söndag, oktober 13

DET RÅA FÖRTALET

             
Det har nu snart gått fem månader sedan jag utsattes för en serie grovt skymfande  beskyllningar från tre lokala moderater nämligen kommunalrådet Fredrik Saweståhl, politiske sekreteraren Mikael Onegård och redaktören för den moderata lokaltidningen Robert Skölin. Oftast använde de spottloskan "antisemit" om mig. De har nu haft gott om tid på sig men inte kunnat lämna ett enda bevis på att jag uttalat mig generaliserande negativt om judar, alltså antisemitiskt. Tvärtom har jag fått 124 mejl från personer som uttryckt sin förvåning och vämjelse över förtalet .

Tyresöradion full av "antisemitisk propaganda"?
Redaktören Skölin (m) sade sig vara chockad  av "mängden av antisemitisk propaganda" i mina radioprogram.  Han ger inget exempel ur denna "mängd". Men på radion i sommar har jag flera gånger bett lyssnarna att hjälpa honom att hitta något antisemitiskt. Många har hört av sig, alla lika förvånade och intygat att de inte har hört skymten av antisemitism på Tyresöradion.

Tyvärr vågade inte Skölin att på radion "ställa mig mot väggen".

"Går nazisternas ärenden" enligt Onegård (m)
Mikael Onegård tycks vara minst lika upprörd. Han påstår rentav att jag "går nazisternas ärenden". Inte heller han kommer med några belägg. Generande nog tog hans och de två andras förtal sats i mitt blogginlägg "Trendiga tyskar, då och nu". Där hyllade jag ju de otrendiga, det vill säga tyskar som gjorde motstånd mot nazismen och därför fick plikta med sina liv eller med otäck vistelse i koncentrationsläger. Där hamnade massor av mina politiska föredömen, pacifister och andra, medan Onegårds dåvarande högervänner klarade sig riktigt bra.

Vidare svamlar Onegård om min "iver att hata Israel" utan ge några exempel på detta. Själv har jag flera gånger tagit Israels parti, till exempel när landet beskyllts med den ofta missbrukade spottloskan "rasism".  Onegård har dock delvis rätt när han faktiskt hoppas att jag är "en gammal sjuk man". Visst har han rätt i att jag är gammal men med risk att göra honom besviken inte särskilt sjuk.

Ett kommunalråd (m) i ånger och vånda.
Mera sakligt förväntar man sig av Fredrik Saweståhl, kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsen, alltså den främste i Tyresöpolitiken. Tyvärr verkar han lika upprörd och felinformerad som sina två partivänner. Saweståhl har jag intervjuat tre gånger på Tyresöradion, då han i mitt tycke gjorde bra ifrån sig.

Nu säger han emellertid att han djupt ångrar att han ställde upp i radion, vars programledares åsikter enligt honom är "kort sagt jävliga". Han förebrår sig själv, att han tillät, att jag 2010 fick ett kommunpris. Försökte i somras i Radio Tuff minska hans vånda genom följande förslag: "Jag är villig att betala tillbaka prissumman 3000 kr, om Saweståhl i proportion till sin inkomst bidrar till byggande av en skola bland  Kongos fattiga byar. Tuff har på kort tid tack vare solidariska människor samlat in pengar, så att fyra av de sex planerade klassrummen redan är finansierade."

Visst vore det trevligt om ett kommunalråd som omväxling ville visa lite konkret antirasism.

Tyresöradions konkreta antirasism
Ca 800 av mina över 5000 intervjuer på Tyresöradion har varit med utomlandsfödda från 70-80 länder i alla världens hörn. Att positivt låta dem höras motarbetar givetvis främlingsfientlighet. Det är konkret antirasism, fjärran från trendnissars utgjutelser.

I Radio Tuff, som hörts varje vecka sedan 1985 har jag massor av gånger beskrivit Tuffs många hundra biståndsprojekt, inte minst för fattiga barn i Indien och andra länder. Detta som ett annat exempel på konkret antirasism.

Uppgiftslämnarna lurade dem att tappa omdömet
Saweståhl, Onegård och Skölin är ju inte underbegåvade. Vad var det då som fick dem att skena iväg så osakligt? Jo, de skriver att de fått uppmaning av riksdagsmannen Fredrik Malm (fp) att ta itu med mig och också upplysningar - säkert ensidiga och vinklade - om mig från annat håll.  

Inte minst hänvisar de till en artikel i Expressen ända från 1997. De berömmer dess journalist, som minsann blivit prisbelönad, låt vara för andra bedrifter. Det var en artikel som skulle kunna få Goebbels och andra fördomsfria propagandister att i avund rotera i sina gravar. Den hade en vilseledande rubrik, en smart bildmanipulation, en historieförfalskning och många felaktigheter. En av dessa var att jag påstods vara ordförande i Tuff. Det hade jag då inte varit på 25 år, var inte ens med bland de 22 i styrelsen. Med hjälp av denna lögn kunde självaste ledarsidan på Expressen smäda Tuff som "TASK, Tyresö Antisemit- och Krigsförening".  (Måste dock medge att en av tidningens osakligheter var i motsats till de andra positiv för mig: Den uppgav att jag var tio år yngre än jag faktiskt var!) 

Tycker nästan lite synd om de tre moderatkillarna som säkert inte försågs med Tuffs avslöjande svar i samma tidning. Då hade de inte så okritiskt svalt 16 år gammal lögnpropaganda. Svaret hördes i Radio Tuff i somras och finns sedan 16 augusti i bloggen www.tuffsandin.blogspot.com .

"Människotvålarna" en myt!
Expressen gjorde ett stort nummer av att jag var historieförfalskare. Jag trodde nämligen inte på att tyskarna hade gjort så kallade RIF-tvålar på fettet från sina mördade offer, uppgav tidningen med avsky.  

Bakgrunden var att jag som huvudlärare i historia vid Nyboda högstadium bland annat köpt in ett ljudbildband om judarnas grymma öde under kriget. Det var gjort av Ferenc Göndör, överlevande från Auschwitz. Han berättade om dessa makabra tvålar. Det var ett pedagogiskt pangnummer, ty tonåringarnas öron fladdrade av upphetsning,

Senare intervjuade jag Göndör i Radio Tuff. Han berättade då, att han av israeliska historiker lärt sig att den så ofta i medier och skolor skildrade tvålhistorien var en myt. Men i Expressen, som av okunnighet eller i propagandistiskt nit ville upprätthålla myten, var det jag som hudflängdes.

Betalade för att lyssna på föredrag!
Av de 124 mejl jag fått i ämnet har alla tagit avstånd från det här förtalet. Bland avsändarna finns aktiva politiker från alla fullmäktigepartier utom Sverigedemokraterna. Ett före detta kommunalråd (m) tycker att de tre partivännerna ska be om ursäkt. En annan moderat undrar om moderattrion "inte är läskunniga, eftersom de inte bett om ursäkt, dels måste betraktas som helt obekymrade om vad de vräker ur sig för osanningar i ivern att framstå som de som står för demokrati och 'sanning', när de i själva verket är stora lögnare/oförmögna att ta reda på sanningen i vad de påstår".

Kanske har de tre fått kalla fötter. Nu har de nämligen bjudit in alla Tyresös förtroendevalda till ett föredrag om antisemitismen. Förlåt, men jag blev lite full i skratt, när jag såg att timarvode till publiken minsann utlovas. När fick man betalt för att bevista ett föredrag senast? Mindre skrattlysten blir jag som skattebetalare i kommunen
-------------------------------------------
Åke Sandin i Radio Tuff (www.tyresoradion.se ) nr 1349, oktober 2013

 PS: Tre citat:
"Det gagnar inte kampen mot den vidriga antisemitismen att som antisemiter utpeka personer som bevisligen inte är antisemiter"
(Bror Perjus, författare och erfaren journalist)

"Den svenska antirasismen håller på att förvandlas till en kyrka, med påvar och inkvisitorer
 ständigt på språng för att lysa i bann och sätta åsikter på index."
(Nathan Shachar i DN 8 okt. 2013)

"Vårt sekel är reserverat åt lögnen"
(Olof Lagercrantz, boktitel)

"I dagens mediesituation är det oändligt mycket lättare att smutskasta än att rentvå. Det gäller särskilt, när man dammar på med de grövsta och mest outslitliga av alla politiska invektiv: "kommunist", "nazist", "antisemit". Då återfaller många i medeltida vidskepelse och tror, att anklagelsernas läskighet minskar behovet av fakta och hållbara bevis."
(Åke Sandin i tidningen PAX 1993)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar