onsdag, februari 24

BENGT SVENSSON: Ge Monica Lewinsky nobelpris!

Hej alla lyssnare!
Jag slog upp en svensk tidning på nätet för att se vad som skrevs om olympiaden i Vancouver. Vad jag fick veta i stället var att några svenska soldater hade stupat i kriget i Afghanistan. Det är en tragedi för dem, deras anhöriga och vänner. Men i statistiken försvinner de.

Tusentals andra människor kommer att dö i detta krig bara i år. Om ni undrar vad som stått och sagts i amerikanska medier om den tragiska händelsen, så är svaret:Ingenting.

Jag lusläser ju inte tidningarna eller lyssnar på alla nyhetsprogram, så det kan ju hända att det funnits en notis om saken på någon insida i någon tidning, eller nämnts i förbigående i etermedia. I Afghanistan kommer det knappt att registreras heller. De har fullt upp med att begrava sina egna döda var dag.En annan sak jag läste var att president Clinton stod i begrepp att privatisera USA:s tjänstepensionssystem, Social Security, 1998. Folk skulle få sätta in sina pengar i privata aktiefonder i stället. När dessa sedan föll härom året, skulle förstås pensionerna också fallit, däribland min egen.

Vad var det då som räddade pensionerna?
Monica Lewinsky.

Jag hoppas ni minns henne. Praktikanten i Vita Huset. Den där kvinnan som Clinton aldrig hade sex med. Clinton ställdes inför riksrätt. Det framkom att fröken Lewinsky hade fått honom att tappa byxorna med jämna mellanrum. För att klara skinnet dumpade han det impopulära pensionsförslaget och bombade en gödselfabrik i Sudan i stället.

Så Monica Lewinsky räddade vårt pensionssystem, och nu föreslår jag, att hon får nobelpriset i ekonomi för sin insats.

Om gubbarna på riksbanken inte gillar mitt förslag, tänker jag be norrmännen ge henne fredspriset i stället. Hon ändrade ju historiens gång med ickevåldsliga medel, genom att på ett smart sätt tillämpa den fina gamla devisen:
Make love, not war!
----------------------------------------
Bengt Svensson i San Francisco för Tyresö Ulands- och Fredsförenings Radio Tuff nr 1258

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar