torsdag, februari 24

BENGT SVENSSON: ”Den anglosaxiska rasens gudagivna erövrarroll”

Hej alla lyssnare (läsare)!

Inspirerad av Åkes krönika ”ERÖVRAR-RASENS” IMPERIALISTISKA START vill jag presentera ett amerikanskt begrepp, som heter "manifest destiny". Det myntades i mitten av 1840-talet, och användes som ideologiskt rättfärdigande av USA:s expansion och erövring av indianernas land under de gångna 50 åren och den då pågående erövringen av den norra tredjedelen av Mexico. Manifest destiny betydde ungefär det (underförstått, av Gud,) uppenbarade historiska ödet. Nu låter det främmande, men till en bit in på 1900-talet talade politiker och opinionsbildare om den anglosaxiska rasen och dess historiska roll att erövra världen. Efter Kuba, Puerto Rico, Hawaii, Fillippinerna, Guam skulle man fortsätta in över Asien. Så småningom skulle man komma ända till sitt ursprung, Europa, fast österifrån.

CPAC ("sipak"), som betyder Conservative Political Action Conference, är en konferens, som äger rum årligen och organiseras av American Conservative Union, senast för några veckor sedan. En av de främsta sponsorerna är NRA, den amerikanska skjutvapenlobbyn, en annan John Birch Society, motståndare till medborgarrättsrörelsen på 60-talet. Bland talarna finns de högsta ledarna inom det republikanska partiet och framför allt potentiella presidentkandidater inför 2012. Ett begrepp, som kom upp i årets tal, var "exceptionalism", amerikansk exceptionalism, närmare bestämt. Idén är att USA från sitt grundande var exceptionellt, utvalt, olikt och bättre än allt annat. Talarna klagade på att president Obama inte tillräckligt underströk detta, eller kanske rentav inte trodde på att USA hade en särställning bland världens stater.

Någon menade att USA:s uppgift i världen var att utföra Guds arbete på jorden. Jag nämner detta, därför att CPAC inte är något möte med en liten politisk/religiös sekt utan en av årets viktigaste mötesplatser för republikanska ledare och blivande ledare.

Under senare årtionden har USA allt oftare beskrivits som en variant av det heliga landet. Somliga menar, att grundlagsförfattarna i slutet av 1700-talet hade gudomlig inspiration och ledning. De första europeiska invandrarna beskrivs ofta som pilgrimer. Vart beger sig pilgrimer, om inte till heliga platser? Mängder av amerikanska ortsnamn är hämtade från bibeln. Här i San Francisco fanns till för några årtionden sedan ett stålverk, som hette Bethlehem Steel, till exempel. Här i den tidigare mexikanska delen av USA var det förstås spanjorerna som gav orter namn efter katolska helgon.

Bengt Svensson i San Francisco för Radio Tuff nr 1284

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar