Rubrikens fråga var faktiskt ämnet för ett offentligt Tuff-möte redan för 30 år sen. Sedan dess har det inte blivit tystare utan informationsflödet har flerdubblats. Den ständiga reklamen har ökat i alla medier. På TV låter det så inställsamt och fånigt att det verkar som om reklammakarna tror att alla potentiella köpare är psykpatienter eller förståndshandikappade barn. Redan för ett par decennier sedan översteg svenska reklamkostnader vår militärbudget och sedan dess har de säkert mer än fördubblats.
Ja, pengarna styr alltmer. Vi som jobbar oavlönat i den gamla folkrörelsetraditionen betraktas mer och mer som gammaldags idioter. Till och med inom sporten dominerar ekonomin. De lag som har mest med pengar och kan köpa bra spelare lyckas bäst. I Tyresö är vi väldigt malliga över vårt duktiga damlag i fotboll. (Vilket läckert mål gjorde inte Marta nu senast!). Men ingen i detta lag är Tyresötjej, så egentligen skulle vi vara stolta över föreningsledare, sponsorer och andra som möjliggjort spelarimporten.
Under en reportageresa till Höga kusten i somras gjorde jag sex intervjuer för Tyresöradion (www.tyresoradion.se ). En av halvtimmarna var med Jan Wallin, pappa till skidskyttedrottningen Magdalena Wallin. Han och jag harvade tillsammans omkring på diverse fotbollsplaner i unga dagar. Vi mindes med tacksamhet att vi alla fall gratis fick både resorna till bortamatcherna och en sockerdricka i halvtid.
Också stora biståndsorganisationer satsar pengar på reklam och håller sig med en väl avlönad personalstyrka. Inget ont i det, men det har väckt en viss uppmärksamhet att cheferna är osmakligt högavlönade. I Tyresö Ulands- och Fredsförening (Tuff) har vi en 40-årig historia med bistånd. Det har främst varit tiotals miljoner kr till Indien, där många skolor, massor av brunnar, 108 000 mangoträd, dammar och mycket annat har kommit de "fattigaste av de fattiga" till godo. Det har också varit hjälpinsatser från TUFF till Bolivia, Ecuador, Guatemala, Eritrea, Mauritius, Afghanistan, Belgrad, Rijeka och Bagdad. Och nu diskuteras ett skolprojekt i Kongo.
Det är viktigt att observera att alla i Tuff och Radio Tuff jobbar oavlönat, så att varenda insamlad krona går oavkortat till ändamålet. Det är vattentäta skott mellan föreningskontot pg 16 01 37 - 6 och Tuffs insamlingskonto pg 79 36 36 -2.
Det är mycket tal i dag om sociala medier, delvis också för att de har nyhetens behag. De har kraftigt ökat informationsmängden och gett många "vanliga" människor chansen att höras och synas, ett demokratiskt framsteg alltså. Facebook har snabbt brett ut sig, kanske för att många är stolta att se sitt face på Internet. Jag är passivt med där men det jag har sett och läst hittills påminner tyvärr om vad komikern Henrik Dorsin nämnde i sitt sommarpratarprogram i Sveriges Radio:
"Läste just på facebook att någon just borstat tänderna och skulle gå och lägga sig. Och det var tamesjutton sju vänner som hade 'gillat' det!"
Nu sägs det ofta att det långtifrån är bara egotrippat nonsens som facebook använts till. Vi har ju fått mycken information om vilken avgörande roll nätet skall ha spelat för att störta Mubarak i Egypten. Men så läser man i DN (20/8) rubriken "Det krävs mer än 140 tecken för att starta en revolution". Det är den unga egyptiska statsvetaren Mariam Kirollos som säger det. Hon hävdar att vi i väst har överskattat de "sociala" mediernas betydelse för den mångomtalade arabiska våren, som hon själv var aktiv i. Hon menar att i Europa har vi inte förstått mycket av omvälvningarna och insett att i Nordafrika är inte alls lika många uppkopplade som här.
Kanske är det ändå inte så dumt att träffas på möten i den gamla demokratiska folkrörelsestilen. Eller som vi i Tuff säger för att locka folk till våra många möten:
"Face to face är faktiskt bättre än facebook!"
--------------------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och Fredsförenings Radio Tuff (nr 1322) 12-08-26
(PS: Till sit ett viktigt facebook-meddelande: Nu ska jag borsta tänderna och gå och lägga mig. Hi-hi)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar