torsdag, november 1

Otålig att finansiera Kongoskola


BADSTRANDENS KUF

Min älskade och förstående kvinna klandrar mig ofta i all vänlighet: "Åke, du är alltid så jäkla otålig. Gå och lägg dig och sov i stället"

Hon har så rätt: Jag är otålig och så gammal att jag inte vill sova i onödan. Har väl inte så långt kvar till den eviga sömnen. Minns att jag under mina bästa år tog mina två små döttrar till Flatenbadet. Där låg tusentals människor som platta paddor på stranden. Bara en stack ut från mängden. Det var otåliga Åke, som inte ville ligga och slöa i solen utan satt i en medhavd plaststol och läste en bok. Mina flickor såg till att ligga tio meter från denna stol. De ville inte bli hopblandade med badstrandens kuf.

OTÅLIGHETENS FÖRDELAR
Det finns fördelar med att vara otålig, att ha Luther på axlarna, som jag brukar säga trots min religiösa obegåvning. Det har inneburit att jag gjort 3 500 radioprogram (halvtimmar) på www.tyresoradion.se  och jag fortsätter med 4-5 program varje vecka. Dessutom har Tyresö Ulands- och Fredsförenings Radio TUFF hörts varenda vecka i över 27 år. På söndag gör jag Radio Tuff nr 1327.

Otåligheten bidrar också till mitt engagemang i TUFF, som jag var med att grunda redan 1967. TUFF (se www.tuff.fred.se  ) fortsätter i den demokratiska folkrörelsens fina tradition att ordna offentliga möten. Vi brukar säga att "face to face" faktiskt är bättre ån den nu så populära Facebook. I måndags kväll hade jag alltså förmånen att vara med på ett TUFF-möte om Afghanistan. Det var två mycket bra och kunniga inledare: Lars-Gunnar Liljestrand från föreningen Afghanistansolidaritet och den unge Shahpoor Omidy, själv född i Afghanistan. Kan ses på http://www.tyresoradion.se/misc/nyhetsbrev1november.pdf

"LITE AVUNDSJUK"
Avundsjuka är en ful egenskap, ja det lär till och med vara en dödssynd. Måste ändå erkänna att jag är lite avundsjuk på alla de stora biståndsorganisationerna. De har ju välavlönad personal och så mycket andra pengar att avsätta till reklam, till och med på TV. Däremot tycker jag synd om de många som oavlönat jobbar på gräsrotsnivå i Röda Korset, Rädda Barnen, Världens Barn och andra stora organisationer. De drabbas orättvist av skandalerna kring att deras ledare på riksplanet är skamlöst högavlönade.

NU FIXAR VI EN SKOLA I KONGO!

Brukar framhålla att i TUFF och Radio TUFF jobbar vi alla oavlönat så att varenda insamlad krona kan skickas oavkortat till ändamålet. Inte heller belastar vi skattebetalarna, ty TUFF har inga offentliga bidrag. Dussintals skolor har under åren byggts för Tuff-pengar bland fattiga i Indien. Nu satsar vi på en skola bland fattiga byar i Kongo. Tuff har redan bidragit med 25 000 kr. Det räcker till ett klassrum, men vi vill gärna hjälpa till med ett andra klassrum. Om denna höstkampanj finns att läsa i Tyresö Nyheter, klicka gärna på http://www.tyresonyheter.nu/15tn6.pdf 

Hittills har ca 10 000 kr kommit in i denna tiggerikampanj. Snälla, hjälp till du också genom ett bidrag på Tuffs insamlingskonto 793636-2 ! Märk med "Kongo"

--------------------------
Otålige Åke Sandin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar