lördag, december 8

MARIANNE STIEGER: Livet bland zlatanister och sandinister

Kära lyssnare,
Nu har det gått några veckor sedan jag senast hördes i Radio TUFF. Men det beror inte på att jag har tröttnat på att berätta om livet härnere i Skåne, utan på att jag personligen har varit i Tyresö och så att säga kollat läget.

Bland annat var jag på TUFF:s 40-årsträff i Föreningsgården, dit AU (arbetsutskottet) hade bjudit in för att låta oss lyssna till Göran Flodman och Åke Sandin, när de berättade om Per Anders Fogelström, som en gång i världen var med när TUFF grundades. Tänk om det fanns flera av den sortens människor: aktiva, generösa och oerhört engagerade i fredsfrågor! Då skulle världen se så mycket bättre ut. Jag vill här passa på att tacka alla som hjälpte till att ordna denna kväll.

Här vill jag också ta tillfället i akt att gratulera paret Petersen i Krusboda, dessa båda ankare i TUFF:s vrksamhet, som i december månad båda fyller runda födelsedagar. Hur skulle TUFF ha klarat alla sina stora engagemang i Indien om inte dessa båda eldsjälar hade satsat så mycket kraft och tid, Margaretha genom sina besök i Indien på projekten, och Gunnar genom sina otaliga skolbesök, vid vilka han visade diabilder från projekten och talade sig varm för dem. Utan deras stora insats skulle inte alla dessa pengar från Operation Dagsverke ha kommit projekten till godo.

Grattis till er båda, Margaretha och Gunnar.

Väl tillbaka i Malmö och Limhamn förfärades jag över den storbrand som hade gjort 80 familjer bostadslösa i det relativt nybyggda kvarteret Potatisåkern mellan Limhamn och Malmö. Det såg ut som om en bomb hade slagit ner i huset. Men i stället var det en braskamin som hade överhettats och på nolltid stod huset i ljusan låga. En gasledning som av misstag inte kopplades ifrån gjorde inte saken bättre. Elden fick rejält fäste och flera våningsplan totalförstördes. Och detta endast kort tid efter att en villa i Limhamn hade exploderat av utströmmande gas. Nu går alla här och håller andan i väntan på nästa storbrand. Mina tankar går med sorg i hjärtat till alla de familjer som nu inför julen står hemlösa och utan alla sina ägodelar. Malmö stad har dock lovat alla familjer tak över huvudet senast kommande vecka.

Zlatan, han fotbollsspelaren, fick säkert stora skälvan, för hans nyinköpta mångmiljonvilla ligger endast ett stenkast från det eldhärjade huset på Potatisåkern. Men även om han nu får en både skrämmande och skämmande utsikt från sitt hus kan han glädja sig åt en fortsatt, närmast kultdyrkan här i vår stad. Häromdagen läste jag en insändare i mitt nya husorgan och där skrev signaturen ”Proud” som svar på en tidigare insändare: ”Jag blev så glad när jag läste ditt inlägg om Zlatan. Jag älskar honom också … Zlatan är ändå bäst. Han är liksom KUNGEN av alla.” Ordet kungen stod skrivet med stora bokstäver.

Detta var alltså svaret på en tidigare insändare. Vill ni veta hur den skribenten undertecknade sitt inlägg? Jo, han kallade sig med ett nyskapande ord för zlatanist. Ja, kära lyssnare, då återstår ingenting annat för mig än att kalla mig ”sandinist”. Nej, nej, tro inte att jag tillhör den sydamerikanska vänsterrörelsen. Jag kallar mig ”sandinist” i djup beundran för en känd programledare. Vem? Ja, det gissar ni säkert alldeles själva.

Nu tänder jag mitt andra ljus i adventstid och tänker på er däruppe i norr.
Tag väl hand om er och era brinnande ljus säger från Limhamn

Marianne Stalbohm-Stieger i Radio Tuff nr 1162

1 kommentar: