söndag, juni 2

Oj, vilket lögnaktigt drev!


ASOCIALA MEDIER SPYR GALLA ÖVER MIG
Några gånger har jag på www.tyresoradion.se  undrat om inte "sociala medier" ofta förtjänar beteckningen "asociala". Får vatten på min kvarn, när jag nu ser inläggen om mig på Facebook.

En person jag med hänsyn till honom inte vill namnge och som tror på förtalet av mig, skriver:

"Det är ju mot svensk lag att förneka förintelsen. Gubben lär ju bli fälld för hets mot folkgrupp"

Denna salva brer moderattidningen Vi i Tyresö på genom att svara:

"Så kan mycket väl bli fallet. Men vad vi vet har Åke Sandins uttalanden inte polisanmälts"

Av dessa mina "uttalanden", som jag några dagar har bett att få höra har kritikerna inte kunnat nämna något. Vet de inte om det som en lagkunnig kille e-postade till mig:

"Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning. Genom att anklaga dig för antisemitism har moderatblaskan passerat en gräns."

I Tyresö har vi en politisk sekreterare (m). Han heter Mikael Onegård och är gift med det moderata kommunalrådet Fredrik Saveståhl. Denne toppbyråkrat hoppas att "jag är en gammal sjuk man", skriver att jag "går nazisternas ärenden" och talar om min "iver att hata Israel".

Mikael bör ge något exempel på det. Annars ångrar jag att jag i 49 år har betalat skatt till avlöning åt sådana storsvamlare som han.

ROLIGT UPPBLÅST, MEN LITE FEG
Robert Skölin är redaktör för moderattidningen. Han är Tyresömoderaternas politiske sekreterare, så honom behöver vi skattebetalare väl bara avlöna via partistödet. Vi hade den 29 maj en livlig kommunikation via e-post. Mitt första meddelande till honom var:
Hej Robert! Intressant att din tidning, moderata Vi i Tyresö, nämner Tyresöradion igen. Jag medarbetade ju i tidningen några år, men det var ganska längesen. Bra att du vill träffa mig och Anders Linder. Jag har ett förslag: Kan jag få intervjua dig på radion på fredag eller lördag, gärna på telefon, så tar det bara en kvart av din tid? Bästa hälsningar.

Robert svarar: Det är inte jag eller Vi i Tyresö som ska svara på frågor. Det är du och om möjligt Anders Linder. Kommer detta att ske eller ska jag skriva att ni båda vägrar kommentera i den följdartikel som kommer i morgon.

Mitt svar: Bäste Robert! Nog vågar du väl ställa upp i ett samtal på radion? Där har du möjlighet att också ställa dina frågor, som du så gärna vill att jag ska svara på. Jag är helt villig att kommentera dina skriverier, alldeles oavsett ditt hot om att du ska skriva att vi kanske vägrar. Vad tycker du att jag ska säga på radion om du själv vägrar att ställa upp?

Robert igen: Jag har varken hotat dig eller någonting att försvara då jag står bakom den gängse historiebeskrivningen av Förintelsen, vilket du inte gör. I stället har jag erbjudit dig möjlighet att kommentera dina uttalanden. Hur blir det?

Mitt svar: Visst Robert, intervjua mig då, jag är hemma i stort sett hela dagen i morgon, så ring mig,

Då svarade Robert på byråkratprosa: Svar mottages skriftligen då jag sitter i flera möten under morgondagen.
Det var ju synd att de många radiolyssnarna inte fick höra när Robert minsann ställde mig till svars. Han vågade väl inte för på nätet drämmer han till med:

"När jag slog på 91,4 MHz blev jag chockad över mängden antisemitisk propaganda"

Jag tvivlar på att han kan nämna ett enda exempel och det är väl därför han beter sig lite fegt. Jag hoppas att ni, kära lyssnare, kan hjälpa honom med exempel på min "mängd av antisemitisk propaganda" - eller kanske lugna ner honom.

MIN KOMMENTAR TILL MODERATTIDNINGEN
Jo, jag kan ju inte som Robert skylla på möten, bara att jag varje vecka oavlönat måste lägga in 10-11 mp3-filer på www.tyresoradion.se (Kolla gärna! Alltså satt jag uppe en halv natt och skrev den begärda kommentaren till hans tidning.
Den kommer här under rubriken OSAKLIGT DREV:
-------------------------------------------
OSAKLIGT DREV
Nu basunerar Robert Skölin i moderaternas tidning Vi i Tyresö ut att jag "återigen fällt antisemitiska uttalanden". Han kan inte citera ett enda. Det rår han inte för, ty det finns inga i mina 5000 radioprogram och drygt tusen texter i min blogg.

Trendigt brännmärker han mig genom att svamla om att jag "förnekar Förintelsen", detta inkvisitoriska uttryck, som ofta missbrukas om nyansering av historien om andra världskriget, då uppåt 50 miljoner av olika etniciteter dödades, de indirekta offren oräknade. Nej, jag "förnekar" inga förintelser, men förebrås ofta för att jag också nämnt nedtystade förintelser av människor som inte har medierna på sin sida. Har skrivit på bloggen och på radion berättat om "judarnas i sanning grymma öde", har förbannat kollektivskulden som "så otäckt drabbade judarna", men också -gud hjälpe!- vågat nämna andra folk som drabbades av samma öde.

Dessutom har jag som lärare i 30 år i god tro men tyvärr alltför okritiskt lärt ut till tusentals tonåringar en rad propagandalögner: Att tyskarna gjorde tvål och lampskärmar av sina mördade offer. Att det dog/dödades 4 miljoner bara i Auschwitz. Det lär ha varit en dryg miljon, "hemskt nog", som jag skriver i min blogg. Att det fanns gaskamrar för människoavlivning också i Buchenwald, Dachau och andra otäcka läger i själva Tyskland var också en bluff. Att tyskarna mördade tusentals polska fångar i ryska Katyn har även från ryskt håll dementerats. Liknande exempel finns på vad vi lärare tutade i eleverna. Typiskt nog har ingen av oss klandrats för dessa och andra historieförfalskningar. De var ju så politiskt korrekta.

Däremot undervisade jag liksom andra lärare knappast någonting om till exempel den etniska rensningen av 14 miljoner tyskar kring krigsslutet. Uppåt två miljoner av dem dog/dödades på kuppen, de hundratusentals våldtagna kvinnorna och flickorna oräknade. Den duktige propagandisten Jonathan Lehman, som Skölin nu åberopar, beljög mig i Expo genom att påstå att jag skulle ha sagt att bara två miljoner fördrevs. "Förnekade" Lehman månne en förintelse?

Skölin citerar mig selektivt utan att nämna att mitt blogginlägg främst handlade om tyskarnas rädsla att förtörna makten, både då och nu. Han citerar mig helt riktigt om offren i Auschwitz:

"Av dem hade en majoritet dött av sjukdomar, t ex tyfus.”

Men så sätter han punkt där det i stället var ett komma, för fortsättningen löd:

"..., som härjade överallt i krigets Europa, om man får tro den amerikansk-judiska historieprofessorn Arno J Mayer".

Att jag stödde mig på Mayer vid det aktade universitetet Princeton, han som också berättade om judiska släktingars otäcka öde under kriget, rimmade det kanske för dåligt med Skölins obevisade struntprat om "antisemitism"?

I senaste Radio Tuff gav jag en av "rosorna" till Carl Bildt. Och jag måste erkänna att jag saknar de tidigare ledande Tyresömoderaterna Assarsson, Fält, Svennberg med flera, som jag haft förmånen att intervjua flera gånger på radion. Skölin ombads också att vara med på radion men vägrade tyvärr. Av feghet eller för att han absolut vill ha sista ordet?
ÅKE SANDIN
---------------------------------
Jo visst ville Robert Skölin få sista ordet. Och inte nog med det: Han publicerade inte min av honom begärda kommentar, bara några ynka bitar av det som passade honom.

MIN HYLLNING TILL ANTINAZISTISKA DISSIDENTER
Det konstiga är att nu blir min text med rubriken TRENDIGA TYSKAR - DÅ OCH NU utsatt för en negativ kanonad. Ja, jag blir till och med anklagad för att "gå nazisternas ärenden" (Onegård). Men under rubriken "Leve dissidenterna!" hyllar jag ju i texten just antinazister. Jag nämner de modiga unga syskonen Scholl, som nazisterna avrättade och påminner om antinazisten Kurt Schumacher. Men han blev efter åren i koncentrationsläger socialdemokratisk ledare och det kanske inte passar unga moderater att hedra honom. Hur många av deras dåvarande tyska partivänner försmäktade i dessa otäcka läger?

Hur visas då i denna artikel min "iver att hata Israel" (Onegård). Nja, jag berömmer ju Israels högsta domstol och stöder mig i fallet Demjanjuk på en bok av den israeliske advokaten Yoram Sheftel. Tänk om jag i stället skulle ha skrivit under rubriken "Trendiga judar - då och nu", vilket liv skulle det inte då ha blivit! Nu var det alltså tyskarnas alltför stora tendens att stödja innetrenderna jag kritiserade. Men tyskar är det ju helt okej att generalisera negativt om.

KANSKE ÄR JAG RASIST ÄNDÅ?
När dessa moderata belackare i sin argumentnöd inte tycks hitta något bevis på "mängden av antisemitisk propaganda" (Skölin) vill jag gärna försöka hjälpa dem. Faktum är att jag på radion släppt fram ett hundratal elaka historier om jättetöntiga människor med en viss hårfärg. Sådant är väl typisk rasism.
Det handlar om våra blondinhistorier. Hade vi valt en annan hårfärg på människor vi regelbundet avhånar, hade jag väl fått skriva det här från Kumlabunkern.



2 kommentarer:

  1. Anonym6:40 em

    Och, noterade att någon på "Vi i Tyresös" facebooksida kallade Sandin för "senil, äcklig judehatare". Detta har man inte rensat bort, däremot vissa andra inlägg som enligt redaktionen bryter mot europeisk lag....

    SvaraRadera
  2. Kanske du bör göra som en del myndighetschefer ibland har gjort - polisanmäla dig själv? Då skulle vi kanske skulle få en publik rättegång där några av propagandisterna offentligt blir beslagna med lögn och tvingas äta upp sina ord?

    Fast det åtalet skulle väl läggas ner, eftersom det skulle bli för pinsamt.

    SvaraRadera