Sveriges radios sommarpratare har sedan
länge varit tradition. Ofta berättar de pratande om hur duktiga de
är och spelar sina låtar, som fjäskande nog nästan alltid är på
supermaktsspråket.
Den napalmbrända lilla
vietnamesiskan
Ibland hörs också något intressant,
Jesper Wikström är fotograf men också bokförläggare. På radion
nämnde han boken ” FRED! 100 röster om våld och krig”, som han
utgav tillsammans med Saam Kapadia.
Bland de 100 som uttalar sig i denna
fredsbok finns Kim Pugh. Få vet vem hon är men nästan alla minns
bilden av den gråtande nioåriga vietnamesiskan som 1972 springer
gråtande, svårt bränd av napalm i rygg och på ena armen.
Hon räddades till sjukhus av den för
fotot sedan Pulitzerbelönade fotografen Nick Ut. Först trodde man
inte att det gick att rädda hennes liv men efter 14 månader på
sjukhus och hela 17 operationer lyckades läkarna. I dag bor hon i
Kanada.
Inte alla de barn i Gaza som i dagarna
drabbas av bomber har haft samma tur.
Då vi trodde på
djävlar och ”häxor”
Ett annat sommarpratarprogram jag
lyssnade på med intresse var Therése Söderlinds. Hon växte upp
vid Ångermanlands Höga kust, var biståndsarbetare i bland annat
Vietnam, innan hon 2010 debuterade som författare med romanen
”Norrlands svårmod”.
Hon berättade om sin mor, som var ett
så kallat ”krigsbarn”, ett av de många finländska barn som
fick en fristad hos svenska familjer under kriget. Själv hade jag
under ett par år på 1940-talet en ”lillebror”, Helge från
Kemi. Flera av dessa barn stannade sedan i Sverige och Therése
Söderlind undrar hur denna skilsmässa kändes för de finska
mödrarna.
Hennes andra bok kom 2013 och hade
titeln ”Vägen mot Bålberget”. Den handlar alltså den gamla
onda tid då vi anklagade kvinnor att vara i Djävulens våld. Det
påminner mig om en krönika jag skrev för tidskriften PAX påsken
1985. Den hade rubriken ”Alla brända, korsfästa, våldtagna....”
och börjar så här:
PAX nr 5 / 1985:
”På skärtorsdagen ringer de på,
dessa underbara småflickor – om man nu kan skriva så i den
nymoralistiska snaskighetens tid. De är häftigt målade och
utklädda till häxor. Jag ger dem slantar och känner mig fryntlig.
Olof Fahlén har skrivit en bok om
hur 'häxor' behandlades i den 'gamla goda tidens' Ångermanland.
Bara i en enda socken, Torsåker, avrättades 1675 sextiofem 'häxor',
såvitt jag förstår var femte kvinna i trakten.
De dömdes i den korsfästes namn,
men det var inte kors utan stupstockar och bål som blev deras öde.
'Offer för tidens tro', står det på ett monument, som restes under
en mindre trosviss epok.
Kampen mellan det onda och det göda
fördes av de självgoda så nitiskt, att en särskild juridisk enhet
fick tillskapas för att stadfästa alla dödsdomar. Den hette
Kungliga Norrländska Trolldomskommissionen och hade genom
masspsykosen mängder av vittnesmål att tillgå.
Många barn fick för en gångs
skull de vuxna att andlöst lyssna. Det var när de berättade, att
de förts till Blåkulla och sett utslitna bondkvinnor knulla med
självaste Satan. Kungliga Norrländska Trolldomskommissionen bestod
av professorer, biskopar och andra höga ämbetsmän. Den var alltså
om möjligt ännu mera oförvitlig än senare ubåtskommissioner”.
Då folktro, nu annan
trosvisshet.
Ubåtskommissionerna ja, åtminstone de
första fastslog att de ständigt otäcka ryska ubåtarna regelbundet
hade kränkt svenska vatten. En ung Carl Bildt grundlade sin karriär
på denna rysskräck.
På 1600-talet var prästerna de som
undervisade folket om vad som hände. I dag har vi medierna som
ibland alltför ensidigt skildrar vår samtid och förleder oss att
tro på myter. Under många somrar var varje vecka mediernas främsta
nyhet att vi hade sovjetiska intrång i svenska vatten.
Nästan allt i Östersjön
kunde då med mediernas hjälp tolkas som hotfulla ubåtar: Läckande
avloppsrör i Hammarbyhamnen, timmerstockar och stenar vid Vaxholm,
finländska bogserbåtar vid Töre, undervattensskär vid Hävringe
och vilken krusning av vattenytan som helst. Och ljud som påstods
komma från kränkande ubåtar visade sig vara minkar, pruttande
fiskar eller gamla svenska båtar.
Vi som källkritiskt
granskade alla dessa larm fick veta att vi var skumma moskvalakejer.
Vi hade dock hjälp av utländska ubåtsexperter. Mest ironisk av
alla var kanske den norske amiralen Ola Thomesen, som ansåg att den
svenska marinen hade hjärntvättat sig själv och påpekade:
”Vi i Norden har ju
alltid trott på tomtar och troll, och när vi nu slutat att tro på
det, vill vi ha något annat som ersättning, så varför inte okända
undervattensfarkoster?”
Vi
ubåtsdissidenter fick sent omsider rätt men genom hysterin i
medierna tror ännu en massa hjärntvättade människor på Sovjets
ständiga intrång. En pionjär bland oss var Ingemar Myhrberg med
sin bok ”Ubåtsvalsen” redan 1985. Som exempel på tro utan
vetande erinrade han om forna tider och skrev bland annat:
”På
1600-talet skådade folk djävlar i varje mörkt hörn. I dag ser vi
ryska ubåtar. Då trodde vi på prästerna och deras himmelska bevis
för häxor och allsköns underverk och mystifikationer. I dag tror
vi på medierna och militären och deras om inte himmelska så
åtminstone hemliga bevis för lika mystiska och oförklarliga
fenomen.”
Farligt
att ibland avslöja myter
Det
finns andra ännu mera omfattande myter, som våra medier slår vakt
om. Gamla krig skildras nästan alltid som en kamp mellan onda och
goda. Om man med hjälp av etablerade historiker råkar nämna att de
”onda” ibland anklagas felaktigt för ruskiga grymheter rycker
våra nutida inkvisitorer ut.
De som
avslöjar myter blir då äckliga kättare, som smutskastas för att
försvara djävulens anhang.
Krönikan
från 1985 (se ovan) avslutade jag så här:
”Det
är offren och förlorarna vi måste dra fram i ljuset, alla
korsfästa, brända, våldtagna, svältande, torterade, slaktade...
Men se upp för de självgoda: Segrarna, befriarna och
djävulsutdrivarna!”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar