I intervjun med Widad Zaki nyss
nämndes det första Gulfkriget 1990-91, ett av de många krig som drabbat de
ständigt hemsökta irakierna de senaste decennierna. 1996 skrev jag en krönika i tidningen PAX
med rubriken ”Krigspropagandan lurar oss”.
Dess första del löd:
* * *
”Den 10
oktober 1990 framträdde inför den amerikanska kongressen en kuwaitisk
tonårsflicka, Nayirah. Hennes
vittnesmål upprörde hårdhudade journalister och politiker och skakade via TV om
en hel värld. Mer än något annat bidrog det till att påverka opinionen för krig
mot irakierna, Kuwaits ockupanter. Före konflikten hade många amerikaner inte
ens hört talas om Kuwait -- och av dem som hade det trodde en del att det var
ett oljebolag.
"Ögonvittnet"
Nayirah berättade hjärtskärande om hur hon sett den irakiska soldatesken fara
fram på Al Addan-sjukhuset i Kuwait. Tårögd vittnade hon om hur irakierna hade
rövat bort även kuvöserna och grymt
låtit spädbarnen dö på golvet..
Så småningom
visade det sig att bakom den här effektiva historien låg en reklamfirma,
Hill & Knowlton. Den hade från kuwaitiskt håll försetts med ca 80
miljoner kr för att förmå USA och FN att befria Kuwait, ett feodalt shejkdöme
och förtryckarsamhälle, som nu började beskrivas som en supersympatisk men
våldtagen demokrati. Med så mycket pengar kunde den låta ett hundratal
anställda bearbeta opinionen, med allting från T-shirts till nationella
bönedagar.
Pangnumret i
kampanjen blev unga Nayirahs rörande vittnesbörd. Uppbackad av reklamfirman
hade hon inför politiker och TV-kameror skickligt spelat sin propagandaroll. I
verkligheten hade hon inte varit något frivilligt arbetande sjukvårdsbiträde i
Kuwait utan hon var dotter till en av Kuwaits diplomater i Washington.
Men när
succébluffen avslöjades hade redan uppåt 150 000 irakiska killar, ivägtvingade
som soldater, dödats liksom tusentals civila i bombangrepp, som påstods vara
"kliniskt rena". På den andra
sidan dödades något hundratal, flera av dem offer för "friendly
fire", missriktad eldgivning från de egna.
Efteråt har
hundratusentals irakier blivit indirekta offer för Gulfkriget. Enligt en
FAO-rapport har uppåt en halv miljon barn dött, främst till följd av
sanktionerna. Och som vi sett löste kriget inte värst många av de andra
problemen i området.”
Det finns
krigspropaganda som inte avslöjas lika fort som kuvösbluffen utan som lever
vidare i generationer. Det är nämligen lätt att falla för propagandan, särskilt
den som ständigt och unisont upprepas och samtidigt passar ens politiska eller
religiösa tro. Medialt och politiskt "korrekta" lögner blir
långlivade "sanningar".
* * *
Så långt krönikan från 1996. Den fortsatte med vad en
universitetslektor, tillika katolsk präst, hade skrivit I DN. På tal om jungfru
Maria och kvinnorna tar han upp andra världskriget och påvens vakthållning
kring den mänskliga kroppens värdighet.
Han nämnde dock inte
att de ca 50 miljoner som dödades på de grymmaste sätt: sprängdes sönder av
bomber och granater, sköts, brändes ihjäl av brandbomber, våldtogs till döds,
dränktes i fartygskatastrofer, avrättades, pinades ihjäl eller dog av svält och
sjukdomar i koncentrations- och fångläger etc, etc.
Nej han uppehöll sig
vid att tyskarna hade tillverkat tvål av fettet från sina dödade offer. Det var nn berättelse som nästan ett halvsekel hade förekommit flitigt i både medier
och skolor, med som hade avfärdats som en myt av historikerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar