fredag, augusti 24

MARIANNE STIEGER: Festivalen, underjordsmonster, Zarah L.

Kära lyssnare,
Malmö är fantastiskt. Inte nog med att hela staden har gått i ett enda festivalrus av samba, salsa och tango och matoset ligger tjockt över hela staden, utan Zlatan har dykt upp igen, ja, ni vet fotbollsspelaren Ibrahimovic. Nu har han ju inte dykt upp i Malmö utan i Göteborg. Men min dagliga tidning har varit full av bilder och beskrivningar av hans fantastiska fotbollsinsats. Flera lyssnare i Tyresö har frågat efter Zlatan, och jag har förgäves letat efter honom i tidningen i flera veckor, men nu vet vi att han finns. Och segern i Göteborg, som naturligtvis har varit Zlatans helt och hållet, har förgyllt festivalen även om segern inte ägde rum i Malmö. Men som ni vet, så är vi inte småaktiga här i Skåne.

Lite småaktigt tycker jag att Tyresö borde ta sig en funderare på kommunens undermåliga lekplatser. I samband med festivalen invigdes här i Malmö en ny, helt fantastisk lekplats, alldeles i närheten av stadens fina bibliotek. Två små, mig närstående unga damer har fått mig att inse betydelsen av dessa vattenhål för småttingar. Säg, varför satsar inte Tyresö på fler och roligare lekplatser? Den politiker som jobbar för en fin lekplats i Tyresö får min röst i nästa val. Skicka ner några kommunalpolitiker hit, så skall jag guida dem runt på stadens smultronställen för våra minsta! Tänk på att de är blivande väljare!

Medan vackra damer och annat festfolk har dansat och smort kråset i festivalvimlet på Malmös gator, har två underjordiska damer vräkt i sig, inte mat utan kalkberg och lera. Dessa båda damer, Anna och Katrin, får väl närmast liknas vid underjordiska monster. Åtminstone Anna har farit fram som ett jehu i underjorden med en tanduppsättning av enorma dimensioner och med en hastighet av 30 meter per dygn, medan Katrin har sölat och inte riktigt hunnit med det hon ska. Men hon äter och vräker sig fram så gott hon kan, och med lite god vilja når hon också snart sitt mål. I veckan hade Anna tagit sig fram till en punkt strax invid Triangeln, den blivande tunnelstationen mitt i Malmö. Jag talar om de båda bergborrarna som arbetar sig fram i Citytunneln, denna gigantiska byggnation som vänder upp och ner på hela staden. Stora delar av Malmö är ett enda kaos, men kom igen år 2011 när allt är klart! Då ståtar även vi med en variant av tunnelbana. Och vår tunnel för oss ut i världen, ända till Köpenhamn.

2011 låter långt fram i tiden, men åren går fort. Jag tycker det var i går, när jag en höstkväll 1989 var på Stadsteatern här i Malmö. Jag gick in på teatern klockan 19.oo utan att ana att en historisk händelse var på gång, och när jag kom ut igen klockan 23.oo så hade den ägt rum. Muren i Berlin hade fallit! So it goes! som den amerikanske författaren Vonnegut sade i sin roman "Slakthus fem". Inte visste jag då att det precis 40 år tidigare hade ägt rum en annan historik händelse på Malmö stadsteater. Zarah Leander, den legendariska sångerskan, hade tagits till nåder igen efter att hon i ställföreträdande syfte för alla andra som hade kollaborerat med Hitlertyskland, hade ställts i skamvrån av det svenska folket. Nu 1949 fick hon äntligen uppträda inför en entusiastisk publik igen. Den här veckan firades hennes hundraåriga födelsedag på just denna Stadsteater.

Varför berättar jag då detta för er? Jo, det berättas om Zarah Leander att hon, när hon väl mötte Adolf Hitler, inte visste vad hon skulle säga till denne diktator. Efter lång och pinsam tystnad frågade hon: "Säg mig, herr rikskansler, har ni aldrig försökt göra något åt ert hår?" Med tanke på att Radio Tuffs chefredaktör grundade föreningen RFOS, Riksföreningen För Ofrivilliga Skinnskallar, och fortfarande är dess president, säger jag: "Herr chefredaktör, har ni aldrig försökt göra något åt ert hår?"

Må så gott och tag väl hand om er i Tyresö säger
Marianne Stalbohm-Stieger från Limhamn i Malmö
-------------------------------------------------------------------
Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (nr 1147) 2007-08-26

1 kommentar:

  1. Anonym7:13 em

    Hej!
    Intressant läsning om Zarah.
    Och nu firas hon igen i Malmö men även i Göteborg och Stockholm etc.
    Ja, hon var verkligen stor men hennes röstomfång lär vi aldrig mer få höra i levande livet tyvärr.

    SvaraRadera