fredag, oktober 12

"Rasism" och riktig antirasism

Det är ju väldigt trendigt att stämpla folk som rasister. Själv har jag länge varit någon slags rasist men faktiskt klarat mig utan minsta förebråelse. Som programledare för Tyresöradion har jag i 15 år släppt fram hundratals roliga elakheter om en stor grupp människor med en speciell hårfärg, typisk rasism alltså. Det handlar om blondinhistorier. Ni vet ju hur korkade och intelligensbefriade dessa tjejer sägs vara.

Vore jag --gud hjälpe!-- belgisk etnocentriker och nationalist skulle jag väl upprört klaga över att Tintin tecknas som en löjlig nidbild av en typisk belgisk yngling. Och apropå fattiga och krigsdrabbade Kongo är jag aktiv i Tyresö Ulands- och Fredsförening (TUFF), som nu försöker samla pengar till en byggandet av en skola bland fattiga byar i Kongo. Jag tvivlar på att de många humorlösa trendlisorna som lönsamt framstår så självgoda genom att förfasar sig över andras så kallade rasism kommer att bidra med ett enda öre. Men att hjälpa fattiga kongoleser är ju en konkret och mycket bättre antirasism än att beskärma sig över gamla seriealbum.
---------------------------------------
Åke Sandin med en text typiskt nog censurerad i annars frispråkiga Ring P 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar