lördag, december 1

Bengt Svensson: MED KALKONER OCH POTTSTOL I DRÖMSTADEN

Bengt Svensson från San Francisco:
MED KALKONER OCH POTTSTOL I DRÖMSTADEN.

Hej alla lyssnare!Vi har firat Thanksgiving här i USA. Hemma hos oss var vi elva personer, kvinnor, barn och andra, som krängde i oss större delen av en 15-punds kalkon. Thanksgiving är en rätt mysig torsdagskväll, som påminner lite grand om julafton hemma i Harvaremåla. För många är det en långhelg.

För kalkonerna är det förstås inte lika mysigt, men eftersom Gud har satt oss att härska över naturen, så är det väl bara att svinga yxan med gott samvete.Det senaste kalkonätarrekordet innehas annars av en man som lyckades sätta i sig en tio punds kalkon på 15 minuter. På fredagen och lördagen åt vi kalkonsmörgås, och på söndagen slutade festen med kalkonsoppa. Katten deltog också efter förmåga.Senare gick jag till svärmors garage för att ta hand om den där pottstolen, som ingen vet varifrån den kom. Jag promenerar med den och ett gammalt jätteaskfat till andrahandsbutiken, som drivs av en välgörenhetsorganisation, som drivs av en välavlönad direktör åtta kvarter ner längs Clement Street. Det är gott om helglediga människor ute på denna restaurang- och butiksgata, och en och annan uteliggare som somnat på trottoaren.

Det är snart midnatt, jag lämnar pottstolen och går in på The Donut Cafe tvärsöver gatan och sätter mig med en kaffe och en chokladdoppad jättedoughnut att läsa sexrådgivningsspalten i ett av stans annonsblad. Den handlar om "three-somes" (1), vad det nu heter på svenska. Enligt Mr Savage är en "threesome" den mest populära fantasin i USA. Sedan tillägger han, att utanför USA, of course, så är den mest populära fantasin "at least one engine falling off Air Force One", vilket alltså är namnet på presidentens tjänsteplan.

Sedan får en man med problem som knappast lämpar sig för publicering innanför Tyresös kommungräns rådet att slänga sig i väggen. Vad damen som blir heltänd på tomtekostymer ska ta sig till får jag aldrig veta, eftersom två äldre kinesiska herrar, förmodligen bröder, just då kommer in och sätter sig i var sin ände av lokalen och börjar gräla högljutt med varandra. Jag drar hemåt. Pottstolen står fortfarande kvar utanför butiken, men askfatet är borta. Jag lägger märke till en stor frottéhandduk dekorerad med en stor bild av Musse Piggs hund, Pluto. Under handduken sover en ovanligt småvuxen person. På sjätte avenyn står en polisbil med blåljus på och spärrar av gatan. I andra änden av kvarteret står en annan polisbil och spärrar samt ett antal likaledes blinkande utryckningsfordon.

Jag fortsätter hemåt, eftersom jag är alltför kissnödig för att stanna och fråga vad som står på.

Ännu en dag är till ända i San Francisco.
-----------------------------------------
Bengt Svensson i San Francisco för Radio Tuff, nr 1161

(1) ”Three-somes” lär vara ett slags gruppsex, tre stycken i samma säng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar