tisdag, mars 8

KVINNOR JÄTTEBRA MEN OFFER I KRIG

(Skrivet på Internationella kvinnodagen)

PERSONLIGT
I dag är internationella kvinnodagen. Tack och lov finns det kvinnor! Min mor (1901-1983) minns jag fortfarande med glädje och tacksamhet. Hon blev tidigt änka men klarade sitt stora hus och vår affärsrörelse med glans.

Monica, min ”flickvän” sedan 40 år är en pärla. Hon har inte haft samma efternamn, inte heller samma telefonnummer men samma sovrum som jag under alla dessa decennier.

I Tyresö Ulands- och fredsförening (TUFF), föreningen i mitt hjärta, är ordföranden sedan åtskilliga år Sylvia, Hon är en demokratisk grundbult i vår kommun, för hon är dessutom i spetsen för Tyresö kvinnojour.

SVEN ÖSTE OM VIETNAMKRIGETS ”DUBBLA VETERANER”
En av de ca 5000 intervjuer jag gjort i Radio Tuff och på Radio Tyresö  www.tyresoradion.se var med Sven Öste (1925-1996) på Dagens Nyheter. Han var en av svensk utrikesjournalistiks främsta namn – dessutom Tyresöbo.

Han hade då skrivit om amerikanska ”dubbla veteraner” i Vietnam. Det var sådana som just mördade sina våldtäktsoffer. Jag tillät mig som vanligt att tvivla och undrade om det inte bara var kaxigt fyllesnack i Saigons barer. Då blev Öste intensiv och berättade att han och andra journalister varit i en by, dit flyktingar kom från en grannby, som just intagits av amerikanska trupper.

Vietnameserna berättade om att många kvinnor blivit våldtagna. När journalisterna undrade om de kunde få intervjua en av dessa kvinnor, såg vietnameserna bara förlägna ut. Det visade sig att ingen av de våldtagna undkommit levande.

Att mörda sina offer efter fullbordad våldtäkt tycks tyvärr vara vanligt i krig, då känslan för människovärdet har avtrubbats intill barbari.

VÅLDTÄKTSOFFER BERÄTTAR
Bland mina intervjuer finns också många hundra med utomlandsfödda här på orten. Flera av dem har varit tyskar, bland annat min granne Eva. Hon hade vuxit upp i Hinterpommern, ett gammalt tyskt område vid Östersjön öster om Oder. Sedan andra världskriget tillhör det Polen, efter det att den tyska befolkningen flytt eller etniskt rensats.

Vid intervjun berättade Eva och grät, medan jag försökte ställa frågor så varsamt som möjligt. Första dagen pratade vi i timmar, men ingenting spelades in. Två dagar senare träffades vi igen. I slutet av ett nytt långt samtal bandade jag en halvtimme, som sedan sändes på radion

När Röda armén 1945 närmade sig var Eva 15 år. Hennes familj försökte fly, men Eva, lillasyster och mamma blev upphunna av de sovjetiska pansarkolonnerna:

”Fronten hann ikapp oss. Vi hörde plötsligt ryssar, som ropade Uhri, uhri’ och som började slita i våra armar för att ta våra klockor. Alla som kunde lämnade sina vagnar. Min mamma, lillasyster och jag såg hur ryska stridsvagnar manglade ner vagnarna, inklusive hästar och gamla människor. Också Röda korsets vagnar med sårade människor krossades under stridsvagnarna”.

Sedan följde för unga Eva ett års helvete:

”Vet du Åke, hur många dagar och nätter det är på ett år? Våldtäkter förekom ideligen. Jag  såg min mamma våldtas och hon såg hur jag drabbades av samma öde. Med egna ögon såg jag hur man hade satt upp delar av människokroppar på en laduvägg. Vi blev hämtade för att titta Man tvingade oss att titta på dessa grymheter. Jag minns, att det var ett staket och en stickig häck bakom oss.

Framförallt minns jag med skräck, hur man hade ristat in hammaren och skäran i de uppspikade kropparna. Min mamma gnydde som en hundvalp och försökte prata med min pappa, fast han inte var där utan vid fronten.

Varje gång jag sedan drabbades av ryssarna, tittade jag efter om jag hade märken inristade eller om jag hade klarat mig.”

Det var ett år med ständiga övergrepp. Bara kampen för att överleva hjälpte till att stå ut med alla förödmjukelser. Och hungern var fasansfull:

”Vi letade i avskrädeshögarna efter mat. Vi sög på stenar, för det påstods lindra hungern. Jag stängdes in i en järnvägsvagn tillsammans med några hästar och en gammal man som gjorde korstecken, När jag efter en tid lyckades rymma och mödosamt ta mig tillbaka hem, kände mamma inte igen mig. Jag hade säckar på fötterna, var mager som en kråka. Och jämt och ständigt plågades vi av löss.”

På min fråga om religion svarade Eva:

”Normalt flydde vi när ryssarna nalkades. Hoppade ut genom fönstret ut på åkern. De red på hästar så småsyskonen hörde dem oftast på långt håll och varnade oss. Men en gång stannade jag och bad till Gud om räddning”.

Det skulle jag inte ha gjort, sade Eva och grät en skvätt till. Hon sammanfattade:

”Man hade inget människovärde och man återfick heller inget värde, eftersom det är ingen som pratar om oss.”.

”NÄR SOLDATERNA KOM”
Vanligen brukar det hävdas att någon miljon våldtäkter begicks av ryssarna. Det berättas också att det ibland var gruppvåldtäkter som kostade många tyskor livet.

I fjol utkom historikern Miriam Gebhardts bok med titeln ”Als die Soldaten kamen” (När soldaterna kom).. Hon reducerar de ryska våldtäkterna antal till ca 600 000.


Å andra sidan har hennes bok fått stor uppmärksamhet genom hennes beräkningar av de västliga segrarnas våldtäkter. Enligt henne begicks våldtäkter också av de ”goda”: Ca 190 000 av amerikaner, 50 000 av fransmän och 45 000 av britter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar