fredag, oktober 19

Bengt Svensson: Mitt Romneys förfäders fruar

Ni har väl, precis som jag, märkt att det är presidentval här i USA. I San Francisco och Kalifornien är det dock mest delstats- och lokala val som märks, inte minst i brevlådorna, där kilovis av valpropaganda dimper ner varje vecka. En av folkomröstningarna i Kalifornien ger medborgarna chansen att säga nej till dödsstraffet. Annars är det många tekniska omröstningar om hur man ska finansiera diverse nyttigheter.

Båda presidentkandidaterna har varit här för att ragga upp pengar från sina stenrika kompisar, men någon valkampanj har de inte bedrivit. Det beror på att valet redan är avgjort i Kalifornien. Obama vinner med god marginal och får alla 55 elektorrösterna. Mitt Romney får ingenting. Det kallas "winner takes all". Det vore alltså slöseri med tid och pengar för båda två att kampanja här. I stället koncentrerar de sig på ett fåtal delstater där utgången är osäker, och även där koncentrerar de sig på folk som inte vet eller bestämt sig för hur de ska rösta. Dessa väljare brukar beskrivas som independents eller swing voters och antas vara mer sofistikerade och pålästa och kräsna än mer partitrogna väljare. Själv misstänker jag, att det är folk som är ointresserade, okunniga och inte bryr sig om mycket annat än sin egen privata välmåga. I vilket fall så sägs det, att det är de som avgör presidentvalet.

Normalt skulle Obama förlora valet, eftersom ekonomin är dålig och arbetslösheten hög, precis som när Carter och Bush den äldre förlorade efter en mandatperiod. Dessutom går krigen dåligt. Mer än 2000 amerikanska soldater har dött i Afghanistan plus åtskilliga efter att ha räddats ut ur landet. Två tredjedelar av dem har dessutom dött under Obamas kommando. Är det någon som minns den där pinsamma ceremonin i Oslo? Men nu är det här valet inte särskilt normalt.

Romney sägs vara en trist och elak miljardär, som knappast inspirerar någon. Så mitt grundtips är i skrivandets stund kryss. Men jag garderar med en etta för Obama. En man med en miljard dollar att satsa på politisk reklam borde ju kunna få sin hund vald till president, kan man tycka, men Romney har förstås lika mycket kosing. Säga vad man vill om Romney, men han har intressanta förfäder, som tillhör mormonkyrkans grundare.

Mitt Romneys farmors farfar hade elva fruar och runt 30 barn enligt en artikel i tidskriften Rolling Stones. Och vad gör man när man har elva fruar? Skaffar sig en tolfte, förstås, så det blir dussinet jämnt. Hon hette Eleanor McLean och bodde i San Francisco, men var tyvärr redan gift med en man som hette Hector, samma som grannens tjur i min barndoms blekingska Harvaremåla. Hector såg rött och jagade Parley Pratt, som Romneys anfader hette, runt halva USA. Efter tre år fick Hector fast honom i Arkansas och knivhögg och sköt honom, så han dog. Det var den trettonde maj 1857.

Men Parley Pratt hade ett barnbarn som hette Anna, som gifte sig med Mitt Romneys farfar, Gaskell Romney, som hängt med sina föräldrar till Mexico 1885, för att grunda en mormonkoloni där. Det var i grevens tid, för 1890 slutade mormonkyrkan i USA att erkänna polygami. Mitts farfar hade alltså flera fruar till skillnad från hans far, George Romney, som föddes i Mexiko, men flyttade till USA, där Mitt föddes. Fadern, som var chef för General Motors ställde upp och förlorade mot Barry Goldwater som republikanernas presidentkandidat 1968.

Av detta lär vi oss att allting måste vara lagom. Gamle Pratt Romney nöjde sig inte med ett lagom antal fruar, närmare bestämt elva, utan måste tvunget ha en tolfte, som alltså blev den tuva som stjälpte hela lasset. Jag menar, inte ens profeten Muhammed hade väl fler än fyra fruar?

Och så gick det som det gick.
---------------------------------------------------------------
Bengt Svensson i San Francisco för Radio Tuff  nr 1326. Hörs lokalt på 91,4 MHz och världsvida på www.tyresoradion.se från söndagkväll 21/10 kl 17

2 kommentarer:

  1. wenceou"The line of polygamists in Obama’s family can be traced back generations in western Kenya, where it was an accepted practice within the Luo (pronounced LOO-oh) tribe. His great-grandfather, Obama Opiyo, had five wives, including two who were sisters. His grandfather, Hussein Onyango, had at least four wives, one of whom, Akumu, gave birth to the president’s father, Barack Obama, before fleeing her abusive husband. Obama Sr. was already married when he left Kenya to study at the University of Hawaii, where he married again. His American wife-to-be, Stanley Ann Dunham, was not yet 18 and unaware of his marital situation when she became pregnant with his namesake son in 1961."

    http://www.washingtonpost.com/opinions/obama-and-romney-both-come-from-a-ancestry-of-polygamy/2012/04/12/gIQA3TI8CT_story.html?hpid=z3

    http://www.thegatewaypundit.com/2012/04/oops-dem-governor-bashes-romney-for-polygamist-great-grandfather-forgets-about-obamas-polygamist-dad/

    SvaraRadera
  2. Mycket har lagts Romney till last, men knappast att hans förfäder var
    polygamister. Jag tvivlar på att han (eller Obama) förlorar några
    röster på det. Däremot tyckte jag det var en rätt rolig historia om än
    med ett tragiskt slut. Såvitt jag förstår var alltså Obamas far och
    Romneys farfar båda polygamister!
    Jag läste Obamas bok, Dreams of my father (men hoppade över det mesta
    av avsnittet om Chicago, som jag tyckte var tråkigt). Han borde skriva
    en uppföljare: Wives of my father. Den skulle nog bli en ännu större
    succe. Från Obamas bok fick jag intrycket att hans far var en rätt
    patologisk, eller åtminstone ansvarslös, typ. Jag tror det var tur för
    Obama, att han togs om hand av sina morföräldrar i stället. Slutligen:
    Att en folkstam i en brittisk koloni ägnade sig åt månggifte för 50 år
    sedan är väl inte mycket att orda om, men att en amerikansk folkstam
    gjorde det för 100+ år sedan har väl ett visst underhållningsvärde?
    Hälsningar, Bengt.

    SvaraRadera