söndag, juni 16

Jag gör inga pudlar!

Nu har mina närmaste och även mina vänner, som lyssnar på mina radioprogram och läser vad jag skriver, bett mig att vara mer tydlig vad min värdegrund är och de vill även att jag ska beskriva min livsgärning, eftersom vissa nu gör vad de kan för att misstolka mig och anklagar mig för att vara antisemit, historieförfalskare och Förintelseförnekare. Suck!

Det bär mig emot att tvingas skriva det som är uppenbart för alla som känner mig, men av omtanke för mina närmaste som tar strid för min ”ära och heder” och även för att skydda de organisationer jag är medlem i, som på grund av ”guilt by association” nu får påtryckningar att ta avstånd från mig så har jag gått med på att göra en mer tydlig deklaration av mina värderingar och även en sammanställning av vad jag gjort under mitt 81-åriga liv i kampen för en mer solidarisk och fredlig värld.

Trodde aldrig att en 81-åring skulle behöva skriva ett löjligt CV. Jag anser att man ska värderas efter det man gör och inte behöva skriva folk på näsan hur förträfflig man själv anser att man är, vilket alla moderna människor gör nu för tiden. I Ångermanland där jag är född hade vi en stark Jantelag där man ansåg att ”eget beröm luktar illa”.

Jag avskyr osakliga mediedrev, förtalskampanjer som gör att många offentliga personer numera tvingas ”pudla” och göra avbön för att passa in. Då brukar jag själv anstränga mig för att gå mot strömmen och hitta försvar för den förtalade i ett försök att ge en mer nyanserad bild.

Det jag skrivit under de senaste 50 åren står jag för, och tänker inte de sista åren av mitt långa liv, fega ur och vika mig för mobben. Mccarthyismen, inkvisition, mobbar, häxbränning hör till historien. En öppen debatt, yttrandefrihet, publicistisk heder hör till nutiden.

Jag kommer att fortsätta att kämpa för det jag tror på, en fredligare och mer solidarisk värld och måste jag (för att skydda de organisationer som jag är medlem i) kommer jag gå ur dessa föreningar. De ska inte också behöva försvara sig mot falska anklagelser som riktas mot mig. Man undrar om det bara är Åke Sandin de vill komma åt? Än så länge har jag bara gått ur Svenska Freds.

Med hopp om att denna ”förklaring” ska räcka för att få slut på detta konstiga drev:

Vem är den där Åke Sandin i Tyresö?

Jag är förbannad pacifist och inbiten radiot! (Fram till maj 2013 har detta räckt som presentation.)

Har ägnat större delen av mitt liv åt lokalt gräsrotsarbete inom svensk fredsrörelse. Varit med och startat Tyresö Ulands- och Fredsförening där jag fortfarande är aktiv. I TUFF jobbar vi med praktiskt solidaritetsarbete som systerskolearbete och samarbetsprojekt i Indien, Guatemala, Kongo, Afghanistan, Bagdad och Bolivia.

Jag har i böcker, artiklar, krönikor och numera på min blogg försökt slå hål på de myter och historiska ”sanningar” som krigshetsare och andra använder sig av. Jag är övertygad om att vinnarna i alla krig skriver historien och vet att det första som går förlorat i ett krig är sanningen. Propagandalögner är det som håller krigen igång. Det gör att jag oftast tar ställning för förlorarna. Segrarna klarar sig så bra ändå.

Jag är passiv socialdemokrat. Högaktar vårt demokratiska system hur ofullkomligt det än är. Brukar även göra reklam för våra hårt arbetande kommunpolitiker, speciellt de fritidspolitiker från alla politiska partier som har det tunga arbetet att dra runt vår demokrati på frivillig basis. Jag tror på solidaritet med tredje världen, på människors lika värde och är glad över att jag i mitt långa liv har fått träffa så många intressanta och kloka människor från jordens alla hörn.

Intervjuar alla som låter sig bli intervjuade i Tyresö. Gör ingen skillnad på folk. Alla är välkomna till min mikrofon. Utesluter ingen.

Om jag skulle få epitet efter dem jag har intervjuat skulle man kunna anklaga mig för att vara både AIK:are och Jehovas Vittne.( Jag håller på MoDo, Hammarby och är "en religiöst obegåvad".)

Jag är absolut inte antisemit.
Däremot är jag ofta kritisk till den politik som drivs av Israels högerledda regering. Är dock imponerad av den modiga israeliska fredsrörelsen som jag ofta hyllar eftersom det måste vara mycket tuffare att vara pacifist där än här.

Att grundlöst och ansvarslöst anklaga personer eller grupper för antisemitism skadar den viktiga kampen mot antisemitism, intolerans och för yttrandefrihet och alla andra friheter.

Jag tycker det är avskyvärt och har alltid fördömt den kollektiva skulden och motarbetat ideologier som dömer människor som kollektiv.

Jag har aldrig förnekat Förintelsen.
Förintelsen av judar, homosexuella, kommunister, romer och andra minoriteter är ett av de mest uppmärksammade brotten i mänsklighetens historia. Nazisternas oerhörda systematiska industriella och organiserade mordmetoder har jag undervisat om under hela min yrkeskarriär och berättat om dess brott. Det är något som alla elever måste få veta. Fast bara för att jag uppmärksammar de folkmord och massmord de allierade gjorde sig skyldiga till under andra världskriget som bombningarna av Dresden, fördrivningar av tyskar och att jag även fördömt folkmorden som utförts i Vietnam, Kambodja, Rwanda, Irak, Afghanistan m.fl. så betyder det inte att jag förminskar nazisternas brott. Men eftersom nazisternas brott är så kända har jag ägnat mitt liv åt att visa på de folkmord som fortsätter att begås av dagens ”goda” krigare. I varje krig förintas människor. Det är själva krigets mening och något som jag ägnat hela mitt liv åt att skapa opinion emot.

Är jag historierevisionist? På den tiden då jag läste historia på universitet betonade professorerna värdet av att kontrollera vedertagna ”sanningar” och ibland revidera dem. Det är grunden för all forskning. Jag kommer aldrig att aningslöst acceptera de ”sanningar” som krigens segrare lägger fram. Historien måste fortlöpande revideras allt eftersom ny kunskap kommer fram och alla sidor av krigens vidrigheter måste få belysas. Revisionist har blivit ett skällsord. Jag kommer alltid att ställa frågor och undersöka sanningshalten i de ”sanningar” som läggs fram. Ett kritiskt förhållningssätt är grunden i ett upplyst samhälle. Kallas jag då revisionist?

”CV”
Född 20 mars 1932 i Ullånger.Fil mag i historia, statskunskap, ekonomisk historia, kulturgeografi, nationalekonomi och pedagogik.

Ämneslärare i SO (historia, geografi, samhällskunskap)

Var aktiv i Kampanjen mot atomvapen, en organisation som bedrev opinionsbildning mot de svenska planerna under 1960-talet att skaffa egna kärnvapen.

Satt i fängelse för vapenvägran.

Var en av grundarna och initiativtagare till bildandet av Tyresö Ulands- och FredsFörenings (TUFF)

Var ordförande i TUFF 1967-72 och har sedan dess suttit med i styrelsen.

Tog emot de första amerikanska Vietamdesertörerna som fick bo hos oss fredsvänner i Tyresö.

Ordförande för Svenska freds- och skiljedomsföreningen 1977 – 1979.

Skrev ett 100-tal kröniker i fredstidningen PAX 1983 - 1996.

Startade 1985 programmet Radio Tuff på närradion 91,4 MHZ i Tyresö.

För att det inte skulle vara tyst i radion började jag och min dåvarande tekniker Edmondo Arrospides att köra igång en bandad slinga på närradion med intervjuer av mängder med kända och okända tyresöbor. Numera är jag en av många programledare. De senaste åren har närradioföreningen fått igång fler radiomakare.











9 kommentarer:

  1. Stå på dig, Åke! Förr eller senare tvingas dina belackare visa upp sig som dom pladderkvarnar dom är.

    SvaraRadera
  2. Hasse7:39 em

    Ja, glöm inte att vissa hittar alltid "antisemitism", oavsett vad man skriver så lyckas man vrida till det..

    SvaraRadera
  3. Anonym9:11 em

    Åke Sandin, du är en man med äkta empati, mod och integritet - en dyrbar sällsynthet i dagens vindkänsliga värld.

    Respektfulla hälsningar

    Spasoje Marjanovic

    SvaraRadera
  4. Gösta12:27 em

    Man får inte glömma att det främst är rasister och krigshetsare som angriper dig. De som ställer sig bakom Israels rasistiska statsbildning, de som förordade invasion av Irak med över en miljon döda, de som en gång i tiden vägrade kritisera Sydafrikas apartheid, osv.

    De personerna ska du vara glad över kritik från!

    SvaraRadera
  5. "Gösta"!
    Inte heller jag är förtjust i den israeliska högerregimen och i det är jag ju många israelers sida. Har ofta skrivit om eller på radion talat om israeler jag beundrar, typ fredsaktivister och modiga journalister. Men jag instämmer inte i din beteckning "rasistisk".

    Svenska Freds har tydligen känt sig så hotat av lögnerna i Expo att de tvår sina händer i ett skarpt uttalande emot mig. Den föreningen har jag oavlönat tjänat i 50 år. Det nu så ironiska är att jag bara en enda gång reserverat mig mot en av dess resolutioner. Den innehöll kritik av Israel och det i dag så frekvent missbrukade ordet "rasism" nämndes.

    SvaraRadera
  6. Anonym10:08 em

    Åke, jag har frågat fp om de anser att kritiskt förhållningssätt är viktigt i svensk skola. Jag har krävt att liberala kvinnoförbundet tar avstånd från sin ordförandes osakliga kritik. Jag har undersökt Dina ord och Dina åsikter ligger i linje med vad NE anger (har prenumeration på Ne). Expo bör således angripa NE som de angripit Dig. Vidare så lyder Du inte under definitionen av antisemit enligt NE. Jag lät mig intervjuas av Dig. Tack! :-) Jag har betalat in pengar till moderaterna i Tyresö, pengar som är öronmärkta för ledarskapsutbildning gör Fredrik Saweståhl. Vad mer kan jag göra för att stödja rättvisa och blottlägga idioti? Detta är något av det värsta jag sett i form av stupida förtroendevalda. Stå på Dig och fortsätt kämpa för fred och frihet.

    SvaraRadera
  7. Anonym5:46 fm

    För mig känns det här så sorgligt att jag bara vill gråta. För orättvisan känns så brutal och hotfull. Man skjuter inte på en fredsduva. Inte i min bok. Du är en av de viktigaste människorna som finns i vårt land. Jag kommer alltid beundra dig du modige man! All kärlek till dig! /Helena Karlsson

    SvaraRadera
  8. Anonym6:15 fm

    För mig känns det här så sorgligt att jag bara vill gråta. För orättvisan känns så brutal och hotfull. Man skjuter inte på en fredsduva. Inte i min bok.. Du är en av de viktigaste och vackraste människor som vi har i vårt land. Och jag kommer i all min tid beundra dig du modige man. ALL KÄRLEK!/Helena Karlsson som håller svansen högt för dig

    SvaraRadera
  9. Anonym1:27 em

    Åke, jag var engagerad under bombningarna av mitt sommarland Jugoslavien och du var en av få i detta avlånga land som stod upp mot dessa "humanitära" bombningar,du Karin W och Bengt S. De blev också kallade revisionister. Mig får man får gärna kalla revisionist då jag påstår att det mördades Mer än 800 000 judar, romer och serber i Jasenovac, Balkans Auschwitz. Konstigt att nästan ingen i Sverige vet vad Jasenovac är för något eller hur vi fick den svenska terroristlagen. Vi lever i en farlig tid där fredsaktivister måste försvara sig och personer som Jan Öberg inte får statligt stöd för att han säger sanningen. Piskan viner, rättning i ledet... Freden är fundamentet för ALL samhällsuppbyggnad, vård, skola,omsorg, demokrati, mänskliga rättigheter, jämställdhet, jämlikhet... Vad vore Sverige utan Er som vågar stå upp för freden och rättvisan? Varje organisation som du lämnar har förlorat en MYCKET viktig medlem.Du är en hjälte och jag önskar jag hade ditt mod och engagemang.

    SvaraRadera