lördag, januari 26

Marianne Stieger: VÅRTECKEN, RÖKPUFFAR, MEDAN LÖGNERNA HAGLAR

Kära lyssnare!
Jag vet inte vad som är gråast – Öresunds vågor, himlen eller cementfabriken? Jag lutar åt himlen. Under hela december månad fick Lund bara åtta soltimmar, och inte fick vi mycket mera här i Limhamn.

Men den som väntar på något gott, väntar inte förgäves, heter det ju. Och döm om min häpnad, när jag igår fick se tre flyttfågelsträck dra norrut, bort över Lommabukten. Vildgäss, ja, men vilken sort, det är jag inte skolad i än. Här i Limhamn blommar gullvivorna, i norra Skåne plockades det kantareller i veckan, och i Danmark har man börjat med pollenrapporten i radion. Våren är på väg!

Från Tyskland drar det upp bara en och annan liten rökpuff numera, sedan man har förbjudit rökning i offentliga lokaler. Visst får man röka på lokal, men bara i små undangömda kyffen, där servering inte är tillåten. Förbudet har väckt många upprörda känslor. Dock är det fortfarande tillåtet att röka i prostituerades arbetsrum, eftersom prostitution är en tillåten inkomstkälla. Förresten heter bordell Puff med ett tyskt slanguttryck. Ett ganska så lämpligt namn, eller hur?

Söndagen den 27 januari, är det val i två delstater i Tyskland, i Hessen med sex miljoner invånare och i Niedersachsen med åtta miljoner. Huruvida det har ljugits i valdebatten, kan jag inte yttra mig om, men tillmälena har varit många och hårda. Frågan är om tyskarna lyssnar på CDU:s, de konservativas, lockrop om hårdare straff, eller om SPD, socialdemokraterna, har en chans med sin nya unga och hårfagra stjärna Ypsilanti, som vill gå betydligt mildare fram med unga brottslingar.

I min plånbok har jag sedan tio år tillbaka ett urklipp ur Dagens Nyheter med ett uttalande som tillskrivs Tyskland gamle järnkansler i slutet av 1800-talet, Bismarck. Han lär ha sagt: ”Aldrig ljugs det så mycket som före ett val, under ett krig och efter en jakt.” Med en lätt travestering skulle jag vilja säga: ”Aldrig ljugs det så mycket som före, under och efter ett krig.” I USA har en Washingtonbaserad organisation vid namn Center for Public Integrity undersökt politikers ljugande och kommit fram till att de amerikanska politikerna ljög hämningslöst under upptakten till Irak-kriget och värst var George Bush. Hade vi väntat oss något annat? 260 gånger påstod han något om Irak som inte var sant. Vicepresidenten Cheney, utrikesministern Colin Powell, säkerhetsrådgivaren Condoleeza Rice och flera andra var inte så noga med sanningen de heller. Totalt ljögs det 935 gånger.

Men, kära lyssnare, nog får ni hålla med mig om att månadens största lögn står Ehud Olmert, Israels premiärminister, för. För endast några veckor sedan lovade han George Bush vid dennes besök i Israel att nu minsann skulle de israeliska bosättningarna på palestinsk mark bort. Och vad händer? I skuggan av den mänskliga katastrofen på Gaza-remsan nås vi av ett telegram, i vilket det meddelas att det nu skall byggas 2500 nya bostäder i norra Jerusalem. Tala om att ljuga! Och det med råge!

Och Zlatan, ja, han fick både Jerring-priset och leder den italienska skytteligan. Visserligen på delad förstaplats, men ändå! Vad månde bliva av den pojken?

Nu, kära lyssnare, skall jag ta mig ett vinterbad vid Sibbarps kallbadhus. Lögn? Nej, jag lovar er total sanning i detta program.

Tag väl hand om er uppe i Tyresö hälsar från Limhamn
Marianne Stalbohm-Stieger i Radio Tuff (nr 1169) 27 jan- 3 feb. 2008

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar