lördag, juli 12

PENGAR STYR KRIGEN OCH RENTAV IDROTTEN

På 30-talet skrev britten Christopher Isherwood boken ”Farväl till Berlin”. Han hade bott i den tyska huvudstaden i början av decenniet och skildrade denna ödesdigra tid med ekonomisk kris, som gynnade nazisterna. Men han skildrade också det hektiska nöjeslivet åren innan Hitler 1933 tog makten.

Hans bok låg sedan till grund för musikalen Cabaret. Många minns ännu den kända sången ”Money makes the world go around”, som Liza Minelli sjöng så briljant.

UPPRUSTNING TROTS KALLA KRIGETS SLUT
Många av oss hoppades att det äntligen skulle bli färre krig och till och med nedrustning, när Berlinmuren revs och det kalla kriget mellan öst och väst tog slut. Sovjetunionen förvandlades till det någorlunda demokratiska Ryssland. Warszawapakten upplöstes, de baltiska länderna blev självständiga igen. Ukraina och Vitryssland lösgjordes från Ryssland och blev nya stater.

Men i väst fortsatte upprustningen. Det mäktiga MIMAC, Military-Industrial-Media-Academic- Complex var alltför inflytelserikt för att låta militärbiljonerna användas till människornas bästa. De uppfann nya hot, som deras kompisar i medierna och det civila etablissemanget lyckligt trumpetade ut. Nu fick det muslimska hotet duga som ersättare för den gamla rysskräcken, som för all del har återupplivats det senaste året trots de 28 Natostaterna, många av dem i närheten av Ryssland, ett land som bara har en bråkdel (ca 7 procent) av Natos militära styrka.

Hökarna fick god hjälp av de fanatiska islamister, de flesta från det annars USA-vänliga Saudiarabien, som den 11 september 2001 mördade omkring 3000 oskyldiga amerikaner i New York och Washington. Nu gnuggade vapenfabrikanter och militaristiska hökar händerna och president Bush inledde ”kriget mot terrorismen”, bland annat genom att invadera Irak och Afghanistan. Detta krig har terroriserat miljoner människor med mångdubbla dödstal jämfört med 11 september.

Miljontals oskyldiga människor har med sina liv betalat priset. I tryggt avstånd från massmördandet har vapenfabrikanter blivit ännu rikare, andra har främjat sina karriärer.

EN NOBELPRISTAGARE OM KRIGETS PROFITÖRER:
I första världskriget blev ungraren Albet Szent-Györgyi sårad. Sedan flydde han till USA undan nazism och stalinism. 1937 fick han nobelpriset i medicin. Under vietnamkriget skrev han1970 boken med den betecknande titeln ”The Crazy Ape”. Där berättade han:

När jag fick nobelpriset, den enda klumpsumma pengar jag någonsin sett, måste jag göra något med det. Jag visste att andra världskriget var på gång och var rädd att om jag hade aktier som steg vid krig, skulle jag önska krig. Alltså bad jag min mäklare att köpa aktier som gick ner vid krig. Det gjorde han. Jag förlorade mina pengar men räddade min själ.”

Vårt militär-industriella komplex, som äventyrar mänsklighetens framtid, hämtar sin stabilitet från det förhållandet, att några människor är beroende av det för sin utkomst.”

FRÅN WIMBLEDON TILL TYRESÖ
Även idrott styrs av pengar. Som fattigpensionär erkänner jag blir lite avundsjuk på duktiga idrottare. Tittade i TV på tennisfinalen i Wimbledon mellan serben Djokovic och schweizaren Federer, otroligt duktiga bollkonstnärer. Segraren fick 19 miljoner kr, förloraren ”bara” 9 miljoner.

När jag som fotbollsnörd kollar VM i fotboll på TV försöker jag glömma att deltagarna är stenrika mångmiljonärer. I dag hörde jag att övergångssumman för den i konkret mening bitske uruguayaren Luiz Suarés var på 900 miljoner. Hoppas jag hörde fel.

Här i Tyresö har vi ju kunnat njuta av damfotboll på högsta elitnivå. För tre år sedan intervjuade jag för www.tyresoradion.se Jennifer Egelryd. Hon är en söt och duktig tjej, fostrad i Tyresö FF. Bland annat frågade jag henne vilka andra Tyresötjejer ån hon som fanns i laget. ”I dag är jag nog den enda”, svarade hon.

Ett halvår senare satt hon på bänken. Då hade Tyresö för dyra pengar köpt in nya elitspelare från olika svenska lag och andra länder. Det var bland andra världens bästa, brasilianskan Marta.

Det var tack vare köp av spelare som Tyresö blev ett internationellt topplag och till och med gick till final i Champions Leage. Men då var pengarna och det roliga slut. Tyresö FF gick i konkurs och tvangs snöpligt att lämna damallsvenskan.

MIN EGEN ”IDOTTSKARRIÄR”
Härom året besökte jag min gamla hembygd vid Höga kusten och passade på att göra några intervjuer för www.tyresoradion.se . Bland andra frågade jag ut Jan Wallin. Det blev ett möte mellan två stolta idrottsfarsor, han pappa till skidskyttedrottningen Magdalena Forsberg, jag i alla fall pappa till den tjej som dominerade svensk damtennis för tre decennier sedan.

Vi kom in på vårt fotbollsspelande på 1950-talet för Salsåker-Ullångers IF. Vi tyckte både att det var generöst att vi fick gratis resor till bortamatcherna och faktiskt också en sockerdricka i halvtidspausen.

Under mina ca 7000 radiointervjuer har jag haft förmånen att fråga ut många alltid trevliga elitidrottare. När de ibland dock har blivit lite för kaxiga drämmer jag till med:

Vet du om att jag blev utsedd till Rågsveds IFs bäste fotbollsspelare på 50-talet?”
Då tittar de misstroget på den gamle intervjuaren och en och annan näsvis typ frågar:
I vilken division spelade Rågsved då?”

Då byter jag raskt samtalsämne.

PS: Citerade Szent-Györgyi ovan. Några andra citat ur hans bok ”The Crazy Ape”:

Vad vi verkligen behöver är en försvarsmakt mot den försvarsmakt, som använder en del av våra skattepengar för att göra den propaganda som behövs för att få mer pengar av oss”.

De enda som har tur i ett kärnvapenkrig är de som dör i första smällen”.

Varför skulle det direkta skjutandet på nära håll vara värre än en flygattack, som tillhör det rutinmässiga handlandet? Just därför att piloten, som släpper bomberna, inte ser sina offer?”

Arméer är definitionsmässigt det organiserade mördandets instrument”.

(Citaten hämtade ur boken ”FRÅN PLATON TILL PAF, citat om krigets vansinne och fredens nödvändighet från Platon till Per Anders Fogelström (PAF)”, sammanställda 1987 av Tomas Magnusson och Åke Sandin)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar