lördag, juli 4

Expressens grova lögner 1997 upprepades 2013

VILSELEDANDE RUBRIK MED SMART BILDMANIPULATION
Den 14 december 1997 hade Expressen en helsidesartikel skriven av Ingvar Hedlund. Den innehöll mycket grova lögner. Redan den stora rubriken som lyder "HAN ÄR EN AV AHMED RAMIS HANTLANGARE" är grovt missvisande.

Den syftar på mig, Åke Sandin, som i motsats till Jan Guillou, Maria Leissner (fp), Per Gahrton (mp), ärkebiskopen m fl kändisar aldrig varit med i Radio Islam, ja inte ens någon gång lyssnat på denna radio.

På nära en halv sida syns ett foto av mig och märkligt nog på väggen bakom en bild på en bedjande muslim. Har alltid presenterat mig som ”religiöst obegåvad” och har förvisso inga fromma bilder i mitt hem. Fotografens namn saknades och i början trodde vi att det var ett fotomontage.

Så småningom upptäckte vi att det var ett av de foton som togs av Dagens Nyheters fotograf vid en schysst intervju fem år tidigare. Den komprometterande bilden fanns alltså i Expressens eget hus. Men läsarna trodde förstås att den satt på väggen hemma hos den som beljögs som hantlangare åt programledaren för Radio Islam.

Smart men vilseledande jobbat av Expressen!

LEDARSIDAN LURADES ATT GÖRA BORT SIG GROVT
En av de många osanningar som tidningen presterade var att jag "är i dag ordförande I Tyresö Ulands- och Fredsförening TUFF". Sanningen var att jag avgick som ordförande 25 år tidigare och var 1997 inte ens med i den 23 personer starka styrelsen.

Lögnen i detta påstående togs sedan dagen efter (15/12 -97) till intäkt för ett ledarstick, där  föreningen därför föreslås byta namn till TASK ="Tyresö antisemit- och krigsförening". Det var i de värsta näthatarnas stil -- innan dessa framträtt på allvar. Så grovt smutskastar man på uppenbart lögnaktiga grunder en u-lands- och fredsförening och dess då 600 medlemmar.

VAR FINNA EXEMPEL PÅ ANTISEMITISM
Jag är oavlönad programledare för Radio Tuff, som nu (2015) sänt varenda vecka sedan 1985, inalles 1391 sändningar. För Tyresö närradioförening har jag i 20 år – också oavlönat - gjort uppåt 4000 halvtimmesprogram, inklusive många hundra med med invandrare. Jag har skrivit flera böcker, medverkat i många andra, bl a ”Antifascistisk årsbok” och skrivit hundratals artiklar. På inget ställe i denna omfattande radio- och författarproduktion finns ens en antydan om att jag generaliserat negativt om judar, alltså uttryckts mig antisemitiskt.

Vad jag framförallt gjort är att agitera för de u-landsprojekt i Indien, Latinamerika och Afrika, som Tuff med mycket frivilligt arbete och med många miljoner kronor lyckats med. Dessutom har jag intensivt varnat för militaristiska våldsideologier och lyft fram krigens helt glömda eller nedtystade offer.

Inte är väl detta typiskt för antisemitism och kvalificerar vederbörande till att vara Ramis "hantlangare"?

EXPRESSENS PÅSTÅDDA KÄLLA OM HISTORIEFÖRFALSKNING?
 I Ingvar Hedlunds fantasifulla artikel i Expressen sägs: "Sandin pekas av Svenska Kommittén mot antisemitism ut som historieförfalskare". Det enda som sägs i det sammanhanget är att jag personligen inte tror på att tyskarna gjorde tvålar och lampskärmar av sina dödade offer.

Varför säger tidningen inget om att historikerna av facket, t ex duktiga judiska historieprofessorer såsom Deborah Lipstadt, Valter Laqueur och Gitta Sereny, är ense om att denna gamla och i decennier av våra skolor och medier upprepade historia från krigets propaganda är en myt?

 På vilket sätt skulle jag då ha varit historieförfalskare? Vad anser Expressens uppgiftslämnare, Svenska kommittén mot antisemitism -- om den nu verkligen påstått något sådant?

 ”STJÄRNREPORTERN” INGVAR HEDLUND FEGADE UR….
Journalisten, som skrev den här märkliga artikeln, heter Ingvar Hedlund. Han lovade Sandin att denne skulle få se den innan den publicerades. Det var synd, att han inte ansåg sig behöva hålla sitt löfte. Då hade en rad lögner, ärekränkande och andra, kunnat undvikas.

Bland de ca ca 7000 (sic) jag intervjuat finns Arne Ruth, Olle Alsén, Gunilla Åbrandt (Dagens Nyheter), Staffan Heimerson och Gunnar Fredriksson (Aftonbladet), Ingemar Myhrberg (Populär Vetenskap), Stefan Lindgren (FIB-K.), Torbjörn Björkman (Proletären), Peter Eng och Anna Karin Lodenius (TV 4), Birgitta Sandstedt (TV 2), Lennart Lundegård (SvD), Maria Patriksson (Tyresö Nyheter) och många andra journalister.

Jag ställde snällt upp och svarade på Hedlunds frågor. När jag frågade Hedlund, om jag fick intervjua honom för Radio Tuff, undrade Hedlund först om det var allvar. Sedan sade han, att han måste fråga sina överordnade om lov. Jag insisterade och Hedlund rådde mig att ringa om en vecka. När jag då ringde uppgavs att Hedlund var på semester.

,,,, MEN VIDHÖLL SIN HISTORIEFÖRFALSKNING
Det hedrar Expressen att de obeskuret tog in Tuffs svar. Men på samma sida gav de plats åt sin storsvamlande journalist Ingvar Hedlund. Han svarar inte på Tuffs frågor utan går på i samma stil, påstår att

 "det framgår att Tuffs styrelse ansluter sig till revisionisternas, historieförfalskarnas påstående att det är en 'myt' att nazisterna gjorde tvålar och lampskärmar av sina offer".

Nej, det var ju en myt som i decennier hade spridits av medierna och till och med av oss historielärare. Om man inte vill tro på vederhäftiga historieprofessorer, så kanske Ferenz Göndör kan duga. Han var en överlevare från Auschwitz. För länge sedan gjorde han för skolorna ett ljudbildband om judarnas hemska öde under världskriget. Som huvudlärare i historia inköpte jag det till skolan, där det flitigt användes. Där beskrevs också de tvålar som sades ha tillverkats på fett från dödade judar som ett exempel på tyskarnas grymhet.

Några år senare höll Göndor ett föredrag för eleverna på Tyresö gymnasium. Jag passade då på att intervjua honom för Radio Tuff (www.tyresoradion.se ). Han berättade då att han av israeliska experter på andra världskrigets historia hade fått reda på att människotvålarna var en myt.    

Men i Expressen vidhöll Ingvar Hedlund den gamla propagandalögnen. Och om sin bildmanipulation blev Hedlund överlägset snorkig:

"Vad gäller Tuffs övriga insinuationer - exempelvis om bildmanipulationen - avstår Expressen gärna från kommentar - av ren barmhärtighet mot denna fredsförening".

PS 1:
Den här texten hade inte varit nödvändig om inte 2013 den mångsidigt lögnaktiga artikeln i Expressen – efter 16 år ! --  blev den främsta källan för ett ännu värre angrepp på mig av tre omdömeslösa moderater med kommunalrådet Saweståhl i spetsen.

Det sades bland annat av redaktören för den moderata lokaltidningen, att han var ”chockad av mängden av antisemitisk propagandan” på radion.

I två år har jag väntat på något enda exempel ur ”mängden av antisemitisk propaganda” på radion. Däremot har 131 kloka människor, mestadels lyssnare, på e-post uttryckt sin förvåning och vämjelse över de osakliga beskyllningarna.

PS 2:  
I Radio Tuff av 21 december 1997 deltog två andra av de i Expressen uthängda. Det var skådespelaren Leif Stålhammer och docenten Seppo Isotalo. Det avslutades med en av Radio Tuffs många limerickar:

En nybliven brudgum i Hessen
blev helt impotent utav stressen.
Men när kvällsblaskan kom
han lindade om,
för allt kan ju stå i Expressen

PS 3:
Nyligen har två andra texter publicerats i liknande ämnen på denna blogg: Den ena har rubriken ”Anklagelserna mot TUFF avfärdas helt”. Det handlar om de upprepade beskyllningarna i lokaltidningen Mitt i Tyresö om att TUFF:s indiska partners använde biståndspengar dåligt. Texten finns den 22 juni.

Det andra inslaget publicerades den 24 juni. Det har rubriken ”Jag var historieförfalskare – men i god tro”

CITATET
                    ”Krigspropaganda är ett svårutrotat ogräs”
(Historieprofessor Jarl Torbacke, som intervjuades av mig 2001 en halvtimme på Radio Tyresö)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar