lördag, oktober 9

Erica Jongs charm och politiskt korrekta rasism

Vi var många på 70-talet som med förtjusning läste Erica Jongs bok ”Rädd för att flyga”. Inte minst vi som var unga män på den tiden tyckte att det var häftigt att en kvinna kunde skriva så frispråkigt om sin sexualitet. Hon talade ju om det ”knapplösa knullet” och självutlämnande beskrev hon sin kättja, bland annat med följande ord:

”Mina trosor blev så våta, att jag hade kunnat skura Wiens gator med dem”

Också recensenter och andra kulturskribenter höjde hennes bok till skyarna. Sara Lidman var ett undantag. Hon var småförbannad över att Jongs bok var så amerikansk att den använde öknamnet Vietcong på vietnamesernas befrielsefront FNL under det amerikanska kriget i Indokina.

För några år sedan läste jag på nytt Erica Jongs succébok. Det skulle jag inte ha gjort, för jag blev generad. Upptäckte att jag liksom alla andra för 35 år sedan hade varit så hjärntvättad att jag inte reagerat på hennes rasistiska utfall utan okritiskt svalt dem.

Liksom andra rasister generaliserar hon grovt, låt vara om tyskar, vilket tydligen är politiskt korrekt. Enligt henne är tyskar feta med sladdriga armar och dubbelhakor. De blir rödare i solen än kinesiskt fläsk och hon tycker att de ser ut som diande kultingar eller som grisfoster och förmodar:

"Det måste vara Guds hämnd att tyskarna ser ut som de svin de är"

Hon berättar också om en "flottig egyptier" med jättenäsa i ett kapitel med rubriken "ARABER OCH ANDRA DJUR"

Nyligen var Erica Jong på Sverigebesök och de flesta medier ägnade henne stor positiv uppmärksamhet. Och visst är hon en charmig amerikanska, uppvuxen långt ifrån New Yorks slum. Ändå måste jag vara slav på hennes triumfvagn och kanske förtörna alla trendnissar, som håller sig med lika lönsam rasism som hon.

Tänk om någon skrivit något liknande om hennes egen etniska grupp som hon skrev om tyskar och araber! Ja, då hade väl det fortsatta författandet fått ske på någon av våra fångvårdsanstalter.

Som ledargrisen i Orwells bok Djurfarmen hävdade:

”All animals are equal, but some animals are more equal than others”.
-----------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (nr 1274) 10-24 okt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar