söndag, december 16

Mammon segrar stort vid jul och i krig


OJÄMN MATCH (1): JESUS vs MAMMON
December är inte min favoritmånad. Den är alltid mörk och stressig och det här året också kall och snöig. Som gammal norrlänni9ng måste jag erkänna att jag inte längre är så förtjust i vintern. Den är trevlig för barn och turister och jag dessvärre ingetdera.

Så här års drunknar man mer än vanligt i reklam. Det är ännu mera reklammakulatur än vanligt som dunsar ner i brevinkasten. Visserligen är många ytterdörrar försedda med texten "Ingen reklam", men på en dörr på Myggdalsvägen i Tyresö såg jag till min häpnad skylten "Reklam, ja tack!". När jag tittade mera noggrant såg jag nedanför en mycket mera finstilt text, som löd "Jag har slut på toalettpapperet!".

På många TV-kanaler dräller det av den mest fåniga reklam. Till och med på e-posten, som jag uppskattar så mycket, är nästan vartannat meddelande en köpuppmaning. Vi utsätts alltså för en hjärntvätt som kulminerar före jul. Den går ut på att vi ska bli goda och köpvilliga konsumister.

I år sägs att vi kommer att slå nya köprekord. Det brukar vara 60-70 miljarder kr vi svenskar spenderar inför julen. Minns hur vi i Tuff för drygt 40 år sedan anordnade alternativa jular med parollen "Ulandsstöd i stället för julöverflöd":

Julens budskap drunknar i den här indoktrineringen. Den firas ju egentligen för att ett gossebarn för två tusen år sedan föddes på Västbanken. Det skedde i ett fattigt stall i Betlehem. Hur ofta blir vi påminda om det och att gossen vid vuxen ålder agiterade för att vi skulle behandla andra som vi själva vill bli behandlade. Och att vi skulle förkasta Gamla testamentets vedergällningsprincip "öga för öga", utan visa återhållsamhet, ja till och med vända andra kinden till. Minns icke-våldskämpen Mahatma Gandhis ord: "Tillämpar vi öga för öga blir snart hela världen blind".

Kort sagt: Det utspelas en tragiskt ojämn match mellan timmermanssonen från Nasaret och månglarnas många välbetalda reklampropagandister, som gör oss extra grunkfrälsta under julmånaden.

OJÄMN MATCH (2): RUSTNINGAR vs ICKEVÅLD

I dag är det ganska tyst om krigens ekonomiska drivkrafter. Förut talades det ofta om sambandet mellan militärt rustningsvansinne och ekonomiska vinningar av krig och krigsförberedelser. 14 vetenskapsmän fastslog i en FN-rapport:
"Den militära sektorn i ett land omfattar inte bara själva krigsmakten utan också de företag, industrier och vetenskapliga institutioner, som betjänar den och de politiska ämbetsverken och departementen som har sin makt tack vare kapprustningen."

Självaste presidenten Dwight D Eisenhower, tidigare ÖB för de allierade i andra världskriget, varnade i sitt avskedstal 1961 för de militärindustriellas makt:

"I vår regerings rådslag måste vi vara på vår vakt mot det militär-industriella komplexet, som vare sig den söker den eller inte, får större makt än befogat"

Då och då nämns ickevåld - civilmotstånd som en förnuftigare och mycket mänskligare försvarsmetod. Men man kan ju inte tjäna pengar på icke-våld! Det kräver många människors frivilliga insatser och hur populärt är det i den galopperande marknadsekonomins tid? Flera tusen gånger så mycket pengar satsas på krigsförberedelser och krig än på civilmotstånd.

Per Anders Fogelström var i 13 år Svenska Freds oavlönade ordförande. När Svenska Freds fyllde 100 skrev han i boken "Kampen för fred" bland annat:

"Till och med Lottakåren får på bara ett år mera offentliga bidrag än vad Svenska Freds fått på 100 år".

Det är alltså en väldigt ojämn match. Kanske hade miljöaktivisten Björn Gillberg rätt, när han dystert framhöll:

"Regeln är att människan gärna gräver sin egen grav, bara timpengen är tillräckligt hög"
--------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (1330) 16-30 dec 2012 (Där jobbar vi alla sedan 1985 helt oavlönade och alltså oberoende!)



5 kommentarer:

  1. Nu får ju dessvärre Svenska Freds en massa pengar av staten och tycks ha förvandlats till en statlig propagandaorganisation: http://jinge.se/allmant/folkrorelse-eller-ngo-svang-2.htm

    Eller är det bara förtal när Micke Nyberg säger att Svenska Freds stöder militäräventyret i Afghanistan? Kanske Anna Ek fick sparken för sitt förräderi?

    SvaraRadera
  2. Förstår inte vad Jan menar: Inte har väl Svenska Freds' ordförande Anna Ek fått sparken? Och vilket "förräderi" har hon begått, bortsett från att hon 2009 tydligen ställde upp bakom den svenska insatsen i Afghanistan?

    Tänk om Jan någon enda gång kunde säga något positivt om Svenska Freds mest aktiva lokalförning, Tyresö Ulands- och Fredsförening (TUFF)! Om han Inte bara i retoriken utan också i praktiken skulle hylla gandhianska insatser, t ex de omfattande projekt i Indien som Tuff i över 30 år har jobbat ihop till i samarbete med indiska gandhianer. Eller berätta att Tuff nyligen hade ett offentligt möte med Lars-Gunnar Liljestrand i föreningen Afghanistansolidaritet och nu i Radio Tuff låter Maj Britt Theorin höras när hon brännmärker den svenska Afghanistan-insatsen.

    Att Svenska Freds blir alltmer beroende av statligt stöd är sant, men det beror ju på den minskade aktiviteten lokalt. Hur är det hos er i Uppsala, Jan, ni som har ett mycket större befolkningsunderlag än vi i Tyresö, där vi ändå lyckas ha över 400 betalande fredsmedlemmar?

    SvaraRadera
  3. Nu blandar du ihop mig med gandhianen Jan Viklund (med V) i Uppsala igen, Åke.

    Jag (som stavar med W och bor i Stockholm) har den allra största högaktning för TUFF, även om jag inte kommer på nåt osökt ställe att uttrycka den på. Däremot har jag ingen särskild högaktning för Svenska Freds, vars ordförande applåderar kolonialkrig i Afghanistan.

    Och poängen i mitt inlägg var ju att man inte biter den hand som föder en. Gör man sig beroende av staten kommer man till slut att stå som statens hejaklack, även när den för krig.

    Bättre att det fåtal seriösa lokalgrupper som finns kvar, som TUFF, gör sig kvitt den korrupta överbyggnaden och startar något nytt!

    SvaraRadera
  4. Förlåt Jan att jag förväxlade dig med din namne i Uppsala. Tack för vänliga ord om Tuff! Kontakta mig gärna kan vi prata mera om Svenska Freds med mera. Jag finns på tel 08 - 712 4463 och på ake.sandin@tyresoradion.se

    SvaraRadera
  5. Jan Wiklund2:22 em

    Jag kommer att höra av mig inom kort, hoppas jag.

    SvaraRadera