lördag, januari 26

TRE NEDTYSTADE ETNISKA RENSNINGAR

Under ett dygn för några dagar sedan lämnade jag mitt oavlönade heltidsjobb med Succékanalen 91,4, Tyresöradion, och Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff. (www.tyresoradion.se). För att inte bara ägna mig år röken och kröken tog jag med mig ett par böcker.

Den ena boken är skriven av den israeliska historieprofessorn Ilan Pappe. Titeln är ”Den etniska rensningen av Palestina” (Karnival förlag. Översättning: Christer lundgren). Trots att jag under många år varit åtminstone halvprofessionell i ämnet historia måste jag erkänna att jag vetat alltför litet om de ohyggligheter som ägde rum i Palestina 1947-48. Liksom de flesta har jag barnatrott på den gängse bilden, att det var otäcka och aggressiva araber som attackerade och ville utplåna den nyblivna staten Israel, som bara försvarade sig.

Ilan Pappe sticker hål på myterna och visar att araberna var militärt underlägsna Israel, som dessutom hade stöd av de hänsynslösa terrorgrupperna Irgun och Stern. Cirka 500 palestinska byar angreps, deras civila invånare massakrerades, våldtogs eller tvingades på flykt. Det är detta som palestinierna, som hade bott där i sekler, kallar nakba, katastrofen. Efter 100 sidor i Pappes bok fick jag nog. Jag börjar bli gammal och blödig.

I stället började jag läsa den andra boken, Jens Orbacks om sin tyska mamma Katja. Den har titeln ”Medan segern firades”. Orback skildrar finstämt sina släktingar i Wittenberg, en tysk ort vid Östersjön inte så långt från Danzig (Gdansk) eller från Tyresös vänort Wejherowo och som sedan andra världskriget är polsk med namnet Bialogora. När skildringen närmar sig mars 1945 och den tonåriga Katjas liv blir en mardröm slutade jag att läsa.

Jag vet redan för smärtsamt mycket vad som hände med tyska civila i öster –och för all del också i väster. Har intervjuat för Tyresöradion många hundra utomlandsfödda människor här i trakten från massor av olika länder. Några av dem har varit tyskfödda och vad de lågmält och ibland gråtande berättat har rubbat min ensidiga syn på andra världskriget. En släkting till Jens Orback talar i hans bok om skam och skuld, som oskyldiga tyskar har hjärntvättats med att känna och det stämmer med min granne Evas berättelse. Liksom Orbacks mamma var Eva tonåring i Hinterpommern 1945 och hade ett veritabelt helvete när segrarna utsatte henne för våldtäkter och andra grymma övergrepp: Eva sammanfattar:

”Man hade inget människovärde och man återfick heller inget värde, eftersom det är ingen som pratar om oss.”

Det var 14 miljoner tyskar som segrarna etniskt rensade från områden som deras förfäder hade bebott under många sekler. Drygt två miljoner av dem dog/dödades.

I svenska kvinnofängelset Hinseberg sitter en 77-årig bosnienserbisk dam, Biljana Plavsic, dömd av Haagdomstolen till så många år att det i praktiken innebär livstid. Bland annat skulle hon som president i den serbiska delen av Bosnien ha gjort sig skyldig till etnisk rensning. Men ett nedtystat faktum är att det är hennes serbiska landsmän som etniskt rensats allra mest, bland annat från kroatiska Krajina och från Kosovo. 700 000 flyktingar finns i Serbien. Och om Kosovo erkänns som självständig stat väntar sannolikt nya fördrivningar av serber, vilka för ett par generationer sedan utgjorde provinsens majoritet.

”Ve de besegrade!”, medgav redan romarna.
-----------------------------------------------------------------------------
Åke Sandin i Tyresö Ulands- och FredsFörenings Radio Tuff (nr 1169) 27/1-3/2 2008

Radio Tuff har sänts varenda vecka sedan 1985, sannolikt ett rekord för frivilligt producerad radio. Ett nytt Radio Tuff hörs söndagar kl 17 på 91,4 MHz och sedan på olika tider 4 ggr per dygn under en vecka. Hörs också på nätet www.tyresoradion.se Tycker du att Tuffs insatser är bra är du välkommen som medlem i Tyresö Ulands- och FredsFörening. Att många människor blir medlemmar är det som håller de frivilligt arbetande aktivisterna i gång. Årsavgiften är 200 kr för enskild och 80 kr för familjemedlem (annan på samma adress). Välkommen som medlem genom att använda Tuffs plusgiro 16 01 37 -6 Mer om Tuff på www.tuff.fred.se

1 kommentar:

  1. Anonym4:29 em

    wittenberg-luthers hemort ligger minst 15 mil syd om östersjön...

    SvaraRadera