fredag, september 28

MARIANNE STIEGER: Kan jag ha en ko på balkongen?

Kära lyssnare.

Jag tror jag ska köpa mig en ko. Ja, ni hörde alldeles rätt. En ko! En riktig, verklig ko som jag kan mjölka och framförallt kan smycka med blommor och driva ner från en alm, en säter långt upp i bergen i Alperna. Jag funderar bara på om jag ska ta på mig läderbyxor eller om jag ska klä mig i dirndlklänning, den vackra, mycket kvinnliga folkdräkten i alptrakterna. Alldeles nyss såg jag på tysk tv hur en sådan kodrivning ner från en alm ägde rum. Först kom alla de vackert klädda säterjäntorna och –pojkarna i sina folkdräkter och därefter kom 190 kor i led nerför de branta stigarna med blomsterkransar kring hornen och bjällror kring halsen. Wow, jag hade gärna velat vara med.

Ja, varför visar man nu något sådant i tv? Varför har det plötsligt blivit viktigt med kor? Så viktigt att man visar en almdrivning på tv? Visst har ni också hört om de stigande mjölkpriserna? Här i Sverige räknar vi med att en liter mjölk ska bli några öre dyrare, vilket direkt väcker ramaskrin. Helgerån! Hur ska vi ha råd att dricka mjölk nu? Nationaldrycken framför alla andra! Våra barns viktigaste dryck! Månde regeringen darrar? Och Gunnar Hedlund, centerpartiets mångårige partiordförande på 70-talet, han som värnade så om barnens mjölkdrickande, vänder sig säkert i graven.

I Tyskland, Österrike och Schweiz, har man av hävd en stor mjölkproduktion i bergstrakterna. Vad ska man annars använda de branta bergsängarna till om inte för att låta korna beta där. Där jublar nu mjölkbönderna, för plötsligt har man i Asien upptäckt att mjölk är en nyttig produkt. En japansk minister sa häromdagen i tv att målet är att varje japanskt barn ska dricka en halvliter mjölk om dagen.

Frågan är bara var all mjölk ska komma ifrån. Och här har framförallt Tyskland sett sin stora chans. Det exporteras ost och andra mjölkprodukter i stora mängder till de asiatiska länderna. Resultatet? Ja, priserna på ost och vissa andra mjölkprodukter har stigit med 50 % i Tyskland. Konsumenterna surar och mjölkbönderna i Alptrakterna jublar och håvar in pengar. Nu lönar det sig plötsligt att producera mjölk. Förstår ni nu, varför jag vill skaffa mig en ko? Frågan är bara om den kommer att trivas på min balkong? Och framförallt: hur sjutton driver man ner en ko fem trappor ner från en balkong? Har ni några bra tips så hör av er!

Det är tur att hösten har kommit. Här i Malmö har badhuset brakat ihop på grund av den ansvarige politikerns oförmåga att i tid ta itu med reparationerna. Ja, politikern har avgått från sin post, men eländet kvarstår. Var ska våra barn bada och framförallt simma? 2000 skolbarn här i Malmö kommer att vara utan simundervisning och förbli okunniga i att ta sig fram på djupt vatten. Torrsim i klassrummet? Ja man kan hålla sig för skratt. Tur att vädret inte lockar oss ut i Öresunds glittrande vågor.

Vi kunde också hålla oss för skratt när landskampen mellan Sverige och Danmark pågick i förra veckan. Oavgjort! Vi som i praktiken redan hade vunnit matchen med minst tre mål mot noll, nu när Zlatan Ibrahimovic spelade i det svenska lagt. Här i Malmö hade vi förresten i andanom redan vunnit hela VM. Ja, och till på köpet drog Zlatan på sig en avstängning till nästa match. Men det gjorde honom detsamma, för i veckan som gick gjorde han sin 30:e match för Inter, sitt lag i Italien, och där svarade han för en målgivande passning i 2-0-segern. Det är sådant som räknas i fotbollspengarnas värld.

Tag väl hand om er uppe i Tyresö hälsar från ett blåsigt Limhamn
------------------------------------------
Marianne Stalbohm-Stieger i Radio Tuff (nr 1151) 2007-09-23

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar