onsdag, december 31

Bryr gudarna sig om hur vi ser ut?

Härom veckan åkte jag med det flytande lyxhotellet Birka Paradise till Åland. Det är en ögrupp jag är svag för. Minns ännu med glädje, hur jag för några år sedan hade förmånen att göra en serie intervjuer med intressanta ålänningar för www.tyresoradion.se .

Den här gången steg jag inte ens i land utan var iväg för att bunkra skattefritt inför julen. Studerade medpassagerarna. Många av killarna och gubbarna hade mössan på inomhus. Jag är tillräckligt gammalmodig för att tycka att detta är egendomligt -- men kanske modernt.

ROLAND SCHÜTT VICE PRESIDENT I RFOS
På 80-talet bildade min gamle vän Roland Schütt och jag en ny ”riksorganisation”. Det var han som på uppmaning av mig efter en radiointervju skrev succéboken ”Kådisbellan”. Den utsågs sedan under ett år på 90-talet till Sveriges bästa film. I boken skrev han ömsint om sin judiska mamma Zipa.

När jag 1997 förtalades av Expressen som ”antisemit” med en samling grova lögner, tyvärr av smarta propagandister upprepade under 2013, gjorde han på radion ett temperamentsfullt uttalande till mitt försvar.

Den där ”riksorganisationen” vi grundade hade den pampiga förkortningen RFOS. Det hade inget med olympiska spel (=OS) att göra utan uttyddes Riks-Förbundet för Ofrivilliga Skinnskallar. Vi hade som ett av våra favorituttryck:

På kristaller växer det uruselt men på dynghögar desto mer”

Vår beundrade förebild var aphonorna, de som vägrade att para sig, innan hannarna var flintskalliga. Vi låtsades också, som om det varit en maktkamp om ledningen av organisationen. Själv lyckades jag alltså mygla mig till ställningen som president. Roland fick nöja sig med att bli vice.

Någon kvällstidning uppmärksammade vår ”riksorganisation”. Då kontaktades vi av flintskalliga killar och gubbar som ville bli medlemmar. Det ledde till att vi upplöste vår fejkade organisation.

HADE MUHAMMED KONSTIG SYN PÅ KVINNOR?
Att dölja håret med slöja eller burka har blivit en vanlig syn bland invandrarkvinnor i Sverige. Minns att i min norrländska barndom --det var för all del länge sedan – fanns många pingstvänner. Deras kvinnor var förbjudna att ha sitt hår utslaget. Om de inte satte upp det med en knut i nacken blev de rentav uteslutna ur församlingen.

Finns det också i Gamla testamentet något om kvinnors hår, frågar jag, som erkänner att jag är religiöst obegåvad.

Under mina radioreportage har jag besökt muslimska länder, såsom Turkiet, Egypten, Tunisien och Jordanien. Visserligen är jag så gammal att jag brukar säga:

Visst vänder jag mig om efter unga sexiga kvinnor, men jag är så jävla gammal, att jag har glömt varför.”

Hur som helst kunde jag inte undgå att titta på unga läckra kvinnor i dessa länder. De hade högklackade skor, tajta byxor eller kjolar med sexigt svängande höfter, som tilldrog sig männens lystna blickar. Men sitt hår dolde de bakom en sjal.

Vet inte om förbudet för kvinnor att visa håret finns i Koranen. Undrar i så fall om om profeten Muhammeds syn på kvinnor. Tyckte han verkligen att kvinnors hår var så eggande på honom och andra män att det borde döljas? De svängande höfterna och stjärtarna i de trånga kjolarna och byxorna då?

UNG EGYPTISKA SOM JAG BEUNDRAR
För några år sedan i Egypten gjorde jag en serie intervjuer, bland annat med den unga Sabina. Hon hade ingen sjal utan visade sitt vackra hår. Hon berättade att hon i sin hemstad hade blivit mobbad av gubbar med långt skägg för att vara ”hora” och annat äckligt.

Men är du inte muslim?” frågade jag. Då svarade hon:

Jo, jag besöker moskén, men jag tror inte att min gud Allah bryr sig om hur jag ser ut utan fäster sig vid hur jag är mot mina medmänniskor.”

Det finns säkert många lika kloka muslimer som hon.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar