lördag, oktober 18

Brev från en ubåtsdissident

(I går (17/10) skrev jag här på bloggen (se nedan) en text med rubriken ”UBÅTSNOJAN DRABBAR OSS IGEN?”. I dag fick jag brev från Ingemar Myhrberg. Han var en föregångsman i avslöjandena av mediernas alla braskande alarmrubriker om ”ryska ubåtar i svenska vatten” på 80 talet. 1985 utkom hans banbrytande bok ”Ubåtsvalsen”, som visade att det i Sverige rådde en närmast hysterisk övertro på dessa skrönor.)
Så här skrev han nu:

Hej Åke

Jo, ryssnojan har på senaste tiden slagit nya rekord, Putin bandit, Putin mördare, Putin skurk etc plus ryssar som hotar / anfaller Sverige som nu ska rusta upp Gotland och skaffa kryssningsmissiler till JAS med räckvidd så vi kan bomba St Petersburg.

Det här apspelet leder förr eller senare till en incident som kan få vilka följder som helst, sade någon utrikespolitisk bedömare i någon tidning idag/igår. Han menade att vi provocerar lika mycket som ryssarna. Vem är för övrigt hönan och vem är ägget? Själv tror jag det är vi själva som är bådadera - en samling ägg som yrar som höns.

Jag får deja vu från förloppet under upptakten till WW1 då alla med stor entusiasm kastade sig in i kriget genom att rusta och mobilisera. Och snacket om NATO, tror någon det leder till 200 års fred?

Apropå ubåtar så undrar jag vilken "vederhäftig och tillförlitlig" trallgök som med bröstet fyllt av patriotiska känslor sett i syne den här gången .. Länge leve Sillen och Minken

OK, låt idioterna få sitt krig. Själv sitter jag nog då på upphöjd läktarplats

Saludos från Gangsterjärva / Ingemar Myhrberg
----------------------------
PS: Expressen igår fredag: 


Även svenska Gripen och NATO-plan flyger aggressivt enligt Tomas Nilsson platschef på flygbasen F-17G på Gotland. Sverige bedriver informationsinhämtning på bred front och går väldigt nära ... Vi gör likadant - apropå ryssarna. Kanske bör Försvarsmakten berätta mer om vad vi håller på med

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar