måndag, december 1

Georgien och rysk "aggressivitet"


Heidi Tagliavini är schweizisk toppdiplomat, som ledde Europarådets utredning om Georgienkriget 2008 och slog fast att det inleddes av Georgien.
- - - - - - - - - - - - - - - – - - - - – - - - - - - - - - - - - - - - - - -
MIN RINGA ERFARENHET AV GEORGIEN
Georgien är en de många länder jag aldrig besökt. Men hur många svenskar har gjort det? Tack och lov har jag i det multikulturella Tyresö haft förmånen att på www.tyresoradion.se intervjuat folk födda i uppåt 100 olika länder.

För ett par år sedan intervjuade jag de båda georgien-svenskorna Lela och Khatuna. De var trevliga, duktiga och drev Kumla herrgårds världshus här i Tyresö. Där firade jag med mina släktingar häromåret en av mina jämna födelsedagar.

Min husläkare George är från Georgien. Han verkar duktig och i min ålder är det viktigt att kunna lita på sin doktor.

GEORGIEN NU ETT ARGUMENT OM RYSK ”AGGRESSIVITET”
I de många anklagelserna mot Ryssland har också det korta Georgienkriget 2008 åberopats. Det har använts inte bara av dåligt pålästa men trendiga journalister utan av folk som borde ha vetat bättre.

Exempelvis har Carl Bildt inte bara kallat proryska ukrainare för ”gangstrar” utan också svamlat om Georgienkriget som ett bevis för rysk opålitlighet och krigisghet.

EUROPARÅDETS RAPPORT
2009 publicerades en rapport, som gjorts på uppdrag av Europarådet. Den baserades på de undersökningar ett 30-tal juridiska, historiska och militära experter hade gjort under ledning av den schweiziska diplomaten Heidi Tagliavini.

De lade skulden för kriget på Georgien och hävdade "Georgien startade kriget genom sina nattbombningar i Sydossetien". Vidare hette det att Rysslands inledande svar var legalt eftersom "delar av den ryska fredsstyrkan hade dödats". I Sydossetien fanns med FN-mandat ryska fredsbevarande styrkor.

Rapporten ansåg också att det ryska svaret hade varit oproportionellt och ”gått över rimliga gränser”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar