lördag, september 1

ANONYMA FEGISARS GLÅPORD

Redan för 20 år sedan skrev jag i en krönika i fredstidningen Pax:

”En lokalgrupp som år efter år bekämpar militarismen –Gud hjälpe också den svenska!- får göra skäl för sitt namn Tuff. Vi har alltså kallats för vänsterextremister, Moskvalakejer, kommunismens nyttiga idioter, gråsossar, anarkister, borgarsvin, snyftliberaler, CIA-inspirerade och annat smått men inte gott”

Sen dess har det kommit nya spottloskor, vilka är en utväg för folk som saknar sakargument eller som inte tål att höra för dem obehagliga sanningar. Råkar man då säga högt vad också olika extremister brukar framhålla används den gamla korkade metoden ”skuld genom samröre”, under McCarthytiden i USA känd under beteckningen ”guilt by association”.

Men om det ädlaste helgon påstår att två plus två är tjugotvå, medan Fan själv hävdar att det är fyra, är jag benägen att helt hålla med den besvansade och behornade. Obegåvade helgondyrkare kommer då kanske att påstå att jag är satanist.

Det är förbluffande hur många - annars förnuftiga - människor det är som accepterar kollektivskulden, en hörnpelare i alla rasistiska religioner. Denna felsyn brukar jag beskriva så här: ”Jag känner en eskimå, som är en jävla skitstövel. Alltså är alla eskimåer skitstövlar och bör behandlas som sådana”.

De som tror på kollektivskulden blir upprörda om man vågar berätta om de krigsförbrytelser som begås också mot människor som har oturen att leva i diktaturer. Men de flesta av dessa är lika oskyldiga som medborgarna i ”goda” länder, ja kanske mer oskyldiga eftersom de har mindre möjligheter att påverka sina regimer.

Att jobba oavlönat med Tyresöradion och Radio Tuff är en förmån som den galopperande marknadsekonomins fundamentalister inte begriper. Man blir helt fri från ekonomiska påtryckningar och kan därför också vara mera frispråkig, mindre opportunistisk. Så det är naturligt att man får mothugg och kritik. Det är jättebra, om invändningarna består av sakargument i stället för etiketter.

Däremot har jag väldigt svårt för den stora mängd som inte sätter ut sina namn. Det vimlar av dem på nätet och många använder en amerikansk signatur, ”Anonymous”. Kanske tror de i sitt fjäsk för supermakten att det låter finare på det viset. Men jag tycker det är fegt, ungefär som klottrarna eller de demonstranter, som maskerar sig trots att de ståtar med att vara självutnämnda demokrater.
----------------------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (nr 1148) 2007-09-02

2 kommentarer:

  1. Anonym7:53 em

    Tjena...jag är också en förbannad pacifist som håller på att skapa en ickevåldsrevolution. Bla genom ett politiskt parti. Ska få människor att fatta att det enda vi behöver göra för att lösa världsproblemen och samtidigt skapa vår egen lycka är att blicka inåt och förstå oss själva. Gå gärna in och titta på http://www.humandemokraterna.se och skicka gärna ett mail om du tycker att det verkar intressant. Jag vet hur vi måste göra för att lösa allt det här...men folk vägrar lyssna på någon som "tror att han har en sanning". Snacka motsägelse. Jag lyssnar bara på dem som uppenbarligen inte fattar NÅGONTING! Suck...hur ska man kunna rädda världen och människorna när de är så fulla med lögner att de vägrar lyssna på någon som har sanning.

    SvaraRadera
  2. Tjena Aake!

    Webmail aer avstaengd haer i Myanmar saa jag kan inte maila naesta kroenika. Du kan daeremot haemta den fraan min Blog.

    http://motbilder.blogspot.com/2007/09/myanmar-bojkott-bensinpriser-och.html

    Du kan skriva en kommentar (inte mail) om du laest detta saa jag vet att du faatt kroenikan.

    Mvh Hampuz

    SvaraRadera