barntillåten”

Vid Tuffs konstituerande möte en februarikväll 1967 bågnade nästan Bollmora bibliotek, så mycket folk kom. En av grundarna var dåvarande Tyresöbon Per Oscarsson och han var då i mediernas rampljus, ett verkligt dragplåster. Julen dessförinnan hade han väckt en upprörd folkstorm, inte bara för att han i TV hade strippat ner till näst sista kortkalsingen utan också för att han i samma program i oskyldiga ordalag hade berättat om hur ett litet barn kommer till. Verkligt oanständiga saker, såsom krig, rasism och världssvält , som han också berättade om, var det förstås ingen som upprördes över.

Under Radio Tuffs första år hade vi ett par skickliga imitatörer, mina båda jobbarkompisar Rolf Söderling och Björn Nelehag. De tolkade finansdoktor Sträng, överdoktorerna Bildt och Carlsson, långbänksdoktor Fälldin, hästdoktor Gernandt, hockeydoktor Stoltz, torrdoktor Bedrup med flera. Dessa lärda herrar fick läsa våra fräckaste limerickar och våra mest vågade historier.

1995 tillkom Succékanalen 91,4 med sina tolv program dygnet runt, fyra nya varje vecka. Då blev Radio Tuff en rent seriös kanal med antimilitarism och internationell solidaritet i programmet. Historier och limerickar blev däremot ett ständigt återkommande inslag på den nya kanalen, som nu har sänts på frivilligbasis i över tretton år.

Då och få kommer ampra anmärkningar om att dessa radions ”snusketörer” lider av gubbsjuka. Roland ”Kådisbellan” Schütt var fram till sin död 2005 (vid 92 års ålder) ankaret bland historieberättarna. Han besvarade beskyllningen för gubbsjuka så här:

”Jag gubbsjuk? Ja, då har jag tamefan varit det i 80 år, för jag minns mycket tydligt att jag började bli det i tolvårsåldern!”

Ja, så är det ju. Vi har begåvats med en sexualdrift. En del religiösa personer, som tror att en allsmäktig gud har skapat oss och givit oss denna drift, är de som vanligen förebrår oss för våra fräckisar. Redan Nils Ferlin skrev:

”...jag har sålt mina visor till nöjets estrader
och Gud må förlåta mig somliga rader....”

Religiöst obegåvad som jag råkar vara vågar jag ändå tro på att olika religioners gudar är vidsynta nog att överse med våra skämt. Den värsta synden i alla religioner är väl att ta livet av medmänniskor, tyvärr en vanlig sysselsättning lite varstans i världen som alltför ofta bedrivs just i guds namn. Detta är verkligt oanständigt och extremt oanständigt är uttrycket ”heligt krig”, den värsta hädelsen mot all religiös tro.

Roland Schütt var inte bara verbalt begåvad utan också artistisk. Han gjorde bland annat en tavla åt TUFF. På den finns det brutna geväret och fredssymbolen i ett hjärta. Texten lyder: MAKE LOVE – NOT WAR.

Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (nr 1211) 2008-11-16

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar