tisdag, juni 18

Det räcker nu!


Mina närmaste har nu bett mig att göra en paus i mitt bloggande. Det bär mig emot, men de är nu allvarligt bekymrade för min hälsa. (Vill bara meddela att gubben inte är död ännu). Men själv är jag mycket mer bekymrad för deras hälsa eftersom de blir väldigt illa berörda av det här osakliga drevet mot mig. Nu är det dessutom tyst på Tyresö närradio 91,4 MHz. Tro inte att någon lyckats tysta mig eller de andra programmakarna! Studion flyttas just nu till nya lokaler och det tar ett tag att bygga upp allt. Sladdhärvorna överlåter jag till folk som kan.

Mina vänner säger "Stå på dig! Låt dig ej tystas i ditt viktiga fredsarbete!" och jag lovar dem alla att oförtrutet fortsätta att kämpa mot militarismen, för fred och solidaritet. Men av hänsyn till de många som nu far illa så tar jag ett välförtjänt sommarlov som gammal lärare jag är.

På (a)sociala medier, skvallercentraler och på sidor på nätet, som jag nu blivit uppmärksammad på, tycks nu olika högerextremister och nationalister fira mig som vore jag någon sorts hjälte. De är helt fel ute!

Under hela min livsgärning har jag motsatt mig våld, krig, rasism och propaganda. Just det som dessa grupper gjort sig kända för. När jag ser nazisterna och högerextremisterna förtjust gnugga händerna i tron att de har fått en till bundsförvant kan jag bara säga: Ni kan inte ha mer fel! I Radio Tuff har vi länge f ört en kamp för alla människors lika värde. Det står i rakt motsats till den främlingsfientliga och fördomsfulla politik som förs av Sverigedemokrater och nationalister än mer till höger.

Att dessa människor försöker vinkla vad jag skriver för att gynna sina syften är avskyvärt. De lever i ett mörkskyggt sammanhang och är tvingade att ljuga och manipulera för att finna stöd. Mer ledsen blir jag då när jag ser detta hos mer etablerade partier som (m) i Tyresö. Att mina texter kunde tolkas som motbjudande kunde jag aldrig någonsin förstå. Kanske har jag varit naiv som trott att folk skulle läsa texterna i sitt sammanhang och jag har nog varit alltför aningslös och ointresserad av allt snack på nätet.

Jag inser i efterhand att det finns saker jag skrivit som kunde varit tydligare. Jag hade nog förutsatt att de som kände till mig som person, vad jag arbetat för, vad jag slitit för, kämpat ideellt f ör i över 50 år, också skulle veta var jag stod ideologiskt och demokratiskt. Men sociala medier har inget minne. De läser en text i taget, helt utan sammanhang, och saknar också den historiska kunskapen för att värdera mina texter.

Jag kommer alltid vara en av dem som kämpar mot de ideologier som vill rättfärdiga krig, rättfärdigar hat mot andra, rättfärdigar uppdelning efter hudfärg eller etnisk tillhörighet.

Tack alla som vågar stå upp och försvara mig när det blåser hårt runt min allt tunnhårigare gamla skalle!

Trevlig midsommar!
Sliten och trött Åke

PS. Kolla radions hemsida http://www.tyresoradion.se/  Där kommer det att stå när vi återupptar sändningarna (troligen 23 juni) med 16 nya sommarprogram. Du som läser mig får gärna fortsätta att maila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar