lördag, maj 17

15 MAJ 2008: SKITJOBBIGT MEN SKITBRA

I går kväll föreföll jag att vara totalt på dekis. Drack och drack, hela fyra liter, de’ ni! Men bli inte avundsjuk, för det var en pärs. Personal på Södersjukhuset hade ålagt mig att dricka och blandat vätskan med laxermedel. Det gjorde, att jag femton gånger under kvällen och natten satt på muggen. För att sova någorlunda tryggt snodde jag en bastant blöja, som jag stoppade innanför kortkalsingarna. Tack och lov behövdes den inte, men det kändes lite konstigt att efter 75 år åter ha blöja. Även efter så lång tid är vi pojkar måna om vår värdighet, så lova att det där med blöjan får stanna mellan oss.

Kvällen påminde om en vecka på 1970-talet, då jag kommit hem efter ett besök bland de många fantastiska Tuff-projekten i Indien. Jag hade drabbats av den mest forsande diarré. Till och med det jag drack kom snabbt ut bakvägen. Jag tappade åtta kilo på en vecka. Minns att taskiga kompisar drev med mig. De tyckte att jag skulle skaffa en villa i Trollbäcken. När jag frågade varför fnissade de och sa att den skulle passa mig perfekt, för den hade sex toaletter. Skitroligt – tyckte de i alla fall.

Att jag drack så häftigt i går kväll berodde på det som hände i morse. Då låg jag med baken vänd mot en sympatisk och skicklig doktor, Robert Stig. Två vänligt leende sköterskor fanns också vid min sida. Den ena stod vid mina fötter, den andra hade koll på min mage. Varje gång de märkte att jag hade ont kände jag deras händer på min mage och mina fötter. Det var väldigt skönt, så jag har blivit en övertygad anhängare av beröringsterapi. När jag blir döende hoppas jag att det sista jag känner är varma kvinnohänder mot min kind. Det vore ett lyckligt slut.

Det jag var med om i morse kallas koloskopi. Kolon är namnet på ändtarmen. Genom den går läkaren in med en kamera, som han styr som en formel-ett-förare genom alla tvära svängar i tarmsystemet. Det fantastiska är att man under tiden på TV-skärmar kan titta på sitt konstiga inre.

I knappt tre dygn var jag på Södersjukhuset, men det verkade som ett par veckor. Det är en annan nästan sluten värld, en kvinnovärld, eftersom de flesta i personalen är sköterskor. Genom teven i dagrummet påmindes jag ändå om att det pågick en del också där utanför. Det blev en märklig blandning av privata och kollektiva tragedier. Medan snyftningarna från anhöriga till en cancersjuk hördes kunde jag på teve se förfärliga bilder från Kina och Burma.

För åtta år sedan räddades jag till livet av skicklig personal på Södersjukhuset. Då skrev jag i Tyresö Nyheter en krönika med rubriken ”Tillbaka till livet –med lila testiklar”. Jag är full av beundran för vår sjukvård, vars människor ofta gör oss friska eller åtminstone mindre sjuka. Dessa positiva krafter är en uppmuntrande kontrast till allt det nedbrytande i vår värld. De är diametrala motsatser till våld och dödande.
--------------------------------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (nr 1185) 2008-05-18

PS: De flesta kommentarer till mina texter är tyvärr anonyma. Kanske bör man bara tycka synd om dessa verbala krypskyttar och nätklottrare, vilkas civilkurage är så obefintligt att de inte vågar stå för sina åsikter. På radion har jag släppt fram tusentals människor med alla möjliga slags synpunkter. Men jag tänker inte ens på nätet diskutera med anonyma fegisar

9 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka, Åke, med din humor! :o)
    Du behövde ingen blöja, för att du är inte politikern! Det är dom som skiter ordentligt, ibland värre än din diare i Indien! :o)

    Saknar en varm vänlig kram av en förbannad pacifist!

    Och jag är otroligt glad att det gick bra för dig.

    kram / hälsningar
    Ida D.

    SvaraRadera
  2. Anonym9:41 fm

    Välkommen tillbaka, vill jag också säga! Är det något jag vill säga är det en kommentar till din fenomenala förmåga till perspektivförskjutningar i allt du skriver. Det kan vara en strategi för privatmänniskan ('i ljuset av detta, blir detta lättare/mildare/mindre smärtsamt) OCH det placerar saker på sin rätta(re) plats på den offentliga agendan/arenan. Alltid mycket tankeväckande och alltid uppfodrande om att förändra beslut för en rimligare värld!

    Så visar du, Åke, att vår hälsovård står i livets tjänst, till skillnad från krigsindustrin, som står i vems tjänst?

    I sanning hälsosamt och fortsatt hälsa önskar jag dig också!

    Franck I Örebro

    SvaraRadera
  3. Anonym11:47 em

    Åke Sandin skriver så här:
    "Men jag tänker inte ens på nätet diskutera med anonyma fegisar"

    Han verkar inte ha förstått hur första och andra världskriget iscensatts. Förstår han inte att miljoner människor dödats! Förstår han inte vilka krafter som finns? Lever han i ett idylliskt Sverige! Förstår inte hur de två världskrigen skapats?
    http://video.google.com/videoplay?docid=6244851259954264539
    http://www.modernhistoryproject.org/mhp/ArticleDisplay.php?Article=WallStHitler
    http://www.modernhistoryproject.org/mhp/ArticleDisplay.php?Article=BolshevikRev

    Och fattar han inte det tredje världskriget som startade med ett NYTT PEARL HARBOR - 11 september 2001 - Åke Sandin verkar lika okunnig som de flesta andra svenskar - människor som blint litar på media - inte har fattat att media tiger!!! HÅLLER DEM OKUNNIGA!!!

    SÅ FÖRSÖK FATTA SJÄLVA!!! SÖK KUNSKAP!!! eller är det som att kasta pärlor för svinen?

    NEJ - jag tror på människor!!! VI ÄR INGA SVIN!!! VI ÄR INTE DUMMA!!!
    VI LURAS AV MEDIA!!! MEDIA GÖR OSS OKUNNIGA! men de flesta verkar lita på dessa media... Varför? Sök själva! MED INTERNET KAN VI JU FÖRSTÅ!!! slippa medias prästerskap - lögnarna i media.

    Åke Sandin verkar vara en bra människa!
    Men han har inte sökt kunskapen! HAN HAR INTE FÖRSTÅTT VAD SOM HÄNDE 11 september 2001!

    MEN VI MÅSTE SÖKA SJÄLVA... LÄRA!!!
    SÅ GÖR DET! Lyssna på teologon David Ray Griffin - jag tror de flesta kan förstå att han är ärlig! Han säger inte hela sanningen men tillräckligt för att de flesta ska reagera!!! GÖR DET!!!
    http://video.google.com/videoplay?docid=3319032398046778047Och

    Och läs sidan 63 i Rebuilding America´s Defenses publicerad av Cheney, Rumsfeld, Wolfowitz med flera israelvänner som skriver om att de ser ett nytt PEARL HARBOR framför sig i september 2000!!!
    www.newamericancentury.org/RebuildingAmericasDefenses.pdf

    Och Åke Sandin känner inte till de modiga människor som ändå försöker berätta för oss om det tredje världskriget:
    http://bollyn.com/index/?id=10095
    http://www.bollyn.info/home/audio/podcast/podcast200804/

    Åke Sandin är inte ensam om sin okunskap. Han är i sällskap med alla de som hålls okunniga av media. DU MÅSTE SJÄLV SÖKA! SÖKA KUNSKAP! MÄNNISKOR ÄR SLAVAR UNDER MEDIA. DE LITAR INTE PÅ INTERNET. MEDIA LJUGER OCKSÅ! DET FINNS SANNINGAR PÅ INTERNET - FÖR DE SOM VÅGAR SÖKA - TAR SIG TID ATT SÖKA! TYVÄRR DE FLESTA HAR INTE TID ATT SÖKA SJÄLVA! Googla på THE NEW PEARL HARBOR och du kan börja förstå att du måste ta reda på mera - GÖR DET:
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22THE+NEW+PEARL+HARBOR%22&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

    DU MÅSTE SÖKA SJÄLV!!! FÖRSÖKA FÖRSTÅ SJÄLV!!!

    SvaraRadera
  4. Anonym12:58 fm

    Åke Sandiån kommer han att förstå?
    Det går att förstå!
    http://www.bollyn.info/home/audio/podcast/podcast200804/
    http://bollyn.com/index/?id=10095

    LÄS OCH LYSSNA! Sen måste man ta reda på mer! SÖKA SJÄLV!!! GÖR DET!!! Åke Sandin kommer aldrig att förstå? Men det finns några människor som ändå försöker förstå!!! KANSKE ÄNDÅ ÅKE SANDIN är en del av dessa??? KANSKE! VEM VET? Vi har alla jag - vi andas! blir andade... det handlar om tystnad... om ärlighet... om kärlek... SÖK SJÄLV!

    SvaraRadera
  5. Anonym5:16 fm

    Googla "THE NEW PEARL HARBOR":
    http://www.google.com/search?hl=sv&q=%22THE+NEW+PEARL+HARBOR%22&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=
    GÖR DET!
    Du måste ta reda på det själv! Ingen kan berätta det för dig! När du inte kan lita på media så måste du ta ta reda på det själv!

    Och varför inte börja med de här två länkarna:
    http://video.google.com/videoplay?docid=3319032398046778047
    http://www.bollyn.info/home/audio/podcast/podcast200804/

    SvaraRadera
  6. Anonym10:19 fm

    Är du fredsvän och inte förstått dig på det NYA PEARL HARBOR som ledde fram till 11 september 2001 så är det dags att ta reda på mera:
    http://www.youtube.com/user/swedes4911truth
    http://sweden911truth.blogspot.com/
    http://blog.lege.net/
    http://9-11.se/blog/

    SvaraRadera
  7. Anonym12:15 fm

    En fascistisk kvinna ska gästa Stockholm 29:de maj - en massmörderska ska gästa Stockholm:
    http://www.youtube.com/watch?v=4gqaw5UnHA4

    Åke Sandin kommer att fega ur?
    Han har fortfarande inte orkat ta reda på mer om THE NEW PEARL HARBOR - inte skrivit om det:
    http://www.google.com/search?hl=sv&q=%22THE+NEW+PEARL+HARBOR%22&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

    Denna fascistiska kvinna står bakom THE NEW PEARL HARBOR! Åke Sandin vet inte vad THE NEW PEARL HARBOR är?

    Han litar på media? SOM TIGER! MEDIA SOM GÖR OSS OKUNNIGA!
    Är Åke Sandin förlåten?

    Åke Sandin kallar sig fredsvän... men verkar vara totalt okunnig - inte bry sig - försöka ta reda på mera!

    En fascist kommer att gästa Stockholm 29:de maj - en massmörderska!
    Vad kommer Åke Sandin att skriva? göra?

    SvaraRadera
  8. Anonym1:28 fm

    Tänker Åke Sandin reagera mot massmörderskan? Eller:
    http://youtube.com/watch?v=k2SxOTrrk_Q

    Äke Sandin förstår inte THE NEW PEARL HARBOR? som massmörderskan står bakom - stödjer - en miljon döda! och Åke Sandin reagerar inte?

    SvaraRadera
  9. Anonym7:40 em

    Hördu mr anonym,

    strutsar talar man om när den pippifågeln ifråga ej själv mäktar med att visa sig i annat än ett dimmigt töcken av just anonymitet.

    När samma stackars fågel, den kan ej flyga, ej heller själv redogöra för det den klagar över, utan i en istället ofärdig, närmast genant klantig formuleringsförmåga likaledes tankeförmåga, ej svarar på sina egna frågor. Ej heller utveckla ämnet.

    Försök istället visa dina medmänniskor hur "lite struts du är" genom att presentera dig, och själv utveckla ditt ämne. Det ska du väl kunna klara av? När du nu har lyckats komma så långt att du länkar till andras texter samt i så pinsamt många inlägg säger samma sak. Tänk istället kostruktivt och handla ansvarsfullt. Lycka till!

    (nej, jag kommer inte att svara, det räcker så gott med vad jag har skrivit här)

    SvaraRadera