söndag, november 9

Anonyma – en av två miljoner våldtagna tyska kvinnor

Kära lyssnare!

Återigen får ni lyssna på en av mina hemska krigs- eller efterkrigsskildringar. Men temat ”våldtagna kvinnor” tycks alltid vara aktuellt. Så var det för 60 år sedan i efterkrigstidens Tyskland, så var det på 90-talet på Balkan och så är det i dagens alla afrikanska krigshärdar.

För 14 dagar sedan hade en redan omtalad tysk film premiär: ”Anonyma”, filmen som handlar om de våldtagna tyska kvinnorna i Berlin efter sovjetmaktens inmarsch i staden 1945. Filmen bygger på boken ”Anonyma – eine Frau in Berlin”. Författarinnan, som ville förbli anonym, skildrar i boken de våldsamma övergreppen på tyska kvinnor i andra världskrigets slutskede och månaderna därefter. För att klara sig så lindrigt undan som möjligt, inledde Anonyma ett förhållande med först en och senare ytterligare en rysk officer. Detta räddade henne ifrån att om och om igen bli våldtagen av grupper av soldater. Anonyma skrev boken för att hennes man, när han återvände från fronten, skulle förstå hennes handlande. Hon misstog sig. Mannen äcklas av hennes beteende, ställer sig fullständigt oförstående inför hennes förklaringar och lämnar henne.

Filmen har väckt ett enormt uppseende i Tyskland och ett otroligt engagemang. Skådespelerskan Nina Hoss gestaltar Anonyma med insikt och ödmjukhet. Äntligen har två miljoner kvinnor, som genomgått detta helvete, fått en röst. Ja, ni hörde rätt. Två miljoner är det som statistiskt har räknats fram utifrån sjukhusprotokoll. Förmodligen var de ännu fler. Dessa kvinnor överlevde inte alltid. Många mördades direkt, andra smittades med könssjukdomar, och tvåhundratusen kvinnor födde barn efter våldtäkterna. Hur många som tog livet av sig, när de upptäckte att blivit gravida efter en våldtäkt, därom kan vi bara spekulera. Mer än två miljoner kvinnor genomgick helvetet då: Hur många har gjort det under de sextiotre år som gått sedan dess?

Men tänk er tvåhundratusen barn, som växte upp i efterkrigstidens fattiga Tyskland, barn som var oönskade och blev övergivna av sina mödrar, barn som aldrig lärde känna sin far, barn som blev hatade, barn som det kastades glåpord efter senare i livet, barn vilkas mödrar senare ofta blev övergivna av sina från krigsfångenskap hemvändande män, därför att dessa inte stod ut med anblicken av barn avlade av fienden. Alla dessa barn är idag 62-63 år gamla. I hela sitt liv har de burit bördan av att vara tillkomna i hat och efter våldsamma övergrepp.

Men livet är märkligt. Trots allt har många av dessa barn blivit önskebarn, så konstigt det kan låta. Under bombangreppen och under den våldsamma flykten österifrån förlorade tusentals tyska mödrar sina barn. Det finns skildringar om mödrar som under flykten i dagar drog barnvagnen med det döda barnet i, för att de helt enkelt inte kunde skiljas från barnet. Var skulle de begrava det utmed flyktvägen? Var skulle de hitta en plats, där de senare kunde besöka barnet? Bland dessa kvinnor fanns det tusentals som välkomnade ett litet övergivet knyte, antingen det hade avlats i en kärleksrelation eller vid en våldtäkt.

Men inte bara dessa kvinnor tog hand om ”våldtäktsbarnen”. Hur konstigt det än kan låta, så finns det otaliga berättelser om kvinnor, som när de väl fått barnet de hade tvingats på, älskade detta barn med all den kärlek de var mäktiga. Många av dessa kvinnor hade förlorat sina män vid fronten, sina barn vid bombangrepp och sina hem vid flykten. Nu hade de återigen något att leva för.

Gå och se filmen när den kommer och tänk på alla dessa mödrar och barn! Och tänk på alla kvinnor som än i dag våldtas världen över. Fred, fred och återigen fred är det enda som kan rädda dessa kvinnor!
Det är därför vi i TUFF aktivt arbetar för fred i världen.

Tag väl hand om er hälsar från Limhamn
Marianne Stalbohm-Stieger (Radio Tuff nr 1210)

2 kommentarer:

  1. sixten andréasson8:00 em

    Marianne, ta det lugnt och var mer kritisk. Röda Armén var ingen "våldtäktsarmé. Den räddade de västliga demokratierna inklusive oss från nazismen.
    Om du kan läsa tyska: I så fall gå till en mycket kritisk - och lång - recension av filmen i Frankfurter Allgemeine Zeitung 22.10. 2008 under rubriken Kitsch und Vergewaltung: "Anonyma". Recension av boken med samma namn 2003 då den utkom på tyska (på engelska tidigare med inte exakt samma innehåll) på H/Soz/U/Kult. Fann detta på Wikipedia via Google.
    Hon som skrev dagboksanteckningarna var en duktig journalist, hade varit utomlands i flera länder, utbildade sig ett år i Paris, reste sen hem till Nazityskland och arbetade som journalist där. Hon var inte nazist men gjorde bl a broschyr för värving till tyska marinen. llt är inte som det ser ut. Film med sina bilder förvillar lätt. Ned med krigen och ställ krigsförbrytare inför domstol!

    SvaraRadera
  2. Hej Sixten Andréasson.
    Det är alltid intressant att få svar från våra lyssnare. Det tyder på att Radio Tuff når ut.
    Låt mig få kommentera ditt inlägg.
    Sixten, jag tar det lugnt och jag är kritisk. Det kan du vara säker på.
    Mig veterligen har jag dock inte använt ordet "våldtäktsarmé".
    Det behövs inte, eftersom så många andra har påpekat och efterforskat de många våldtäkterna. Boken och filmen med namnet Anonyma har kritiserats - och det med rätta. Jag gillar inte anonyma författare, lika lite som jag gillar anonyma insändare. Inte alla står med sitt namn som du. Dock tror jag att författaren speglar tiden efter ryssarnas inmarsch rätt bra. Att filmen sedan blev "kitsch" kan jag hålla med om.
    All vetenskaplig forskning tyder dock på att mer än två miljoner kvinnor våldtogs under månaderna efter krigets sammanbrott.Då har man ändå bara utgått från de kvinnor som sökte läkarhjälp och de barn som föddes efter våldtäkterna som faktiskt hade satts i system. I den statistiken tror jag artt varken min mors väninna eller min mormors grannfru ingick. Det teg - av skam!
    I sex veckor satt min mor och några andra kvinnor gömda på min morfars vind. Dagligen genomströvade ryska soldater husen på jakt efter "Frau, Frau!" Själva satt min syster jag gömda i mjölbingen in min gudmors bagarstuga på kapitulationsdagen. "Befriarna" hade nämligen våldtagit flera småflickor dagarna dessförinnan, och nu befarade de vuxna i min omgivning att även vi småflickor var i fara under rusiga soldaters härjningar, när de firade sin fred. Dessa dagars och veckors skräck sitter djupt rotade i min själ.
    Du frågar om jag läser tyska. Ja, och jag har lästa många böcker i ämnet. Jag förutsätter att du också kan läsa Goethes och Schillers språk. Därför rekommenderar jag dig att läsa Freya Kliers bok "Verschleppt ans Ende der Welt" och Ruth Kibelkas "Wolfskinder". Båda böcker har jag redovisat i Radio Tuff. Därefter kan vi ta en ny diskussion.
    I övrigt håller jag helt och hållet med dig: Ned med krigen och ställ krigsförbrytare inför domstol! Men glöm inte ta med några av de ryska och de allierades största förbrytare, för även de begick många illgärningar, och allt går inte att försvara med att de ville "rädda oss från nazismen". Kolla tex de allierade soldaternas framfart mot kvinnorna i Stuttgart dagarna efter erövringen, inte befrielsen! Krigsförbrytelser förblir krigsförbrytelser, antingen de begås av segraren eller förloraren.
    Med vänliga hälsningar
    Marianne Stalbohm-Stieger

    SvaraRadera