lördag, januari 19

Leif Bratt från Wien: SVERIGE, VIN OCH VANDRINGAR

Vi har haft svenska kungaparet på besök här i Wien för ett tag sedan. De gick mig lika mycket förbi som när de var i Tyresö för några år sedan. Dock fick Sverige lite medialt intresse tack vara visiten. Eftersom jag är TUFF-korre så satte jag på mig de militära glasögonen när jag läste pressen. Bl.a fick jag veta att det fanns något som heter Schweden-Bomben. Vad var nu detta? JAS fick vi ju inte sälja, det blev Eurofighter istället som man nu konstaterar inte kan flyga vid mörkrets inbrott.

Har vi fått sälja bomber som något slags kompensation, undrade jag. Nej i det fredliga Österrike står Schweden-Bomben för ett slags Mums-Mums i formen av en kokosboll. Varför just Sverige stått som fadder till godiset förtäljdes dock icke. Nästa Sverigebegrepp, eller torgnamn för att vara mer precis, som förklarades var Schwedenplats. Detta är det stora torget vid Donaukanal i Wiens centrum. Namnet gavs som tack för den stora hjälp, framför allt Röda korset och Rädda Barnen gav Wien efter Första Världskrigets slut. Det var soppkök för den hungrande massan och sanatorium för de krassliga barnen.

Det är bara att konstatera än en gång, att icke-våld lönar sig. Ty inte får aggressivitet belöningar i form av namngivning åt platser. Vad jag förstår så är det bara Sverige som stat/nation som fått ge namn åt en plats i Wien. Det finns exempelvis Dänengasse och Argentiner Strasse, men det är då folkgruppen som avses.

Den sista företeelsen med, lite långsökt, militär anknytning är årets nyskapelse vad gäller hälsofrämjande. Det var nämligen premiär för Wein wandern Wien [vajn vandern vin]. Hoppas ni lyckades hålla tungan rätt i munnen. Översatt blir det ungefär Vinvandring Wien. Vad är då den långsökta militära kopplingen. Jo, man ville få folk att röra på sig. Att promenera 1 mil var målet (vår motsvarighet till Riksmarschen under kriget). Men här lade man gångstråket mellan vingårdarna i de nordvästra utkanterna av staden, för att öka attraktionskraften. Vingårdarna stod gladligen till förfogande med både flytande och fast förtäring mot en smärre betalning. 1 glas rött för 2 euro [ojro] som i folkmun kallas teuro [tojro] som fritt översatt skulle bli dyr-o. Ett glas kostade tidigare ung. motsvarande 1 euro när man hade sin egen schilling.

Det var högst 1 km mellan varje utskänkningsställe. Rött vin lär ju vara bra för blodet och tydligen också ha antioxidanter bland ingredienserna. Promenera är bra för hjärtat. Men vad det vita vinet och de feta korvarna gjorde där fick jag ingen förklaring på. Eller så kanske det berodde på att efter åtta-nio besök på olika vingårdar började minnet svikta. Trevligt initiativ som lär få se mig som deltagare även nästa år.

Men innan dess förbereder man sig för EM i fotboll. Man förväntar sig närmare 1,5 miljoner besökare i staden. Befolkningsmängden lär således nästan dubblas. Men en folkfest är vad man ser fram emot. Själv tror jag, jag flyr fältet.

Mvh från ett för årstiden varmt Wien
Leif Bratt

1 kommentar:

  1. Anonym1:31 em

    Jag och min familj har nyligen varit i Österrike och Wien och vi hörde då att ett ryktbart Sverige varit i landet och krigat för några sekel sedan. Var vi där och bråkade under 30-åriga kriget eller vad menas?
    Tacksam för svar.Thomas

    SvaraRadera