fredag, juli 22

"Jag står här på ett torg...."

På Radio Tuff nr 1419 (24/7 – 7/8) på 91,4 MHz och på www.tyresoradion.se hörs Ulla Sjöblom sjunga Lars Forssells svenska text av Boris Vians visa Le Deserteur, som i Frankrike förbjöds under kriget i Algeriet.
Du kan lyssna genom att klicka på  https://www.youtube.com/watch?v=dv97DQk9I7E 

Jag står här på ett torg.
Ett cirkuståg passerar.
En clown, en vind passerar.
Men jag är full av sorg.

Mitt hjärta är en sång.
Den handlar om hans läppar.
Den handlar om hans ögon,
som spelade en gång.

O, säj ni som är här,
vad skulle ni då höra,
vad skulle ni då göra,
om den som ni har kär

blev borta i ett krig
till ingen, ingen nytta
där mänskor blir förbytta
som djävlarna med dig

Jag står här på en square.
Det regnar i mitt hjärta.
Det säjer i mitt hjärta
att han är inte här.

Fast fåglarna ger hals
och träden gröna vaknat…
Jag ser det med min saknad.
Jag ser det inte alls.

För den som jag höll av
har stympats bränts och satsats
förlorats, glömts och kastats
med andra i en grav-

Vem spelar detta spel
med blod och svett och tårar
med kulsprutor och bårar…
Jag vet att det är fel-
Ni vet att det är fel,

Jag vet att jag är dum
Säg ingenting om riken,
De Gaulle och politiken,
För då så blir jag stum

Men säj, herr president
om ni har tid att svara
å, kunde ni förklara
det onda som har hänt?

Vem är det som ställt till
så vi som är som andra
ska slåss emot varandra
fast ingen av oss vill?


Och alla ni med makt,
jag ville bara säga,
låt människorna leva,
och gör som jag har sagt,
och gör som jag har sagt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar