måndag, juni 25

Fotbolls-EM. Mediernas anglofila ensidighet.

I många år harvade jag omkring på diverse fotbollsplaner. Först i S-UIF (Salsåker-Ullångers Idrottsförening) och sedan i Rågsveds IF. Minns också när vi "fångjävlar" på Bogesund mötte Täbypolisen i en match. Mina medspelare var rattfyllon och ungdomsbrottslingar och jag vapenvägrare. Men den gången var jag en riktig stridis som härjade vilt på hela planen.

Å andra sidan var jag med en gång i Stockholms högskolas lag när vi på Hall mötte ett lag bestående av ganska grova brottslingar.

Ibland intervjuar jag på www.tyresoradion.se duktiga idrottsmänniskor. När de blir alltför kaxiga händer det att jag säger:
"För många år sedan utsågs jag till Rågsveds bäste fotbollsspelare och det blev faktiskt en artikel om det i lokalpressen!"

Då ser de väldigt förvånade ut, men en och annan näsvis typ frågar, vilken division Rågsved spelade i på den tiden. Då byter jag snabbt samtalsämne.

I går såg jag på TV EM-matchen mellan Italien och England. Italienarena dominerade och hade sedan turen att vinna på straffar. Nu är det alltså Tyskland, Spanien, Portugal och Italien som gör upp om EM-segern.

England är avhängt. Statistiskt sett är det ingen överraskning. Det är inte England som utmärkt sig mest i EM och VM utan lagen på det europeiska fastlandet. Ändå är det engelsk fotboll som medierna ständigt skildrar, medan den ofta bättre fotbollen i Tyskland med flera länder knappast ens får notiser. Arsenal, Chelsea, Manchester, Liverpool h och andra lag i Premier League känner vi väl till, som om de vore de världsbästa.

Journalisternas löjliga fjäsk för det anglosaxiska finns också i bevakningen av ishockeyn. Transatlantiska lag höjs till skyarna. New York Rangers, Los Angeles Kings, Vancouver Canucks, Montreal Canadiens med flera får nästan lika stor uppmärksamhet i våra medier som svenska elitserielag.

Ändå gick det ju inte så bra för transatlantisk hockey i senaste VM. USA, Kanada och det med NHL-spelare stjärnspäckade Tre kronor hade redan åkt ut när Ryssland, Finland, Tjeckien och Slovakien gick till semifinaler och sedan gjorde upp om slutsegern. Vet ens våra hockeyfans var Slovakien ligger och vad dess huvudstad heter? Att Finland, Ryssland och Tyskland faktiskt ligger vid samma Östersjö som Sverige (och Tyresö) glömmer vi gärna bort.

Delvis beror den här ensidigheten inom sporten på att Sverige också politiskt och militärt är en slags liten satellit till USA och England. Säkert är det också en fråga om att engelskan --supermaktsspråket-- har fått en sådan utbredning. Vid mina radiointervjuer frågar jag ibland, vilka som är de två största språken i Europa. Alla svarar engelska och spanska. Då säger jag uppmuntrande att de språken är väldigt stora i Amerika men att ryska och tyska är de största i Europa och talas av över 300 miljoner européer. Då ser de mycket förvånade ut.
-------------------------------------
Åke Sandin 2012-06-25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar