söndag, februari 27

Oavlönat föreningsarbete ger faktiskt ännu resultat

Vi gubbar gillar inte alltid förändringar. Däremot är våra barnbarn uppdaterade – inte bara i fråga om nya dataspel. Berättade i höstas om min dotterson Jacke. När han som sjuåring en natt skulle bo hos oss och ockupera min säng invid min kära kvinna, medan jag bäddade åt mig själv på golvet i vardagsrummet, klagade jag, men då sa den lille rackaren med ett flin:

”Åke, det är andra tider nu!”

Så sant! Minns mina två år som Svenska Freds ordförande (1977-79). Medan jag jobbade heltid som lärare i Tyresö åkte jag flera gånger i veckan på kvällarna in till Svenska Freds, där jag inte minst svärtade ner mina skjortor genom att dra stenciler till flygblad, som de många då aktiva lokalföreningarna skulle kunna använda i sin viktiga informationsverksamhet.

Många tar i dag för givet, att jag som ordförande i en riksorganisation hade en ganska bra lön. Men jag fick inte ens bensinpengar för mina många resor in till Svenska Freds. Slapp i alla fall att som min företrädare, Per Anders Fogelström, punga ut med egna pengar för att Svenska Freds’ ende anställde skulle få sin lön i tid. Det var Lennart Ivarsson, en fantastiskt fin och ständigt positiv människa, som nu är 90 plus och som jag hade glädjen att få intervjua för Tyresöradion för några år sedan i Stjärnhov, där han bor.

Nu är det som sagt andra tider. I dag finns minst fem anställda och avlönade inne på Svenska Freds. Och jag missunnar dem verkligen inte deras löner, för de är duktiga och gör ett viktigt jobb. I detta Radio Tuff får ordföranden Anna Ek en ”veckans ros”. Christoffer Sjöholm är den nye generalsekreteraren, en sympatisk och kunnig kille, som har viktiga internationella erfarenheter genom sina jobb i Kosovo och Israel/Palestina. Har intervjuat honom och han hörs under en halvtimme fram till den 6 mars på 91,4 MHz och http://www.tyresoradion.se .
Det som däremot oroar mig är att Svenska Freds’ lokalföreningar verkar alltmer passiva –om inte flera av dem redan har upphört? E-postade till dem nyligen om att jag kunde göra radio åt dem, men fick märkligt nog inte ett enda svar. Lokalföreningarnas kris gör att Svenska Freds nu är nästan helt beroende av statsanslag. Det kanske kan förklara att denna gamla uppkäftiga förening nu ibland visar en viss rädsla att förtörna trendiga medier och lobbygrupper.

I Tuff jobbar vi på, helt oavlönade och utan offentliga bidrag. Ändå kunde vi i fjol skicka 320 000 kr till utomordentliga projekt i fattiga och/eller krigsdrabbade länder. Ser i Svenska Freds’ tidning Pax, att det nu skall satsas internationellt. Men när informerade Pax senast om Tuffs bistånd till Indien, Afghanistan, Irak, Gaza och Belgrad? Se gärna om ”Tuffs bistånd 2010” på http://www.tuffsandin.blogspot.com den 20 februari!
------------------------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff nr 1284

1 kommentar:

  1. Anonym8:54 em

    Hej Åke

    Jag heter Carina nahlén och är barnbarn till Lennart Ivarsson.
    Han somnade in i torsdagskväll 96 år gammal. Han var helt klar i huvudet in i det sista däremot var hans kropp slut. Han fick dessvärre lida i onödan i 3 veckor innan han dog då han nekades läkare och bara fick alvedon trots att det visade sig att han haft ytterligare en massiv hjärtinfarkt. Men han var en kämpe in i det sista och jag träffade honom kvällen innan han dog och han blinkade mot mig, vinkade och sa hejdå..

    Tänkte att du kanske ville veta..

    /Cariba

    SvaraRadera