fredag, november 30

Massmord i olika gudars namn

Brukar kalla mig religiöst obegåvad. Inbillar mig att tron på oförklarliga högre väsen är en slags gåva. Men jag känner och beundrar många religiösa av olika riktningar. Bland de mest aktiva inom fredsrörelserna finns många utomordentligt beundransvärda troende.

Jag är ingen teolog eller religionshistoriker men minns att jag tog studenten med högsta betyg i religion, som väl då hette "Kristendom". Vad jag minns från detta stämmer inte med dagens händelser. Alltför ofta sker de vidrigaste massmord på civila i olika gudars namn:

Förra veckan dödades i Pakistan ett stort antal deltagare i en muslimsk högtid. De tillhörde landets minoritet shiamuslimerna och blev offer för sunnimuslimers fördomar, alltså muslimska bröders. Häromdagen föll många irakiska shiamuslimer offer för sprängattentat, sannolikt utförda av sunnimänniskor. I förrgår rapporterades från Damaskus att ca 50 människor hade blivit dödade av två bilbomber. Det var i ett "regimtroget" område, så det talades inte i våra ensidiga medier om civila och hur många barn som dödats. Dagen innan talade en SÄPO-man bekymrat om att unga syriensvenskar nu gett sig iväg för att förstärka rebellsidans Al Quida i sitt gamla hemland.

Minns mina intervjuer av indier i delstaten Gujerat 2003. Året innan hade 58 hinduiska pilgrimer dödats i staden Godhra i denna delstat. De hade av en muslimsk mobb stängts in i en järnvägsvagn som gärningsmännen satte eld på. Det ledde till ett blodbad. Hinduer hämnades genom att mörda oskyldiga muslimer och ca 1000 människor dödades och många moskéer och hindutempel raserades. Jag intervjuade min muslimske vän Quddus Shaikh, som berättade att de också hade haft vakter på taken i det muslimska kvarteret i staden Valod, centrum sedan många år för det omfattande Tuff-biståndet (Se www.tuff,fred.se ) Intervjuade också Tuffs främste partner Bhikhu Vyas. Trots att han är av hög prästkast (brahmin) är han religiöst indifferent och brukar bedrövat kommentera den religiösa fanatismen. Han ansågs av militanta hinduer närmast som en förrädare och spydigt skickade de armband till honom. Dessa var symboler för att han inte ansågs vara någon militant karlakarl utan snarast en feminin fegis. Själv beundrar jag Bhikhu som sedan 33 år varit min vän.

Det har under mina åtta Indienvistelser alltid förundrat mig, att hinduer som är vegetarianer och inte vill döda djur inte alls har samma hämningar för att döda människor. I Bombay intervjuade jag den sympatiske företagaren Rajesh. Han är jainist, alltså en extrem vegetarian, som inte ens vill trampa på småkryp och vägrar att äta potatis och andra födoämnen som varit under jord. Inför denne icke-våldsman och Gandhi-beundrare tog jag upp de indiska kärnvapnen. I stället för att bedrövat beklaga dem började han prata om hotet från grannländerna Kina och Pakistan, båda kärnvapenmakter.

Sedan finns de inflytelserika så kallade högerkristna i USA. De har varit hängivna påhejare av varje amerikansk aggression, även om det har inneburit bombmattor mot oskyldiga civila.

Gamla Testamentet är en helig skrift för främst judar men också för kristna och muslimer. När debattören och författaren Eva Moberg (1932-2011) läste denna del av bibeln fann hon att det var en rasistisk, ja mordisk uppmaning till Guds utvalda herrefolk att mörda och etniskt rensa andra folk. På tre ställen i denna "heliga" skrift nämns vedergällningsprincipen "öga för öga, tand för tand". Nyligen var det ett nytt Gazakrig. Över 150 palestinier dödades och 5 israeler. Israelerna överdrev alltså budet från sin heliga bok, för det var alltså 30 palestinska ögon för ett israeliskt. Ändå var det ett fall framåt för i Gazakriget 2008-09 dödades uppåt 1400 palestinier, därav ca 400 barn. 100 ögon för ett öga.

Kanske fokuserar våra sensationshungriga medier alltför mycket på allt elände och alla massmord. Hälsan tiger still. Det finns säkert massor av religiösa ledare som fördömer sina trosfränders brott mot budet "Du skall icke dräpa", men de får ingen uppmärksamhet.

För en månad sedan intervjuade jag Mostafa Sarwar. Han är bördig från Bangla Desh och restaurangägare här 400 m från min bistad. Som muslim tog han skarpt avstånd från andra muslimers dödande. Och just nu hörs på denna radio den 21-årige skärpte afghansvensken Shahpoor Omidy, också muslim. Han menade att hänsynslösa ledare av politiska eller ekonomiska skäl hjärntvättade unga muslimer att bli självmordsbombare och att de inte hade något stöd i Koranen. Shahpoors kloka ord hörs på www.tyresoradion.se

-----------------------------------------

Åke Sandin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar