söndag, januari 11

HAMPUS OCH DE ANONYMAS INVEKTIV

Under många år har Hampus Eckerman hörts här i Radio Tuff. Hans kommentarer har bidragit till att sändningen gör skäl för sitt tuffa namn. Visst har han provocerat, men också genom sin godmodiga humor framkallat många skratt. Hans blogg är motbilder.se. Det namnet antyder att han vill sätta mittfårans allmänt godtagna ”sanningar” under debatt, ja ibland till och med ifrågasätta den vedertagna historiesynen om de ”onda” och de ”goda”.

Det är klart att sådant väcker anstöt i troende kretsar, särskilt som Hampus underbygger sina åsikter med argument och citat. Det gör att hans blogg blivit en av de mest lästa och dessutom mest proffsiga genom sin layout och sina bilder. Men det framkallar också vilda motreaktioner. De kommer ofta från tyckare som i sin fega anonymitet ersätter saklighet med invektiv.

Alltså läser jag i bloggosfären att Hampus ”är en gårdfarihandlare i hat mot judar.... och arbetar sedan många år för den skumma lokalradiostationen Radio TUFF i Haninge (Hoppsan, grattis Haninge!) som leds av Åke Sandin som avskedats från Svenska Freds sedan han börjat skriva om skrönor.”

Nja, efter att i fjorton år gratis ha skrivit över 100 krönikor i Svenska Freds’ tidning Pax slutade jag med det 1996. Jag blev ingalunda ”avskedad”. Den dåvarande ordföranden gillade i sin ängsliga politiska korrekthet inte alls att jag vågat påpeka att några mycket spridda historiska ”sanningar” var segrarnas lögnaktiga propaganda. Därför slutade jag, ville inte göra honom ännu mera ängslig, utsatt som han kanske var för mäktiga lobbygrupper.

Självfallet tar de här anonyma fegisarna i bloggarna upp att jag bland de ca 6000 radiointervjuer jag gjort också (1992!) släppte fram Ahmed Rami. De är verkligen välinformerade, varifrån då? Bakgrunden var att medierna då frossade i alarmistiska rapporter om den otäcka ”världskonferens” med internationella revisionister som Rami då påstods planera, en ren medieanka skulle det sen visa sig. Alltså ringde jag tre framstående medlemmar av Svenska Kommittén mot Antisemitism: Jacke Jacobowski, Henric Bachner och Stépane Bruchfeld och bad om en intervju. De avböjde, inte så konstigt för medierna åt under dessa dagar ur deras händer och varför då – oavlönat -- medverka i en frivillig folkrörelsestation i Tyresö.

Men i samma Forellskola, där radiostudion finns, var Ahmed Rami på kvällarna fransklärare. Därför höll jag till godo med honom. Jag minns att vi hade ett långt gräl och när jag bad honom nämna någon demokratisk arabstat for han ut i frän kritik: Muslimska regimer var reaktionära, hycklande, närmast fascistiska och missbrukade islam, tyckte han. Men jag blev inte stämplad som islamofob utan som antisemit.

Det är trist med förståndshandikappade –eller bara hjärntvättade? -- människor, som tror att intervjuaren har samma åsikter som den intervjuade. Jag har intervjuat allt från högerfolk till kommunister, från ateister till Jehovas vittnen och utomlandsfödda från 70 olika länder. Men i bloggosfären blir jag av politiskt korrekta rasister förebrådd för att också ha släppt fram tyskar.

Ja, och en av de där anonyma på bloggarna undrar insinuant, om inte Eckerman är ett tyskt namn.
---------------------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (nr 1219) 2009-01-11

1 kommentar:

  1. Ja, och en av de där anonyma på bloggarna undrar insinuant, om inte Eckerman är ett tyskt namn.

    Jag är tämligen övertygad om att Hampus mycket väl vet vem som gömmer sig bakom initialerna "BR". Om ej, kan han få reda på det om han mailar mig.

    Rörande de andra kommentarerna så är väl inte signaturen "Stefan" identierad, men samma "uppgifter" dyker upp här, spridda av en viss "adler"!

    Tack för en mycket bra blogg!

    SvaraRadera