söndag, september 30

Jag en politiskt korrekt rasist?

De senaste dagarna har det varit ett visst rabalder om de populära Tintin-serierna . De anses vara nedlåtande, ja rasistiska mot kongoleser. Först skulle de rensas ut från Kulturhuset i Stockholm, men sedan ångrade man sig.

Ja, det där med anklagelser om rasism är ett ständigt aktuellt tema. Och det finns kommittéer som får stort genomslag i medierna med etnocentriska utspel, där de ofta på lösa boliner stämplar medmänniskorna som otäcka rasister.

Nu är det så här, att jag faktiskt i många år varit en typisk rasist, men tack vare att jag har varit en politiskt korrekt sådan har jag undgått minsta kritik. Som programledare på www.tyresoradion.se  har jag sedan 15 år ständigt släppt fram det glada gäng som berättar historier och läser kluriga limerickar. Vi dokumenterar folkhumorn, skryter vi med.

Det har varit historier av olika slag, många under naveln, måste villigt erkännas. I början drog vi en och annan böghistoria men de senaste åren har jag censurerat dessa. Vi vill ju inte anklagas för homofobi, så vi har i stället berättat tusentals skrönor om komiska heterosexuella töntar. Även historier om afrikaner och asiater har jag i möjligaste mån undvikit. De roliga och självironiska historier som finns i den judiska traditionen har varit helt förbjudna i min radio. Det är synd ur ett humoristiskt perspektiv, men om vi sketna goyims (icke-judar) skulle drista oss att berätta sådana skulle vi säkert bli påhoppade av den mediestarka kommitté, som febrilt och framgångsrikt letar efter minsta tecken på antisemitism.

Men det rasistiska är att vi berättat hundratals blondinhistorier. Ni vet, hur korkade, larviga och intelligensbefriade dessa vackra blonda tjejer sägs vara! Att driva med eller rent av håna en stor grupp människor med en särskild hårfärg är förstås rena rama rasismen. Men det är tack och lov en politiskt korrekt rasism, som aldrig påtalas, varför vi oförfärat fortsätter.

Jag har också tidigare varit en politiskt korrekt rasist. Som lärare lärde jag ut, låt vara i god tro, till ett 30-tal årgångar tonåringar, att tyskarna gjorde tvål av sina dödade offer. Flera andra antityska historieförfalskningar trodde jag på och lärde ut. Det var propagandalögner eller grova överdrifter, men det skildrades ständigt av medierna som sanningar, ja en del stod till och med i mina universitetsböcker. Det tog decennier innan fackhistoriker nästan i förbigående avslöjade dessa myter.

Inte oväntat har jag aldrig blivit förebrådd för denna antityska rasism, den var ju så politiskt korrekt. Och vi var ju så många som i antinazistiskt nit bredde på i samma stil. Tvärtom, när jag nu öppet erkänt mina misstag har jag blivit påhoppad av dem som inkvisitoriskt slår vakt om den enda rätta läran och ängsligt tystar ner förbrytelser mot andra världskrigets förlorare.

Så tillbaka till Tintin och Kongo. Det landet är utfattigt och i sina östra delar drabbat av ständiga krig och annat elände. Nu har ett par Tuff-medlemmar börjat ett beundransvärt biståndsarbete för kongolesiska barn. Tuff (Tyresö Ulands- och FredsFörening) har nyligen bidragit med 25 000 kr till byggandet av en skola bland tretton fattiga byar. Den summan räcker till ett klassrum, men fem till planeras. Visst vore det roligt om vi i Tuff med hjälp av medlemmar, radiolyssnare och andra kunde bidra med pengar till ett klassrum till. Alla i Tuff och Radio Tuff jobbar oavlönat, så varenda krona skickas till ändamålet.

Så sätt gärna in ett bidrag på Tuffs insamlingskonto, pg 79 36 36 - 2 och märk betalningen med "Kongo". En sådan insats vore oändligt mycket bättre antirasism än att beskärma sig över gamla seriealbum.

----------------------------------------

Åke Sandin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar