fredag, april 26

Omar Mustafas och min "skuld genom samröre"?

En utväg för kritiker, som saknar sakargument är att använda "guilt by association", som blev ökänt på 1950-talet under den amerikanske senatorn Joe McCarthys häxjakt på vänsterintellektuella. På svenska kan det kanske översättas med "skuld genom samröre".

Kom att tänka på uttrycket när jag i förrgår (13-04-23) hörde Omar Mustafas presskonferens. Han berättade om det han kallade för "drevet", som ledde till att ängsliga socialdemokrater rådde honom att lämna sin plats som suppleant i partistyrelsen. Anklagelserna mot honom fokuserades ju på "antisemitism", ett glåpord så vanligt och laddat, att det får även normalt källkritiska personer att bli så skärrade, att de glömmer att kolla.

Beskyllningar att han själv uttryckt sig antisemitiskt, vilket till och med Mona Sahlin hade svamlat om, visade sig ju vara grundlösa. Men visst hade han under en av de israeliska flygbombningarna av Gaza ironiskt föreslagit att Jas-plan skulle skickas till krigsområdet. Det var, förklarade han, bara för att de liksom vid Libyeninsatsen skulle skapa en flygfri zon över Gaza och "rädda civila", som det i Libyenfallet hävdades.
Kritiken av Mustafa handlade alltså inte om att han själv skulle vara antisemit utan mest om att han som ordförande i Islamiska förbundet bjudit in talare som tidigare uttryckt sig antisemitiskt. Fyra personer namngavs. Två av dem hade bjudits in, innan Omar blev ordförande i Islamska förbundet. De två andra var inbjudna också av andra organisationer, såsom Palmecentret, ja även av självaste UD.

Det rör sig alltså om ett typiskt fall av "skuld genom samröre". Joe McCarthy, den konservative amerikanen, skulle garva i sin grav, om han hörde hur annars förståndiga svenskar använder hans skamliga favoritmetod "guilt by association".

ATT BALANSERA INSLAGEN VID RADIOINTERVJUER
Mig är det lätt att anklaga för "skuld genom samröre". Har man som jag gjort över 6000 radiointervjuer och därmed haft "samröre" med väldigt många olika slags människor, så är det lätt att hitta intervjuoffer som en och annan lyssnare tycker väldigt illa om. Att militarister och främlingsfientliga avskyr Radio Tuff är okej och begripligt, eftersom detta program har hörts varje vecka i 28 år och oförskräckt gjort skäl för sitt tuffa namn genom att propagera för icke-våld och internationell solidaritet. (Se gärna www.tuff.fred.se  !)

De andra programmen jag gör (www.tyresoradion.se  ), alltså Succékanalen 91,4, är dock inte ensidiga. Nyligen hörde jag att en ledande moderat här i kommunen hade kallat kanalen för "sosseradio", och liknande fördomar kom fram vid en korrespondens med Tyresö kommuns välavlönade informationsenhet, som trots sin uppgift att informera inte har brytt sig om att använda radion. Men det finns förstås människor som är så partipassionerade att de inte tål att höra också människor från ett annat parti än deras eget. Därmed blir "skuld genom samröre" användbart.

Visst har jag intervjuat många socialdemokrater och andra rödgröna men faktiskt lika många moderater och andra allianspolitiker. Av partipolitiker just nu hörs till exempel ingen rödgrön utan en halvtimme med två ledande Tyresömoderater och en halvtimme med två folkpartister.

Religion är ett annat känsligt ämne. Själv betecknar jag mig som religiöst obegåvad, (Tror att religion är en slags gåva). Men jag har bemödat mig att intervjua kyrkliga och också företrädare för olika frikyrkor, liksom jag släppt fram muslimer, judar, buddhister, hinduer och ateister i etern. Men olika fundamentalister tycker förstås att jag inte alls är renlärig.

Om ett ovanligt ohederligt fall av "skuld genom samröre" skall jag berätta senare om. Det handlar bland annat om den tidning, som lögnaktigt påstod att Omar Mustafa fick en massa pengar utifrån.

ÅKE SANDIN 13-04-25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar