måndag, maj 31

Israeliskt övervåld. Gubbe i TV

Från Tyresö Ulands- och FredsFörening (TUFF) skickade vi 8400 kr till projektet Ship to Gaza, som i den stolta ickevåldsliga traditionen skulle förse det instängda Gaza med förnödenheter. I Radio Tuff har vi flera gånger skildrat projektet, men nu har det ändat i en tragedi med många dödade.

Nu hör jag ständigt från de många israelvänliga medierna, att från Gaza skickas raketer på måfå mot Israel, verkligen grymt och barbariskt. Men under Israels anfall på Gaza för 18 månaderna sedan dödades tretton israeler medan uppåt 1400 palestinier, därav ca 400 barn dödades och de har väl samma människovärde som dödade israeler, även om detta inte alltid framkommer i våra mittfåriga medier.

Den enda gång jag har reserverat mig mot ett beslut av Svenska Freds' årskongress var när den på 80-talet betecknade Israel som en "rasistisk stat". Tyckte att ordet rasism redan då var alldeles för missbrukat men anade inte att många år senare skulle de politiskt korrekta högljutt fördöma all saklig kritik av Israel som antisemitism eller att kritik av islamiska våldsdåd skulle stämplas som islamofobi. Inte heller anade jag att historieforskare i yttrandefrihetens Europa skulle åtalas och ibland hamna i fängelse, bara för att de påpekat överdrifter i de ständiga berättelserna om judarnas lidanden under andra världskriget.
---------------------------------------------------------------------------------
Nåt helt annat:
På Succékanalen 91,4 www.tyresoradion.se hörs nu bland annat en intervju med Joachim Sander och hans två unga kvinnliga medarbetare. När jag gjorde den, plåtade de mig för att lägga ut på TyresöTV. När jag nu ser mig på TV bekräftar det min gamla övertygelse om att vi gubbar skall hålla oss till radio för att slippa synas. Om ni klickar på adressen nedan ser ni eländet:

http://www.youtube.com/watch?v=ldGG9wO8gNs&feature=player_embedded

Min ångermanländske landsman Lubbe Nordström skrev på gamla dar: "Också jag har varit ung, ja yngre än de flesta!"
Håller med honom.
Åke Sandin

1 kommentar:

  1. DESSA FEGA ANONYMA NÄTTROLL
    Hundratals gånger skickar någon anonym fegis så kallade ”kommentarer”, som inte alls kommenterar vad jag skriver på min blogg. Dels kommer den anonyme med påhopp av typen:

    Vilka får dig att blunda? Inte känna?
    Varför tiger du? Är du en fegis?

    Dels länkar han (hon?) till en massa texter från USA. De handlar inte minst om vilda konspirationsteorier om 11 september och om Israelkritiska texter. Det roliga är att han antyder att jag är en fegis, han som inte ens vågar sätta ut sitt namn.

    För länge sedan satt jag som tidigare elitsoldat i fängelse som vapenvägrare. 1997 blev jag på en helsida uthängd i en lögnaktig artikel i Expressen, som inte ansåg det politiskt korrekt att jag vågat påpeka några av krigspropagandans överdrifter om att judarnas lidande i andra världskriget var historieförfalskningar.

    Men den här fanatikern insinuerar ständigt att jag är en fegis. Alltså har jag avvisat fem (icke-) kommentarer på min korta text.
    Åke Sandin

    SvaraRadera